Jeg vil hyre en snedker til at montere mit modulgarage. Den liggende panel, som kommer i faldende længde, vil jeg dog selv sætte op. Jeg har en Hitachi sømpistol beregnet til 21 graders søm.

Hvilken længde passer godt til at sætte liggende panel?
Kiggede på Jula og fandt disse søm:
http://www.jula.se/bandad-tradspik-500-pk-362107

Skal jeg bruge 65, 75 eller 90 søm?

65 eller 75 fungerer vel fint, bare sørg for at du ikke skyder dem for dybt, det bliver ret grimme huller så.

Længden afhænger vel i høj grad af hvad du fastgør i. Hvis det ikke er krydsreglat, vil sømmene ligge direkte udenpå de stående reglar, og så kan du vel i princippet have så lange søm, som du vil.

Hvis det er krydsreglat, vil dine sømmereglar ikke have støtte bag hele vejen, og så bør du vælge panelspik således at du ikke skyder hul på vindpappen/duken bagved.

Det er lige reglar, der er 90 mm.

Du har vel luftspalte mellem panelet og stommen?
Bør være en 28x60 spiklækt/glespanel (eller lignende) udenpå vindpap/væven.

Senest redigeret:
Hvad har luftspalten med længden på sømmet at gøre?

Ömannen sagde:
Hvad har luftspalten med længden på sømmet at gøre?
Intet. Mere end at panelet ikke sømmes i stommen, som jeg antager er 90mm.

FredrikR sagde:
Ingenting, mere end at panelet ikke sømmes i stommen, som jeg antager er 90mm.
Stammen er jo stående og sømmereglerne er jo også stående, hvilket gør, at hvis sømmet er længere end panelets og sømlekternes tykkelse, så går det ind i stommen.

65 mm søm fungerer udmærket, men 75 plejer at være billigere, og det fungerer også udmærket

FredrikR sagde:
Ingenting. mere end at panelet ikke sømmes i stommen, som jeg antager er 90mm.
Men det er jo det, der har betydning, eftersom man ikke vil punktere vindvæven!

vectrex sagde:
Men det er jo det, der har betydning, fordi man ikke vil punktere vindväven!
Väven er jo klemt mellem konstruktionen og sømmereglen.

Mit svar var tænkt som en lille 'heads up', da TS svarede, at panelet skulle sømmes i 90mm reglar, og ikke sømlægter.
Men har reglarne bagved spiller det så klart ingen rolle, om man sømmer med 4" søm. :)
Men generelt er vel 60-75mm søm almindeligt for panelsømning.

Snailman
Jeg har alle paneler på samme niveau, altså ikke lockpanel, så 27mm spigerregel under og derefter udegips, så jeg har 50mm lange søm (biltema har 50mm 21 graders maskinsøm), 22+28= 50mm alt længere end 50 mm ville bare perforere udegipsen.

Og jeg har ikke reglar under spigerreglen. Generelt ønsker jeg ikke en masse kuldebroer.

Senest redigeret:
Hvilken søm skal man satse på? Biltema, Jula, Hornbach? Nogen mærke der er mere prisvenligt end noget andet?

Anna1984 sagde:
Hvilken spiker skal man satse på? Biltema, Jula, Hornbach? Nogen mærke som er mere prisværdigt end noget andet?
Jeg har aldrig bemærket nogen forskel.

Biltema har god pris, har nok skudt 100 kasser 75 og 90 spiker sidste år købt på biltema. Ingen problemer overhovedet.

hantverkare1 sagde:
Jeg har aldrig bemærket nogen forskel.

Biltema har god pris, har nok skudt 100 kasser 75 og 90 søm sidste år købt på Biltema. Ingen problemer overhovedet.
Kiggede lige på deres hjemmeside. Er det sømmene de kalder trådsøm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.