Jeg er havnet i en gør om gør rigtigt situation, men vil alligevel gøre det så enkelt som muligt for mig.

I vores udbygning skal jeg sætte 2 ventiler, men tænkte ikke på, at byggerne havde sat en dampbremse, som jeg ikke bør lave hul i unødigt. Jeg har nået at sætte indvendige vægge og vil derfor ikke kunne tætne omkring ventilationsrøret, hvis jeg bare saver et 100 mm hul.

Ville jeg påvirke væggens stabilitet/konstruktion, hvis jeg lavede et større firkantet hul og derefter satte pladematerialet tilbage?
Jeg kan tilpasse hullerne, så jeg får en horisontal regel under de nedre samlinger.

Væggene består af OSB+gips i soveværelset og krydsfiner+gips i badeværelset.

Diagram over vægstruktur med gips, OSB/plyfa og huller til diffusionsspærre; reglar markeret på siden.

Jeg overvejer at gøre det samme på en indvendig væg i soveværelset for at kunne flytte et elkabel i badeværelset. Elektrikeren havde lagt en slange, som jeg derefter lavede hul til i væggen. Jeg tænkte, vi satte en dåse i hjørnet, men elektrikeren har overbevist mig om, at det ikke bliver tilstrækkeligt pænt i et nyt badeværelse.

I denne væg har jeg dog stående reglar med lidt længere CC afstand, så der bliver det hul midt i væggen, tanken der er at sætte en form for kortling bag hullet, som fastgøres i pladerne forfra.

Er jeg helt på vildspor, eller kan dette fungere?

For at tætne mod diffusionsspærre, er det virkelig umagen værd? En fugemasse rundt om røret?

For en almindelig standard(yder)væg vil væggens styrke nok ikke mindskes så drastisk, i et vådrum, hvis der skal fliser op, kunne jeg måske have tænkt anderledes. Da er en svigtende væg ikke godt.

Det er fristende at gøre sådan, men samtidig har de, der byggede resten, været meget omhyggelige med at sikre, at alle samlinger osv. er tætte. Jeg kan ikke rigtig nå ind med fugemasse til dampspærren, der er 50 mm installationslægt med isolering bagved.

Det lyder som om, jeg laver et lidt større hul, omkring 105 mm i de træbaserede plader, så jeg lige kan nå at tætne så godt som muligt rundt om, det burde ikke påvirke holdbarheden overhovedet.

/Erik S

Fungerer det ikke at lave et lidt mindre hul først og trykke plasten til side? Så kan du derefter lave det store hul uden at beskadige plasten og får større mulighed for at tætne på en god måde. Mvh, Magnus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.