4,341 læst ·
28 svar
4k læst
28 svar
Passende limtræsbjælke carport?
Hej
har i dag en carport med skur, hvor carportdelen er 4,2m bred (også skuret) ca. 20 graders W spær, betontegl. Er 6m lang, med to "fag" dvs. to stolper på hver side med 3m imellem.
I dag er der kun en 145x45 under hammerbåndet... og det er sunket meget. Beregner på byggevejledninger på at lave hul i ydervæggen og får, at det skal være 56x270...
Er det ikke lidt overdrevet? Har intet imod at sætte det, men forsøger at forstå i forhold til det svage, der sidder der nu. Bygget i 1988.
Er sunket ned 30mm mellem stolperne...
har i dag en carport med skur, hvor carportdelen er 4,2m bred (også skuret) ca. 20 graders W spær, betontegl. Er 6m lang, med to "fag" dvs. to stolper på hver side med 3m imellem.
I dag er der kun en 145x45 under hammerbåndet... og det er sunket meget. Beregner på byggevejledninger på at lave hul i ydervæggen og får, at det skal være 56x270...
Er det ikke lidt overdrevet? Har intet imod at sætte det, men forsøger at forstå i forhold til det svage, der sidder der nu. Bygget i 1988.
Er sunket ned 30mm mellem stolperne...
En mindre rolle helt sikkert, men for at beregne, hvor stor last der fordeles ned på bærbjelken repræsentativt, er den vigtig.
Der bliver forskellige belastninger på bærbjelken afhængigt af, hvor den midterste støtte (hvor diagonalstængerne tilslutter til overrammen) er positioneret.
Der bliver forskellige belastninger på bærbjelken afhængigt af, hvor den midterste støtte (hvor diagonalstængerne tilslutter til overrammen) er positioneret.
Er der nogen anden last end snelasten og betonfliserne som belaster spærstrukturen i dag (udover den ubetydelige egenvægt af spæret)? Ser ikke hvorfor en 45x145 C24 bærende bjælke ikke skulle fungere...
EDIT:
Glemte belastningen fra underrammen som påvirker bærelinjen. Med 45x145 C24 er det alt for svagt, teoretisk set overstiger udnyttelsesgraden over 100% i alle kontroller. En slutlig deformation har jeg beregnet til 24 mm.
Teoretisk får jeg også, at der behøves 56x270 med GL28cs.
EDIT:
Glemte belastningen fra underrammen som påvirker bærelinjen. Med 45x145 C24 er det alt for svagt, teoretisk set overstiger udnyttelsesgraden over 100% i alle kontroller. En slutlig deformation har jeg beregnet til 24 mm.
Teoretisk får jeg også, at der behøves 56x270 med GL28cs.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du har en carport som er 4,2x6 meter. Taget bæres op af W-spær med ca. 20° hældning på c/c 1200 mm. Spærene hviler på to søjlerækker med hver tre søjler. Søjlerne bindes sammen af bjælker, som er 45x145 mm. Er dette en korrekt beskrivelse?
ja, og de er kraftigt deformerede, der ligger et 120x45 hammerslag over 145-reglen, så tanken for at gøre det stærkere er at lime-skrue den mod den nye limtræsbjælke, hvor jeg får til at det burde fungere med en 56x225.J justusandersson sagde:
al kraft fra taget skal jo ned på bærelinjen, ren fysik, intet forsvinder. så hver tagstol vil jo trykke mod murremmen med samme kraft på begge sider, og den er summen af alt ovenfor.S scorp1on sagde:
Du må undskylde, havde for mig at spær også skulle beregnes... for bæringen er det nok som du siger med en 56x225 GL28cs.B Boan sagde:
Udnyttelsesgrad moment: 84%
Udnyttelsesgrad trykhold. vinkelret fiber: 94.2%
Udnyttelsesgrad skærkap.: 91%
Initial nedbøjning: 2.44mm
Slutlig nedbøjning: 4.4 mm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
56x225 er tilstrækkeligt, men ikke med stor margin. Hvis bjælkerne bliver meget udsat for vejr og vind, ville jeg gå op til 56x270. En usymmetrisk løsning af denne slags, hvor kun tagspær i enderne hviler direkte over en søjle, er ikke optimal.
Det er nok ingen fare, hvis man dimensionerer for klimaklasse 3, kmod =0.65. Det reducerer bæreevnen ret så meget udover sikkerhedsfaktorer.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad har du for punktlaster?
