17,286 læst ·
27 svar
17k læst
27 svar
Lange vanger til udendørstrappe i skråning
Samle som i tråden Et trædækprojekt ved sommerhuset
https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-traedaecksprojekt-vid-sommarstugan.260414/
Skær ud trekanter og skru og lim på vangen. Et trin + 2 stødtrin (Højder) skal have summen 63 cm. Da bliver den behagelig at gå i.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-traedaecksprojekt-vid-sommarstugan.260414/
Skær ud trekanter og skru og lim på vangen. Et trin + 2 stødtrin (Højder) skal have summen 63 cm. Da bliver den behagelig at gå i.
Du kan ikke sætte en plint på midten? Så du tager 2 stk. 3.6m og samler over en plint?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Tag kontakt med en hvilken som helst større byggemarked og bestil 6 meter, fingerskarve. Har selv bestilt 10 sådanne fra Beijer.K Krombacher sagde:
Så du har brug for godt 6 meter, har ikke styr på, hvor lange de kan fås.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Tak alle for input!
Hvad tror I om at skrue to 45x220 sammen, så vangstykket sammen bliver 90x220. Det ville altså kræve 4 "stykker" per vangstykke, to lange og to kortere, som man så at sige lægger omlap, så der bliver en samling øverst i den ene "halvdel" og en samling "nederst" i den anden halvdel.
Hvad tror I om at skrue to 45x220 sammen, så vangstykket sammen bliver 90x220. Det ville altså kræve 4 "stykker" per vangstykke, to lange og to kortere, som man så at sige lægger omlap, så der bliver en samling øverst i den ene "halvdel" og en samling "nederst" i den anden halvdel.
Tak Petteri for svar!Petteri Koste sagde:
Jeg havde tænkt mig at have plantrinene indenfor vognstykkene, så synes jeg, det bliver lidt underligt med en sådan samling. Men hvad tror du om mit forslag med dobbelte 45x220 som jeg har skrevet nedenfor (eller hvis det havner ovenfor...)?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Det fungerer udmærket, men se om det ikke bliver billigere og enklere med en trykt limtræsbjælke.K Krombacher sagde:Tak alle for input!
Hvad tror I om at skrue to 45x220 sammen, så vangstykkerne tilsammen bliver 90x220. Det ville altså kræve 4 "stykker" per vangstykke, to lange og to kortere, som man så at sige lægger overlappende, så der bliver en samling oppe i den ene "halvdel" og en samling "nede" i den anden halvdel.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Hvor mange plinter havde du tænkt i alt, jeg tror det bliver lidt vippen i trappen, hvis du ikke har støtte på 3 punkter. Mere materialeforbrug med den opsætning indeni men måske pænere?
Jeg havde tænkt 3 plinte (pr. vagnstycke altså i alt 6 stødpunkter). Har nok besluttet mig nu for at køre med dobbelt 45x220 så det bliver 90x220. Spørgsmålet er bare passende skrue for at samle to 45x220?Petteri Koste sagde:
Trælim til udendørsbrug og typisk 6x80 træskrue? Alternativt gennemgående med skive og møtrik/fransk skrue, men det føles som overkill.K Krombacher sagde: