Hej.
Vi bor i et 40'er hus med solide trævægge. Over døråbningerne ligger en tværgående regel, der aflaster til siderne. Se billede 1: (dette er billede af en anden døråbning men samme princip)
Døråbning med tværgående træbjælker i et gammelt hus, murstensvæg til højre og et synligt ledningsudtag til venstre.

Over denne døråbning og over hele brædde-væggen ligger en 50 x 75mm (liggende) regel og ovenpå den ligger loftet på loftetaget. Sender med en simpel 3D-visning af, hvordan den aktuelle væg ser ud.
Dimensioner: Gule vægbrædder: 180x45
Grøn vægbræt: 180x45
Lilla overliggende regel: 50x75 (liggende)
Røde loftsbjælker: 180x60 (cc 600mm)
Døråbningen vil blive 1m bred
3D-vy af en væg med en døråbning, gule vægbrædder og en grøn understøttende bjælke, med røde bjælker ovenpå.

Denne døråbning er i dag kun omkring 190 cm høj og skal hæves, da jeg er højere end det. Helst vil vi hæve den (døråbningen) hele vejen op til loftet for at få en så luftig og ensartet passage som muligt mellem stuen og hallen. Så mit spørgsmål er, hvor grov skal en aflastende bjælke som den grønne være? Kan vi i stedet aflaste på loftet ved at fastgøre loftsbjælken til naboerne på en eller anden måde?

Vi sænker også loftet lidt, da vi har et gammelt pudsloft med pletter og huller fra en ældre (afhjulpet) vandskade, så 22mm list vil blive lagt ind. Kunne vi på en eller anden måde erstatte det grønne aflastende bræt med en stålbjælke med en højde på ca. 30/40 mm? Så kunne vi tænke os at sænke hele loftet (mere end 22mm) for at kunne få en sådan ind i stedet.

Taknemmelig for svar // Tomatpinne

Jeg ville have aflæsset på loftet, hvis det nu bare er et loft.
Stil en planke, fx 175 på højkant over 5 tagbjælker, fast med kraftigere hulbånd over den nye bjælke.

I dag er det kun en loft, men vi overvejer at tilføje en halv etage på et tidspunkt i fremtiden, så det bedste ville være, hvis det kunne holdes i samme plan som loftbjælkelaget. Sorry at jeg glemte at skrive det i originalteksten.

Er hver cc 600 bjælke en spær ??

I så fald kan du nok fjerne op til taget uden problem.
Skruv et gulv på loftet inden, så bliver problemet måske endda mindre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.