Vores lampe i stuen faldt ned i dag, heldigvis var der ingen hjemme. Lidt skræmmende, nogen kunne have fået den i hovedet, det kunne være endt galt.

Satte lampen op for ca. en måned siden.
Gipstak, borede og satte en mollyplugg med en krog i. (Denne tror jeg det er https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...s/gipsexpanders/metallexpander-c-krok-365122/)

Lampen er en IKEA calypso (https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20032415/) og vejer ca. 2.5 kg.

Jeg selv mener, at en mollyplugg i loftet burde kunne holde en lampe på 2.5kg.
Pluggen i sig klarede sig, men gipstaket gik i stykker.

Her er et billede af krogen
Metallexpander med krog lagt på et trægulv; vingene ovenfor gipsskiven er asymmetriske.
Vingerne, der sidder over gipspladen, er ikke helt symmetriske, se nedenfor. Ved ikke, om det kan være noget.
En hånd holder en metal mollyplugg med vinger, der mangler symmetri. Baggrunden er et lyst træbord.

Her er nogle billeder af loftet, dårligt med lys nu hvor lampen er faldet ned :(
Ødelagt gipstag med synligt hul og revner efter en lampe faldt ned. Revnet hul i gipsloft, hvor en lampe tidligere var monteret, med synlige kanter og ujævnheder i overfladen. Et hul i et gipstak oplyst af en lommelygte, hvor en lampes metalekspanderplugg har revet rester af gipsen. Gipstak med et hul og skader efter en faldet lampe, viser ujævne kanter og brudte overflader, mens en skygge falder på venstre side.

Hvorfor er det blevet sådan her?

Vi har andre loftlamper i huset, som jeg nu er lidt bange for skal falde ned. Har taget glasdelene ned fra de tungeste for en sikkerheds skyld.

Fastgør lamperne i gitterpanelet.

• Synes
Nannami72
  • Laddar…
Du har ikke almindelige gipsplader i loftet - så havde det nok virket - det ser ud som om du har en slags loftplade i tyndere materiale end en almindelig gips.

Som sagt, tag en krog og fastgør i underskabet eller sømlekt, hvis sådan findes.

C
Synes det ser ud som om taget er pudset og derefter papbeklædt :thinking:
Hvis du banker på taget, lyder det hult eller er det stumt?

Svært at se på billederne, men er det virkelig gips? Synes de ser ud som et gammelt opspændt loft.

R
D Dub361 sagde:
tipsade om "plattiplugg
Butterfly ikke bedre end molly i den plade, men i samlingen mellem pladerne som ses der til venstre på det sidste foto, er der sikkert en regel at fastgøre i der og pladerne er fastgjort i den med. kommer til at holde godt.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Synes det ser ud som om taget er pudset og derefter papbeklædt :thinking:
Hvis du banker på taget, lyder det hult eller er det hårdt?
Synes det lyder hult når man banker på det.

H Hasse C sagde:
Svært at se på billederne, men er det virkelig gips? Synes det ser ud som et gammelt opspændt loft.
Jeg har mest antaget at det er gips.

Her er et billede mere af taget
Billedet viser et loft med glatte flader og synlige samlinger, muligvis af gipsplader, i et hus fra 1981.
Indikerer ikke samlingerne, at det er gipsplader i loftet?

Huset er fra 1981, hvis det kan være en ledetråd til, hvad det er.

Skulle tro det er tagplader af masonit. Vi har sådan nogle i vores hus bygget -84

//Wsp

• Synes
Grillo
  • Laddar…
Men det går vel ikke at hænge noget på en gipsplade sådan, selvom det er gips? Der er stor forskel på en vertikal gipsplade og en horisontal. Du har reglar i samlingerne, der kan du sætte skruer i.

• Synes
twoody
  • Laddar…
Ser ud som et "under tag" af en eller anden form,
materialet tror jeg mest kan sammenlignes med tretex eller en tykkere form af porøs board. (Havde et lignende i et tidligere hus, men der var det limet mod det gamle tag)
Nu hvor du har et hul kan du løsne et stykke og kigge om der findes et bræddetag ovenover eller om du ser evt. gles.

Senest redigeret:
  • Synes
tobiasssss og 1 anden
  • Laddar…
Jeg tror, at du har strammet krogen for meget ved din installation, så modholdet ovenover skiven har trykket nedad og knust skiven.

• Synes
jjohannes
  • Laddar…
Det der ser ud som lignende loftplader, som sad i det hus, jeg boede i som barn, jeg havde også nogle sådanne overskydende plader at snedkerere med, og hvis det er det samme materiale, er det næsten papirlignende, men ret lig tretex. Det er et meget let og porøst materiale, som jeg ikke ville forsøge at hænge noget som helst i.

• Synes
MultiMan og 1 anden
  • Laddar…
R
Magnus Brange Magnus Brange sagde:
Synes det lyder hult, når man banker på det.
Klart hult, hvis pladerne sidder på lægter, sæt en lang mejsel eller andet i dit hul der og mærk, om der er træ der
som andre siger, hvis der er træ, så er det nok ingen fare at hænge en krog der. kan blive en lang krog
Når du sætter en krog der, så mærk om det går trægt hele vejen, så er det mere solidt der.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.