Jeg har lært meget om laster på stålbjælker og nedbøjninger og hvor jeg finder grundlæggende fakta takket være stor hjælp fra vidende mennesker, der er medlemmer af byggahus.se.
Et spørgsmål står tilbage for mig som et spørgsmålstegn, og det er lastreduktionsfaktoren psi. Hvad eller hvornår skal jeg bruge denne faktor? Hvis jeg bare skal bruge en bjælke til at holde et garagetag oppe uden anden belastning, skal jeg så gange snelasten med lastreduktionsfaktoren? Hvorfor er denne faktor i så fald ikke allerede indregnet i værdien for snelast og sikkerhedsfaktor?
Er der nogen, der kan forklare forholdet snedyngde-sikkerhedsfaktor-lastreduktionsfaktor på en enkel måde, dvs. hvornår man bruger det?
 
Hej. Jeg vil se, om jeg kan finde ud af det for dig. Jeg er dog ikke bekendt med Eurocode, men kun uddannet i henhold til de svenske regler.
Snelast - Normalt den største snelast, der opstår i et 50-års interval. Størrelsen afhænger af, hvor i landet du bor. Glem ikke at tage hensyn til formfaktoren af tagets form (en yderligere faktor at multiplicere med).
Sikkerhedsfaktor - Størrelsen af sikkerhedsfaktoren afhænger af, hvor stor risikoen er for alvorlige personskader. I en garage kan du forvente en sikkerhedsfaktor på 1,0.
Lastreduktionsfaktor - Lastreduktionsfaktoren afhænger af, hvilken lastkombination du skal regne med.
Hvis man beregner på brudgrænsetilstanden (dvs. når bjælken når brud) med både snelast og vind samtidig, antager man, at 50-års lasten for begge ikke forekommer samtidig. Den last, der har størst påvirkning på bjælken, skal sættes som hovedlast (øge lasten med en faktor på 1,3) og de andre varierende laster multipliceres med en lastreduktionsfaktor. Bemærk, at egenvægten aldrig ændres og derfor ikke skal multipliceres med en lastreduktionsfaktor eller være hovedlast. Hvis man ikke kan se, hvilken last der har størst påvirkning på bjælken direkte, plejer man at lave flere parallelle beregninger med forskellige laster som hovedlast.
Hvis man derimod beregner på brugstilstanden (nedbøjning) anvendes langtidslaster, da nedbøjningen har en tendens til at øges med tiden, selvom belastningen er den samme. Her behøver du ikke multiplicere med en faktor på grund af hovedlasten, men regn i stedet med en lastreduktionsfaktor på både vindlast og snelast.
Afhængigt af, hvordan din garage ser ud, kan vindlasten bidrage til en trykkende normalkraft i tagbjælken, så glem ikke denne, selvom den ofte er ubetydelig i sammenhængen.

Mvh
G
 
Hej,
Perfekt, dit svar opfylder helt mine ønsker, nu forstår jeg sammenhængen. Det er kun et garagetag og ingen traverser eller karnar indblandet.
Tak for hjælpen
Chajo
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.