5,223 læst ·
15 svar
5k læst
15 svar
Lægge vådrumsmåtte selv i vaskemaskineskab
Side 1 af 2
Løsbygger
· Gotland
· 278 indlæg
Hej. Stillede netop dette spørgsmål i en anden tråd men indså så, at diskussionen var 8 år gammel, så jeg lægger det her også, så flere ser det.
Jeg skal selv lægge vådrumsgulv i et skab, hvor jeg skal have vaskemaskine, altså forhåbentlig aldrig noget rindende vand på gulvet, og det er derfor, jeg tør forsøge mig selv.
Inden jeg lægger gulvet, skal jeg også bygge selve skabet, som vil blive ca. 65x102 cm indvendigt. Havde tænkt mig at fastgøre gulvreglerne, og derefter, inden jeg bygger videre opad, lægge vådmembran/vådrumsgulv på denne lille overflade - det føles som om det bliver let at komme til. Over gulvet og en 1-2 cm kant af vådrumsgulvet, der stikker op, bliver det bare simpel træpanel eller OSB-plade eller lignende. Som sagt, det skal bare være et skab. Ved siden af er der en garderobe, så jeg havde ikke tænkt mig nogen rigtig væg engang.
Mit skab skal altså have vaskemaskine og også varmtvandsbeholder i sig samt indkommende vand (har lige trukket dette med hjælp fra VVS). Det er beton gulv lige nu og jeg skal i morgen støbe hullet til indkommende vand og gulvafløbet (Purus).
Hvad tror I om min plan at lægge vådrumsgulv selv i dette lille rum på denne måde?
Når man har muligheden for at bygge vådrummet fra bunden som jeg nu gør, er der så nogle smarte forberedelser man kan gøre for at lette arbejdet for sig selv?
Et spørgsmål til: kan man leje de rigtige værktøjer (især Puruskniv og svejseapparat) eller skal man købe dem? Det er ikke så sandsynligt, at jeg vil lægge flere vådrumsgulve i fremtiden, nemlig, så intet jeg behøver efter dette er færdigt.
Et alternativ er selvfølgelig at forsøge at få fat i nogle billige klinkerpartier - måske potentiel en enklere og billigere løsning for et så lille område - især hvis jeg er nødt til at købe ovennævnte værktøjer?
Mvh, Erik
Jeg skal selv lægge vådrumsgulv i et skab, hvor jeg skal have vaskemaskine, altså forhåbentlig aldrig noget rindende vand på gulvet, og det er derfor, jeg tør forsøge mig selv.
Inden jeg lægger gulvet, skal jeg også bygge selve skabet, som vil blive ca. 65x102 cm indvendigt. Havde tænkt mig at fastgøre gulvreglerne, og derefter, inden jeg bygger videre opad, lægge vådmembran/vådrumsgulv på denne lille overflade - det føles som om det bliver let at komme til. Over gulvet og en 1-2 cm kant af vådrumsgulvet, der stikker op, bliver det bare simpel træpanel eller OSB-plade eller lignende. Som sagt, det skal bare være et skab. Ved siden af er der en garderobe, så jeg havde ikke tænkt mig nogen rigtig væg engang.
Mit skab skal altså have vaskemaskine og også varmtvandsbeholder i sig samt indkommende vand (har lige trukket dette med hjælp fra VVS). Det er beton gulv lige nu og jeg skal i morgen støbe hullet til indkommende vand og gulvafløbet (Purus).
Hvad tror I om min plan at lægge vådrumsgulv selv i dette lille rum på denne måde?
Når man har muligheden for at bygge vådrummet fra bunden som jeg nu gør, er der så nogle smarte forberedelser man kan gøre for at lette arbejdet for sig selv?
Et spørgsmål til: kan man leje de rigtige værktøjer (især Puruskniv og svejseapparat) eller skal man købe dem? Det er ikke så sandsynligt, at jeg vil lægge flere vådrumsgulve i fremtiden, nemlig, så intet jeg behøver efter dette er færdigt.
Et alternativ er selvfølgelig at forsøge at få fat i nogle billige klinkerpartier - måske potentiel en enklere og billigere løsning for et så lille område - især hvis jeg er nødt til at købe ovennævnte værktøjer?
Mvh, Erik
Bedste svar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,214 indlæg
Hvis du vil følge de regler, der findes, og undgå problemer med forsikringsselskabet, skal opviklingen være 5 cm.Lattjo-Snickaren sagde:
Det er ikke let at få hjørnerne pæne og tætte, der er nogle billeder i forummet, der ser ganske forfærdelige ud.
Reglerne er i høj grad for at forhindre, at smuglækager går ned i konstruktionen og gør stor skade, inden de opdages.Lattjo-Snickaren sagde:
Du har også brug for tætningsfolie med tilbehør, så det plejer ikke at blive billigere med klinker end med vådrumsmatta.Lattjo-Snickaren sagde:
Løsbygger
· Gotland
· 278 indlæg
Ok 5 cm kant. Godt at vide! Men hvordan forholder den præference hos forsikringsselskaber sig til tærskler? Man har vel normalt ikke 5 cm høj badeværelsestærskel?BirgitS sagde:
Hvis du vil følge de regler, der findes, og ikke få problemer med forsikringsselskabet, skal opbukningen være 5 cm.
Det er ikke let at få hjørnerne pæne og tætte, der findes en del billeder på forummet, der ser ret forskrækkelige ud.
Reglerne er i vid udstrækning til for at forhindre, at sivlækager går ned i konstruktionen og der gør stor skade, før de opdages.
Du har også brug for tætningsfolie med tilbehør, så det plejer ikke at blive billigere med fliser end med vådrumsmåtte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,214 indlæg
10 cm opbuk angiver vist GVK: https://www.gvk.se/branschregler/fr...-finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga
Du bør selvfølgelig læse alle deres brancheregler.
Hvis vandet løber ud over tærsklen, vil det vel bemærkes ret hurtigt, det der er vigtigt at beskytte sig mod er sniglækager i en rørskødsforbindelse f.eks. bag vaskemaskinen så vandet siver ned i konstruktionen over lang tid uden at det bemærkes.
For badeværelser har jeg set krav om, at der skal være opbuk mod tærsklen, og niveauet der skal være mindst 2 cm højere end gulvniveauet ved gulvafløbet.
Du bør selvfølgelig læse alle deres brancheregler.
Hvis vandet løber ud over tærsklen, vil det vel bemærkes ret hurtigt, det der er vigtigt at beskytte sig mod er sniglækager i en rørskødsforbindelse f.eks. bag vaskemaskinen så vandet siver ned i konstruktionen over lang tid uden at det bemærkes.
For badeværelser har jeg set krav om, at der skal være opbuk mod tærsklen, og niveauet der skal være mindst 2 cm højere end gulvniveauet ved gulvafløbet.
Regler om 5 cm gælder vel vådrum?BirgitS sagde:
Hvis du vil følge de regler, der findes, og ikke få problemer med forsikringsselskabet, skal opbukningen være 5 cm.
Det er ikke let at få hjørnerne pæne og tætte, der er nogle billeder i forumet, som ser ret forfærdelige ud.
Reglerne er i vid udstrækning til for at forhindre, at små lækager går ned i konstruktionen og gør stor skade, inden det opdages.
Du har også brug for tætningslagfolie med tilbehør, så det plejer ikke at blive billigere med klinker end med vådrumsmåtte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,214 indlæg
GVK:s brancheregler er mere eller mindre definitionen af, hvad der er fagmæssigt, og det er det, som Forsikringsselskaberne normalt kræver, at man følger for at det ikke skal blive et problem ved en skade.A Andy78 sagde:
Her står der om døråbning: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-vid-dorroppning/Lattjo-Snickaren sagde:
Løsbygger
· Gotland
· 278 indlæg
tak for alle kommentarer. synes dog GVKs kommentarer vedrørende vådrumszoner efterlader noget at ønske. Ffa er det ikke tydeligt, hvordan en vaskerum (eller "tvättskrubb" i mit tilfælde) klassificeres. Jeg antager, at det er zone 2 eller måske ikke klassificeret overhovedet, men da jeg ikke ved, ved jeg heller ikke, hvordan jeg skal forholde mig til alle deres regler og anbefalinger.
Min hensigt er altså ikke at have hverken tætningslag eller overfladelag på væggene.
Min hensigt er altså ikke at have hverken tætningslag eller overfladelag på væggene.