På oversigtsbilledet ser det ud som "gipsplanker", men på detaljebilledet virker det til at være noget dårligere materiale. Hvor tykke er pladerne? Bør være muligt at få et mål nu, når mollypløkken er gået igennem. Hvis det er "gipsplanker", bør tykkelsen ligge omkring 13 mm. Gipsplankerne er desuden lavet af et "hårdere" gips end almindelige vægplader, så er det gipsplank, skal en lampe på 2,5 kg ikke falde ned, dog kan varme fra lampen gøre pladen sprødere, men det burde ikke være noget problem. Dog må man ikke "overstramme" en molly eller lignende produkt. Men uanset hvilket materiale loftet er, så er der en slags trægods, som pladerne sidder i. Om det så er lægter, brædder eller reglar er svært at sige, det kan være hvad som helst. Men hvis du sætter skruekrogen i sådan en (som der allerede er skrevet om), så skal lampen blive hængende.
Edit: Der fandtes vist også tyndere gipsplanker... ifølge tidligere indlæg.
synes mere det ser ud som skruen har været for lang og trykket mod noget ovenfor og samtidig man så strammede og komprimerede tingen så trykkede man alt nedad.
Har nu undersøgt hullet lidt mere.
Materialet er hvidt hele vejen igennem, undtagen papiret.
Hullet er formet efter mollypluggens "bagben", mest papiret som er revet op, dog har det trukket en smule af materialet med sig.
SStefan1972 sagde:
synes mere det ser ud som skruen har været for lang og trykket mod noget ovenover og samtidig man så strammede og komprimerede tingen, så trykkede man alt nedad.
Krogen ser ikke ud til at gå i noget ovenover i hvert fald.
Jeg kan dog forestille mig, at jeg har strammet mollypluggen for hårdt. Jeg har brugt en molly-tang for at samle den og trykkede ret hårdt.
Mazen sagde:
I stedet for gipsexpander (molly) tror jeg denne er et sikrere valg, hvis du ikke finder noget træ at skrue i..
[link]
Disse vil jeg kigge på!
MultiManOriginal sagde:
Calypso er i øvrigt tilbagekaldt, da den kunne falde ned af andre grunde: [link] men du forekom det tilsyneladende.
Tak! Men jeg ved det. Den, der faldt ned, indgik dog ikke i den serie. Men den anden, vi har på første sal, gør...
Her kommer to nye billeder
Nogle skrev noget om asbest-plader. Det tvivler jeg stærkt på, da det vel mere eller mindre var forbudt at bruge efter 1981?
Hur löste du detta Magnus? Mitt tak ser likadant ut och jag tänkte försöka undvika nerramlande lampor
Der hvor lampen faldt ned, skiftede jeg til en lampe, der dels vejer ca. 0, men også havde tre skruehuller. Jeg lykkedes med at ramme en regel i loftet med et af de tre huller, så den sidder sikkert og godt.
De øvrige lamper i huset har jeg sat op med en slags pladeplugg, hvor der foldes en arm ud på bagsiden.
Men nu bagefter tror jeg, at almindelig gipsanker/molly fungerer godt. Jeg kom frem til, at jeg strammede dem for hårdt med molly-tangen.
Mit seneste køb af pladeplugg er essve duck foot. Jeg har ikke testet dem endnu, men de virker lovende.
Der hvor lampen faldt ned, skiftede jeg lampen til en, der dels vejer ca. 0 men også havde tre skruehuller. Jeg lykkedes med at ramme en regel i loftet med et af de tre huller, så den sidder sikkert og godt.
Men øvrige lamper i huset har jeg sat med en type skiveplug, hvor der foldes en arm ud på bagsiden.
Men nu i bagklogskabens lys tror jeg, en almindelig gipsekspander/molly fungerer godt, fandt ud af, at jeg havde strammet dem for meget med molly-tangen.
Mit seneste køb af skiveplug er essve duck foot, ikke testet dem endnu, men de virker lovende.
Vingerne er helt flade, den er blevet strammet for hårdt.
Ser ud som en dårlig slags mollyplugg. Meget korte vinger. Plejer at være mindst 20mm længere. Så fordeler de lasten på en større flade. Du har sandsynligvis ramt midt imellem glesen. Jeg vil tro, at du har gles midt imellem de synlige faser. Banker man lidt rundt, så plejer man at høre, hvor det lyder lidt mere dødt. Prøvebor med en lille bore og se, om du rammer træ. Mislykkes det, kan man bare fylde hullet med lidt blød fugemasse.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.