surris
D Derbyboy sagde:
Er dette en passende skrue til 15 mm plyfa mod stålregel?

[link]
Brug gipsskrue til stålregler, fungerer fint.

Man BØR bore huller gennem krydsfineret, stor risiko for at krydsfineret ikke kommer til at ligge tæt mod reglen.

Protte

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
surris
prototypen prototypen sagde:
Man BØR bore hul gennem plywooden, stor risiko for, at plywooden ikke kommer til at ligge tæt mod reglen.

Protte
Føles som lidt overkurs, men interessant tanke. Satans boring det ville blive:rofl:

Rickard.
prototypen prototypen sagde:
Man BØR bore huller gennem krydsfinér, stor risiko for at krydsfinéren ikke vil ligge tæt mod reglen.
Det er jo præcis dette, som vingeskruerne løser i et moment. Jeg plejer at bruge dem ret flittigt i arbejdet for at fastgøre træværk og krydsfinér i lidt grovere plade hvor man absolut har brug for borepunkt.

Til stålregler synes jeg dog, det er bedre uden borepunkt, så da ville jeg have brugt spånpladeskruer til plader f.eks. https://www.hornbach.se/shop/Spansk...forzinkad-250st/6199110/artikel-detaljer.html

Senest redigeret:
D
Rickard. Rickard.ag sagde:
Det er jo præcis dette, som vingeskruerne løser i et snuptag. Jeg plejer at bruge dem ret flittigt på arbejdet for at fastgøre træ og krydsfiner i lidt grovere plade, hvor man absolut har brug for en borrespids.

Til stålregler synes jeg dog, at det er bedre uden borrespids, så der ville jeg have valgt en spånpladeskrue til plade, f.eks. [link]
og boret inden, eller mener du, at den der grabber trækker sig igennem en almindelig pladeregel?

D
Demmpa Demmpa sagde:
Jeg har kørt med følgende OSB-/spånpladeskrue, når jeg har monteret OSB-plader på stålprofiler.
[link]

Lidt svært at begynde at skrue midt på en profil, men 200-250 fra f.eks. forrige skrue er ikke et problem.
Du har brugt 55 lange, ikke sandt? De kortere har jo kun frigang på 5mm. Det bliver svært at trække en 15mm plyfa ind.

Rickard.
GRABBER specialskrue til træbaserede plader som spånplade, krydsfiner og OSB. Til montering mod træ eller stål 0,46-1,0 mm, med selvforsænkende hoved.

Dette var bare det første Google-forslag, som desuden var unødvendigt langt, ville bare vise, at der findes skruer til dette.

D
Jo men inden jeg overhovedet skabte tråden, læste jeg, hvad du netop havde skrevet i en anden tråd. Synes det lød skidegodt.

En diskussion i et forum om brug af vingskruer til montering af træplader på stålprofiler. Teksten roser effektiviteten af metoden.

D
Synes det lød skidegodt.....

Rickard.
Hahaha der ser man, ung og dum må jeg have været da. Somsagt jeg bruger meget vingskruv på 1.2-1.8mm stål og da er de grymma. Med rigtig tynd plåtprofiler er borrspets bare en ulempe.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Nu 18 måneder senere er du gammel og vis :crysmile:

Men da skal jeg lede videre....

Rickard.
D Derbyboy sagde:
Nu 18 måneder senere er du gammel og klog :crysmile:

Men da skal jeg søge videre....
Næh, jeg er stadig ung og dum og sådan kommer det nok til at fortsætte i 20-70 år endnu.

Selvfølgelig vil vingeskruerne fungere, men jeg ville alligevel vælge noget mere lig det andet jeg linkede til. Mistænker at det bliver billigere sådan også.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
Jeg kørte med den korte 3.9*28, hvis jeg havde taget de lange, så havde skruehovedet ikke rørt OSB'en, når gevindet var passeret pladereglen, fordi der ville have været et mellemrum på ca. 8 mm (21-11=10).
Gevindet på skruen går ikke gennem stålreglen direkte, men skruen drejer et antal omgange i osb-pladen, inden skruen begynder at trække i pladereglen.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.