hej!
Jeg troede, jeg kunne læse mig til dette, men jeg går galt! Jeg håber at få hjælp.

Hvad er forskellen mellem limträbalk 56*225 GL24h og 56*225 GL28cs i praksis.

28 står for bøjningsstyrken i MPa. h betyder, at alle lameller er af samme klasse (homogen). c betyder, at 66% af lamellerne (de i midten) har en lavere styrkeklasse (kombineret). s betyder, at bjælken er opstået ved kløvning af en tykkere bjælke. Normalt er 90 mm den mindste produktionsbredde. 56x225 GL24h tror jeg ikke findes. Det burde være 90x225 GL28h. Den fuldstændige beskrivelse finder du på følgende link: https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/hallfasthetsklasser-for_limtra.pdf

• Synes
fremax
  • Laddar…
Aha, tak for svaret!
Hornbach sælger den ene 24h og Beijer b sælger den anden 28cs, begge som Lagervaror ifølge hjemmesiden.
Men stadig forstår jeg ikke om den ene er fx stivere eller "bedre" end den anden.

GL28cs er både stærkere og stivere, selvom forskellen ikke er stor. Styrken kan aflæses ud fra bøjningsstyrken, som i det ene tilfælde er 24 MPa og i det andet 28 MPa. Forskellen i stivhed fremgår, når man sammenligner elasticitetsmodulerne. For GL28cs er den 12500 MPa og for GL24h 11600 MPa.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.