hej derude, min søn tænkte på at lægge laminat på kældergulvet. hvilket underlag skal han have? det er jo betongulv, platon, foam laminat i den rækkefølge? findes der foam, som også gør det varmere at gå på? det er jo trods alt i kælderen. tak for tips.
Hus fra -60 og uden fugt i gulv.
Har lignende gulv både laminat og finer i kælder.
Ligger på plast med skum ovenpå i en del og også med underlagsskum med integreret plastlag under, se link.
https://www.k-rauta.se/produkt/unde...lex-3mm-11x30m-33m-med-angsparr/6418741340028
Har lignende gulv både laminat og finer i kælder.
Ligger på plast med skum ovenpå i en del og også med underlagsskum med integreret plastlag under, se link.
https://www.k-rauta.se/produkt/unde...lex-3mm-11x30m-33m-med-angsparr/6418741340028
Da kan du dog gå ud fra, at det sandsynligvis er et uisoleret gulv. Så bør du bygge med mekanisk ventilation. Passiv ventilation, dvs at man bare lægger en Platon-måtte eller tilsvarende, i bunden lægger på gulv og ventilerede lister, er ikke anbefalet for ældre huse. Det skal primært anvendes ved nybyggeri.
Det er dog meget bedre end at lægge gulvet direkte på betonen. Det bør du under ingen omstændigheder gøre. At bygge mekanisk er betydeligt mere tids- og omkostningskrævende end passivt, så jeg mistænker, at de fleste alligevel vælger denne mellemvej...
læs lidt på disse sider. Jeg valgte systemet fra Fuktspärrteknik. men der er ingen direkte forskel i praksis:
Platon Gulv » Isola AB
Ventilerede gulv mod skimmel og radon - Fugtspærrergulv - Fugtspærrerteknik (fuktsparrteknik.se)
Det er dog meget bedre end at lægge gulvet direkte på betonen. Det bør du under ingen omstændigheder gøre. At bygge mekanisk er betydeligt mere tids- og omkostningskrævende end passivt, så jeg mistænker, at de fleste alligevel vælger denne mellemvej...
læs lidt på disse sider. Jeg valgte systemet fra Fuktspärrteknik. men der er ingen direkte forskel i praksis:
Platon Gulv » Isola AB
Ventilerede gulv mod skimmel og radon - Fugtspærrergulv - Fugtspærrerteknik (fuktsparrteknik.se)
Nja, skal du lægge platon skal det være ventileret.M mojjen sagde:Da kan du dog udgå fra, at det sandsynligvis er et uisoleret gulv. Da bør du bygge med mekanisk ventilation. Passiv ventilation, dvs at man bare lægger en Platon-måtte eller tilsvarende, i bunden lægger gulv og ventilerede lister, er ikke anbefalet til ældre huse. Det skal primært anvendes ved nybyggede.
Det vil dog være meget bedre end at lægge gulvet direkte på betonen. Det bør du under ingen omstændigheder gøre. Bygge mekanisk er jo betydeligt tids- og omkostningskrævende end passivt, så mistænker at de fleste tager denne mellemvej alligevel...
Uden ventileret kan du lige så godt lægge den foamen jeg linkede til.
Og at gulvet er rengjort inden lægning, findes der intet organisk stof så kan intet ske, hvis det bliver tæt.
Selvfølgelig ventileret ved Platon. Jeg skrev om valget mellem passiv ventilation og aktiv, dvs med mekanisk ventilator.A AndersS sagde:
Jeg er rigtig skeptisk til at lægge en tæt foam på et uisoleret kældergulv. Alt hvad jeg er kommet frem til er, at den type gulv skal have luftspalte. Jeg er dog ikke bygger, men mest info jeg fandt ved min egen dybdykning. Så der findes nok andre som kan svare bedre på om det er ok at lægge foamen direkte mod beton. mit råd er dog nej...
Har erfaring da jeg skiftede et af gulvene ud fra, at vi lavede om kloakken og skiftede del af stammerne i hallen i kælderen.M mojjen sagde:Selvfølgelig ventileret ved Platon. Jeg skrev om valg mellem passiv ventilation og aktiv, dvs med mekanisk ventilator.
Jeg er rigtig skeptisk over for at lægge en tæt skum på et uisoleret kældergulv. Alt hvad jeg er kommet frem til, er, at denne type gulv skal have luftspalte. Jeg er dog ikke byggeekspert, men det meste info fandt jeg ved min egen dybdeboring. Så der er sikkert andre, der bedre kan svare på om det er okay at lægge skummen direkte mod beton. mit råd er dog nej...
Gulvet der var plastik som tætnede, skum og derefter finer gulv (ikke slebbart) som blev taget op efter ca. 15 år. Der var ingen forskel under gulvet mod da jeg lagde gulvet. Det nye blev laminat med det linkede underlag.
Underlaget under gulvet skal være tæt, hvilket er vigtigt, og ingen fugt, men det kontrollerer man ved at tape plastik over en overflade og lade det være i et stykke tid. Der findes mange forskellige teorier og mange skrivninger ud fra at dække alle tænkelige forhold. Så man må selv vurdere, hvad der gælder for sit hus.
Hej til jer alle! Som har svaret på mit spørgsmål om laminat, og mange tak til alle. Har nu fået svar fra min søn, at der ligger klinker på kældergulvet, så han tænkte på at lægge laminat ovenpå for at det skulle blive lidt varmere. Bliver det godt at gøre sådan?
Det tror jeg ikke. Det enkleste er at lægge en altanmatte, efter at have lagt en sådan direkte på vores kældergulv af beton så køler det ikke, selvom man går barfodet.L L-E oved sagde:
Der findes også væg-til-væg tæpper som er beregnet til at placeres på kældergulve, så det kan jo være en mulighed.K Kurtivan sagde:
Laminat tror jeg dels er for tæt til at lægges direkte på klinkers* og desuden tror jeg ikke, at det varmer særlig meget.
*Tolker det som om gulvet ikke er isoleret og opvarmet.
Ja det fungerer og se mit tidligere indlæg vedrørende foam.L L-E oved sagde:
Klik her for at svare