hej derude, min søn tænkte på at lægge laminat på kældergulvet. hvilket underlag skal han have? det er jo betongulv, platon, foam laminat i den rækkefølge? findes der foam, som også gør det varmere at gå på? det er jo trods alt i kælderen. tak for tips.
 
Åsa Lund
Laminat er koldere end parket at gå på
 
Hvis det er en gammel uisoleret plade, platon eller lignende, med ventilation, helst mekanisk.. (Jeg brugte blackline fra dörken. Billigere end platon. Sælges på hornbasch)
 
  • Synes
L-E oved
  • Laddar…
desværre ved jeg ikke, hvornår huset er bygget. Jeg vil tro omkring 70'erne. Så hvad det er for en betonsål ved jeg ikke
 
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Laminat er koldere end parket at gå på
spørgsmålet jeg stillede var jo hvilket underlag man skal have når man skal lægge laminat for måske at få det lidt varmere.
 
Da kan du dog gå ud fra, at det sandsynligvis er et uisoleret gulv. Så bør du bygge med mekanisk ventilation. Passiv ventilation, dvs at man bare lægger en Platon-måtte eller tilsvarende, i bunden lægger på gulv og ventilerede lister, er ikke anbefalet for ældre huse. Det skal primært anvendes ved nybyggeri.

Det er dog meget bedre end at lægge gulvet direkte på betonen. Det bør du under ingen omstændigheder gøre. At bygge mekanisk er betydeligt mere tids- og omkostningskrævende end passivt, så jeg mistænker, at de fleste alligevel vælger denne mellemvej...

læs lidt på disse sider. Jeg valgte systemet fra Fuktspärrteknik. men der er ingen direkte forskel i praksis:
Platon Gulv » Isola AB
Ventilerede gulv mod skimmel og radon - Fugtspærrergulv - Fugtspærrerteknik (fuktsparrteknik.se)
 
  • Synes
L-E oved
  • Laddar…
M mojjen sagde:
Da kan du dog udgå fra, at det sandsynligvis er et uisoleret gulv. Da bør du bygge med mekanisk ventilation. Passiv ventilation, dvs at man bare lægger en Platon-måtte eller tilsvarende, i bunden lægger gulv og ventilerede lister, er ikke anbefalet til ældre huse. Det skal primært anvendes ved nybyggede.

Det vil dog være meget bedre end at lægge gulvet direkte på betonen. Det bør du under ingen omstændigheder gøre. Bygge mekanisk er jo betydeligt tids- og omkostningskrævende end passivt, så mistænker at de fleste tager denne mellemvej alligevel...
Nja, skal du lægge platon skal det være ventileret.
Uden ventileret kan du lige så godt lægge den foamen jeg linkede til.
Og at gulvet er rengjort inden lægning, findes der intet organisk stof så kan intet ske, hvis det bliver tæt.
 
  • Synes
L-E oved
  • Laddar…
A AndersS sagde:
Nja, skal du lægge platon skal det være ventileret.
Uden ventileret kan du lige så godt lægge den foamen jeg linkede til.
Og at gulvet er rengjort inden lægning, findes der intet organisk stof så kan intet ske om det bliver tæt.
Selvfølgelig ventileret ved Platon. Jeg skrev om valget mellem passiv ventilation og aktiv, dvs med mekanisk ventilator.
Jeg er rigtig skeptisk til at lægge en tæt foam på et uisoleret kældergulv. Alt hvad jeg er kommet frem til er, at den type gulv skal have luftspalte. Jeg er dog ikke bygger, men mest info jeg fandt ved min egen dybdykning. Så der findes nok andre som kan svare bedre på om det er ok at lægge foamen direkte mod beton. mit råd er dog nej...
 
  • Synes
L-E oved
  • Laddar…
M mojjen sagde:
Selvfølgelig ventileret ved Platon. Jeg skrev om valg mellem passiv ventilation og aktiv, dvs med mekanisk ventilator.
Jeg er rigtig skeptisk over for at lægge en tæt skum på et uisoleret kældergulv. Alt hvad jeg er kommet frem til, er, at denne type gulv skal have luftspalte. Jeg er dog ikke byggeekspert, men det meste info fandt jeg ved min egen dybdeboring. Så der er sikkert andre, der bedre kan svare på om det er okay at lægge skummen direkte mod beton. mit råd er dog nej...
Har erfaring da jeg skiftede et af gulvene ud fra, at vi lavede om kloakken og skiftede del af stammerne i hallen i kælderen.
Gulvet der var plastik som tætnede, skum og derefter finer gulv (ikke slebbart) som blev taget op efter ca. 15 år. Der var ingen forskel under gulvet mod da jeg lagde gulvet. Det nye blev laminat med det linkede underlag.
Underlaget under gulvet skal være tæt, hvilket er vigtigt, og ingen fugt, men det kontrollerer man ved at tape plastik over en overflade og lade det være i et stykke tid. Der findes mange forskellige teorier og mange skrivninger ud fra at dække alle tænkelige forhold. Så man må selv vurdere, hvad der gælder for sit hus.
 
  • Synes
L-E oved og 1 anden
  • Laddar…
Hej til jer alle! Som har svaret på mit spørgsmål om laminat, og mange tak til alle. Har nu fået svar fra min søn, at der ligger klinker på kældergulvet, så han tænkte på at lægge laminat ovenpå for at det skulle blive lidt varmere. Bliver det godt at gøre sådan?
 
L L-E oved sagde:
Hej på jer alle! Som har svaret på mit spørgsmål om laminat, og stort tak til alle. Fik nu svar fra min søn, at der ligger klinker på kældergulvet, så han tænkte at lægge laminat ovenpå det for at det skulle blive lidt varmere. Bliver det godt at gøre sådan?
Det tror jeg ikke. Det enkleste er at lægge en altanmatte, efter at have lagt en sådan direkte på vores kældergulv af beton så køler det ikke, selvom man går barfodet.
 
  • Synes
L-E oved
  • Laddar…
K Kurtivan sagde:
Det tror jeg ikke. Det enkleste er at lægge en altanmatte, efter at have lagt en sådan direkte på vores kældergulv af beton så køler det ikke noget selvom man går barfodet.
Der findes også væg-til-væg tæpper som er beregnet til at placeres på kældergulve, så det kan jo være en mulighed.
Laminat tror jeg dels er for tæt til at lægges direkte på klinkers* og desuden tror jeg ikke, at det varmer særlig meget.


*Tolker det som om gulvet ikke er isoleret og opvarmet.
 
  • Synes
L-E oved
  • Laddar…
Læg Platonmat, cellplast og derefter laminat. Gulvet bliver ikke varmt. Men lidt varmere end klinkergulvet.

Hvis I vil have varme gulve, er det væg til væg-tæpper, der gælder.
 
  • Synes
L-E oved
  • Laddar…
L L-E oved sagde:
Hej på er alla! Som har svarat på min fråga om laminat, och stort tack alla. Fick nu svar av sonen att det ligger klinkers på kældergulvet, så han tænkte lægge laminat ovenpå det for at det skulle blive lidt varmere. Bliver det godt at gøre så?
Ja det fungerer og se mit tidligere indlæg vedrørende foam.
 
  • Synes
L-E oved
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.