Hej,
Spørg mig ikke, hvordan det er sket, men på en eller anden mærkelig måde har jeg klaret mig gennem voksenlivet, selvom jeg knap nok har bestået i matematik A (ja, jeg burde ikke have pjækket, det var meget dumt). Men nu er det stoppet, og jeg har derfor brug for jeres hjælp.
Vi skal bygge et hus med en loftshøjde på 2950 mm på underetagen og et mellemlag på 345 mm. Nu til mit spørgsmål: hvis vi vil have en ligeløbstrappe, hvilken minimumslængde ville I sige, der er nødvendig for at få et behageligt trin?
Tak på forhånd!
Spørg mig ikke, hvordan det er sket, men på en eller anden mærkelig måde har jeg klaret mig gennem voksenlivet, selvom jeg knap nok har bestået i matematik A (ja, jeg burde ikke have pjækket, det var meget dumt). Men nu er det stoppet, og jeg har derfor brug for jeres hjælp.
Vi skal bygge et hus med en loftshøjde på 2950 mm på underetagen og et mellemlag på 345 mm. Nu til mit spørgsmål: hvis vi vil have en ligeløbstrappe, hvilken minimumslængde ville I sige, der er nødvendig for at få et behageligt trin?
Tak på forhånd!
Bedste svar
Dybden på hvert trin plus to gange højden mellem trinene skal være 63-65 cm
En behagelig højde på trinene er 18 cm
Længden på hvert trin bliver altså 65-18-18=29 cm
Total højde mellem gulvene i dit hus er 330 cm
330/18= 18 trin
Trappens længde bliver altså 18×29=522 cm plus plads til at lande ovenfor og nedenfor trappen
Held og lykke!
330/18= 18 trin
Trappens længde bliver altså 18×29=522 cm plus plads til at lande ovenfor og nedenfor trappen
Held og lykke!
Men det der stemmer jo ikke rigtig, trindybdens bør være omkring 29, men trindybdens er ikke trinlængde. Dybden går jo ind under næste trin. Så bør en trappe ikke være hverken for lav eller for stejl for at blive komfortabel. Et sted omkring 30-40 grader plejer at blive godt. Jeg tror, at en så lang lav trappe vil føles træls at gå i.Åsa Lund sagde:
Dybden på hvert trin plus to gange højden mellem trinene skal være 63-65 cm
330/18= 18 trin
Trappens længde bliver altså 18×29=522 cm plus plads at lande ovenfor og nedenfor trappen
Held og lykke!
Her har TS et godt værktøj til at beregne sin trappe.
http://www.zhitov.ru/en/lestnica/
Senest redigeret:
Moderator
· Stockholm
· 57 718 indlæg
Den faste trappeformel, som Åsa henviser til (dybde + 2 gange længde...), er en tommelfingerregel for, at trappen skal være behagelig at gå i. Trindybden på i dette tilfælde 29 cm er da den "geometriske" længde, der passer til, hvordan man går. At man så af æstetiske grunde lader et trappetrin stikke ud over det under eller stikker ind under det over, afhængigt af hvordan man ser det, påvirker ikke trindybden. Men det påvirker, hvor dybt trinet skal være, når man fremstiller det.
Så hvis trappeformlen kommer frem til en trindybde på 29 cm, men man ønsker et overlæg på 20 mm, så skal man fremstille trin, der er 31 cm dybe.
Trappeformlen handler om forholdet mellem, hvor højt man løfter foden mod, hvor langt man fører foden frem, når man går i trappen. Formlen giver en erfaringsmæssig behagelig gang.
Så hvis trappeformlen kommer frem til en trindybde på 29 cm, men man ønsker et overlæg på 20 mm, så skal man fremstille trin, der er 31 cm dybe.
Trappeformlen handler om forholdet mellem, hvor højt man løfter foden mod, hvor langt man fører foden frem, når man går i trappen. Formlen giver en erfaringsmæssig behagelig gang.
Klik her for at svare