Hej,

Vi vil gerne bygge et passivhus og tænkte at gøre det selv.
Ganske ofte bruger man I-bjælker, men her i linket står at de har 10% dårligere kuldebro end 'larsen-truss'.
https://emupassive.com/2021/06/10/thermal-bridging-of-i-joist-vs-larsen-truss/#:~:text=A Larsen truss, with its,web of an I-Joist.

Mine spørgsmål:
  • Er der nogen, der har erfaring med dem?
  • Kan man bygge dem selv på stedet eller har de højere krav?
  • Ellers, hvor køber man dem?
De er bedre for isoleringen og lettere at håndtere.
Men derimod koster det måske meget ekstra tid eller penge.

Vi vil bygge en 1,5 etagers villa, så bæreevnen spiller ingen rolle.

Tak på forhånd og hav en god dag,

Sander fra Skåne.

100b4572739387749eb350be9f24e75f.jpg
Billede fra: Bruce Coldham

Kig på VillaVarm, de har endnu bedre vægprofiler.

meijer3 meijer3 sagde:
Hej,

Vi vil gerne bygge et passivhus og tænkte at gøre det selv. Ret ofte bruger man letbjælke, men her i linket står det, at de har 10% dårligere kuldebro end 'larsen-truss'. [link] Larsen truss, with its,web of an I-Joist.

Mine spørgsmål:
  • Har nogen erfaring med dem?
  • Kan man bygge dem selv på stedet, eller har de højere krav?
  • Ellers hvor køber man dem?
De er bedre for isoleringen og lettere at håndtere. Men derimod måske det koster ekstra meget tid eller penge.

Vi kommer til at bygge en 1,5 etagers villa, så bæreevnen spiller ingen rolle.

Tak på forhånd og hav en god dag,

Sander fra Skåne.

[bild] Billede fra: Bruce Coldham
Jeg kommer også til at bygge en Larsen-fagværk (på stedet) i en ny bygning med to etager. Du kan absolut gøre dette selv, hvis du er handy med værktøj. Tal med en lokal arkitekt for at finde ud af forbindelsesdetaljer, så du sikrer, at kuldebroer og fugtreduktion løses (især ved vindues-, tag- og fundamentforbindelser).

Sørg for, at ventilation, varme, lufttæthed og termisk modstand (isolering) er koordineret og afbalanceret. Derfor er det en god idé at tale med en arkitekt eller en passivhuskonsulent, der har softwaren til at beregne dette. Held og lykke!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.