Jeg har fået fat i en tank i plast på 1000 liter. En revne på 15 cm dog som jeg vil tætne (se foto).

Jeg overvejer at sætte en rustfri plade på indersiden og ydersiden med PL400 på begge og to gennemgående skruer med møtrik på ydersiden og skrue sammen hårdt.

Det rigtige lim til dette formål? God måde? Jeg kan ikke finde nogen mærkning på tanken som siger, hvad det er for en plast. Jeg skal bruge den til vanding.

• Sort 1000 liters plasttank på metalstativ udendørs, omgivet af grønt græs og træer.
  • Plasttank med 15 cm revne, stående på metalramme i udendørs miljø.
pa.albinsson pa.albinsson sagde:
Jeg har fået fat i en tank i plast på 1000 liter. En revne på 15 cm dog som jeg vil tætne (se foto).

Jeg overvejer at sætte en rustfri plade på indersiden og ydersiden med PL400 på begge og to gennemgående skruer med møtrik på ydersiden og skrue sammen stramt.

Er det det rigtige lim til dette formål? God metode? Jeg kan ikke finde nogen mærkning på tanken, der siger, hvilken type plast det er. Jeg skal bruge den til vanding.
ville tage glasfiber og epoxy
afhænger dog af, hvad du skal have i tanken

Jeg ville have prøvet at svejse/smelte sprækken sammen med loddekolben eller alternativt aflevere det til nogen, der har bedre grejer til svejsning/reparation af plast.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Som quick skriver, brug loddekolbe og smelt samlingen sammen. Det kan være, at der er brug for mere plast for at fylde samlingen ud, det kan du sikkert skære af på et passende sted på tanken.

R felixmartensson sagde:
Som quick skriver, brug loddekolbe og smelt sammen samlingen. Det kan være, at der er behov for mere plast for at udfylde samlingen, det kan du sikkert skære af på et passende sted på tanken
Fandt en anden tråd, der nævnte varmepistol og passende plastikstænger. Er der nogen, der har prøvet og kan sammenligne metoderne?

M
Jeg reparerede flyderen til plæneklipperen med en loddekolbe og blev meget tilfreds med resultatet. Måske ikke visuelt, men funktionen var i orden.

Som nogen sagde tidligere, skal man nok tilføre mere plastik. Nu er det jo tyk plastik i din tank, det er der jo ikke i en flyder. Men jeg måtte tage lidt plastik, som ikke havde nogen funktion på flyderen, og smelte sprækken sammen med.

• Synes
JLov
  • Laddar…
Tanken er med stor sandsynlighed af polyetylen eller polypropylen. Begge er fedtede plasttyper, som er næsten umulige at lime. Men de er smeltbare. Tæppeinstallatører plejer at have gode ting til at svejse fuger med.

Tak for tipsene! Jeg vil prøve at smelte det sammen.

Nu har jeg testet med varmepistol, men det blev ingen succes. Det smeltede ikke sammen, i stedet udvidede plasten sig, så kanterne blev presset ud. Plasten er rigtig tyk, ca. 7 mm, så den er måske svær at smelte ordentligt. Eller måske er det ikke en egnet plast at smelte. Jeg testede også at varme en kniv på samme tid som en slags loddekolbe, men det gik ikke godt. Plastkanterne vil ikke smelte sammen.

Du burde prøve med en loddekolbe, da får du varmen mere centreret og kan i princippet varme hele plastens tykkelse.

Jeg skal skaffe en billig loddekolbe og teste.

Prøv at opløse flamingo i lidt benzin.
Lyder underligt, men det er en almindelig metode til at tætne plastik i Cuba.
Det skader ikke at prøve.

Tanken er fremstillet i formblæst HDPE. Fremstillingsmetoden gør, at man fryser en biaxial strækning i materialet, og den vil vende tilbage til sin form, når man opvarmer den. Det er grunden til, at den krympede, da du opvarmede med pistol. Det burde være muligt at svejse den med det rigtige udstyr. Uden det rigtige udstyr ville jeg tage to rustfri plader, rustfri skrue og møtrik (nylock) og en gummidug, gerne i EPDM, og lægge en forbinding på hullet, fra indersiden: plade-gummidug-tank-plade. Tænk toppakning på indersiden af tanken.
Man kan ikke lime HDPE med PS (fridolin)

Jeg ville tro, at din tank er lavet af polyethylen. Som andre har påpeget, er det svært at lime. Det bedste er at prøve at få fat i PE-tråd og svejse den sammen. Der findes trådsvejsetilsætninger til varmepistoler, som kan købes. For PE skal det være ca. 220 grader varmt for at få en god svejsning. Ellers ville jeg have gjort som @mattiasp skrev, samtidig med at jeg skrev dette indlæg.

Bare for at følge op: Tak for alle tips! Efter mine varmepistol- og loddekolbeforsøg blev plasten så forvredet, skør og mærkelig, at hullet kun blev værre, så jeg gav op. Skar hele tanken over på midten i stedet og samler vand i den som et kar.

• Synes
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.