Vi har netop revet et terrassegelænder og også gulvbelægning som lå ovenpå vores garage. Altanen/terrassen blev bygget i 1950'erne, og gelænderet var i mursten og gulvbelægningen var klinker ovenpå sand (!) og under sandet ser det ud til at være en form for tagpap.

Nu skal vi bygge tætningslaget op igen og derefter lægge terrassebrædder på betonstammen og derefter selvfølgelig et trægelænder.
Vi har tænkt længe over, hvordan vi skal fikse tætningslaget, men er lidt usikre på, hvordan vi skal få det til. Afstanden mellem betonstammen og bundkarmen på altandøren er 7 cm. Vi har overvejet, om det er muligt at lægge tagpap og derefter regler ovenpå, men er usikre på, hvordan man gør dette uden risiko for fugtskader. Det føles umiddelbart svært at få hældningen til at lede vandet væk.

Er der nogle gode metoder til at gøre dette?

Derudover undrer jeg mig om det er en god løsning at fastgøre fodblik og tagrender rundt om garagen under tagpladerne så vandet ledes væk?

• Murstensbygning med terrasse under renovation, fjernet belægning. Bunke jord på terrassen, trappe til venstre, skraldespand foran. Hus med hvide vinduer.
  • Gulmalet hus med teglstensfacade, bunker af murbrokker i forgrunden, som viser nedrivning af gammel terrasseræling og gulvbelægning på garagetaget.
  • Revnet terrassegulv ved garagedør med bunke byggeaffald til venstre, murstensvæg til højre, vintertræer og rødt container i baggrunden.
Fodplade bør du have. Tagrender er mest til for at beskytte facaden, så det bliver overkill.

Læg hellere et tætningslag model platonmåtte på betongulvet/taget og derefter terrassebrædder ovenpå det. Det gjorde jeg på betonaltanen, som har lignende problemer. Så beskytter du betonen, samtidig med at eventuel fugt kan ventileres ud.

Sørg bare for, at der bliver en tæt fugtspærre mod væggen.

• Synes
_Nybyggaren_
  • Laddar…
Rickard.
Den ikke-eksisterende højde mellem dør og loft gør det ret besværligt at gøre noget fornuftigt, men det er intet problem med nogle vandpytter, hvis det er svejset pap. Tilslutningen mod facaden og døren er det vigtigste og også det mest bøvlede.
https://mataki.se/teknik/yttertak/tratrall
Her er der lidt læsestof om trætrall på paptag.

Sand og sten ovenpå tagpap er ikke noget underligt, og det bygges sådan endnu i dag, men måske ikke så ofte på villaer.

• Synes
_Nybyggaren_ og 1 anden
  • Laddar…
P
_Nybyggaren_ _Nybyggaren_ sagde:
Vi har precis rivit ett terassräcke og även gulvbelægning som har ligget på ovenover vores garage. På altanen/terrassen var bygget i 1950'erne og rækværket var i tegl og gulvbelægningen var klinker oven på sand (!) og under sandet ser det ud til at være en form for tagpap.

Nu skal vi bygge tætningen op igen og derefter lægge terrassebrædder på betonstammen og så selvfølgelig trærækværk.
Vi har tænkt længe over hvordan vi skal fixe tætningen men er lidt usikre på hvordan vi skal få det til at fungere. Højden mellem betonstamme og altandørkarmens bund er 7cm. Vi har overvejet om det er muligt at lægge tagpap og derefter lægter på det men er usikre på hvordan man gør dette uden at risikere fugtskader. Det føles spontant svært at få hældningen så vandet løber væk.

Findes der nogle gode metoder til at gøre dette på?

Derefter undrer jeg om det er en god løsning at fæstne fodblik og tagrender rundt om garagen under tagpladen så vandet løber væk?
Der findes også tætninger der er lettere at lave selv end svejset tagpap, vi lavede et arbejde med Mapei Mapelastic for en del år siden som derefter blev beklædt med terrassebrædder.
Med 70mm så kan du lave et terrassegulv selvom det er stramt..

https://www.mapei.com/se/sv/produkter-och-systemlosningar/produktlista/produktbeskrivning/mapelastic

• Synes
_Nybyggaren_
  • Laddar…
Eftersom I ikke behøver reglarne for stadgan kan I lægge tyndere træ og skrue trallen i. I får da godt med plads til at få et lag, der lader vandet løbe væk og ventilere træet.

• Synes
_Nybyggaren_ og 2 andre
  • Laddar…
Z z_bumbi sagde:
Eftersom ni inte behöver reglarna för stadgan kan ni lægge tyndere træ og skrue terrassen i. I får så rigeligt med plads til at få et lag, der lader vandet løbe væk og ventilere træet.
Ja, da jeg lagde terrasse på altanen, brugte jeg 28mm lægte at fastgøre i, og det holdt fint.

• Synes
_Nybyggaren_ og 1 anden
  • Laddar…
H hapazard sagde:
Ja, da jeg lagde planker på altanen brugte jeg 28mm lægder at fastgøre i og det holdt fint
Jeg har brugt planker på tværs under plankerne med cc 60 på betonaltanen. Den har jo bare til opgave at holde plankerne på plads samt give plads til lidt luft under den. Selvom plankerne skulle svigte, når jeg har moshpit sammen med mine ti tamme flodheste på den, så kan den ikke svigte så meget, at den knækker eller beskadiges, eftersom den jo ikke kommer særlig langt.

Har man en borehammer, godt betonbor, samt ubegrænsede mængder ankermasse, så kan man sikkert skrue plankerne direkte i betonen med noget tætningslag imellem, hvis man er i det humør. Så bliver gulvet ganske vist helt stift at gå på, men det er også det eneste.

• Synes
_Nybyggaren_ og 1 anden
  • Laddar…
Farstatjej90
Jeg tror ikke, det er noget mærkeligt at lægge klinker på sand.

Rejäl sagde:
Der findes også tætningslag, der er lettere at lave selv end svejset tagpap, vi lavede et arbejde med Mapei Mapelastic for nogle år siden, som derefter blev beklædt med terrassebrædder.
Med 70mm kan du lave terrassegulv, selvom det er stramt.

[link]
Tak for tipset! Det her skal jeg læse mere om. Hvordan blev terrassebrædderne fastgjort på lægterne? og hvordan blev lægterne fastgjort? På lægter som blev skruet fast, eller lægter som blev holdt på plads af en ramme eller bare terrassebrædderne? Vil helst ikke skade tætningslaget.

ricebridge ricebridge sagde:
Jeg har anvendt terrassebrædder på tværs under terrassebrædderne med cc 60 på betonbalkonen. De har jo kun til opgave at holde terrassebrædderne på plads samt give plads til lidt luft under dem. Selv hvis terrassebrædderne skulle give efter, når jeg har moshpit sammen med mine ti tamme flodheste på dem, så kan de ikke give efter så meget, at de knækker eller beskadiges, da de jo ikke kan bevæge sig særlig langt.

Har man en borehammer, godt betonbor samt ubegrænsede mængder ankermasse, så kan man sikkert skrue terrassebrædderne direkte i betonen med et eller andet tætlag imellem, hvis man er i det humør. Så bliver gulvet ganske vidst helt stumt at gå på, men det er også det eneste.
Tak for tips her med. Har du fæstnet terrassebrædderne på tværs i betonen, eller ligger de bare og er fast af vægten?

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
P
Tak for tips! Det her skal jeg læse mere om. Hvordan fæstnes terrassebrædderne i lægterne? og hvordan fæstnes lægterne? På lægter som skrues fast eller lægter som holdes fast af ramme eller kun af terrassebrædderne? Vil helst ikke skade tætningslaget.
Du har vel fald på støbningen som tætningslaget monteres på?
I så fald bliver rammen skåret som kiler, der lægges på tætningslaget som dernæst skrues terrassebrædderne i..det kommer til at ligge fast på grund af egenvægten..
Intet skal fastgøres igennem tætningslaget for så kommer det til at lække før eller senere 😊

• Synes
_Nybyggaren_
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Det findes også tætningslag, der er lettere at gøre selv end svejset tagpap, vi gjorde et arbejde med Mapei Mapelastic for nogle år siden, som derefter blev beklædt med terrassebrædder..
Med 70mm kan du lave terrassegulv, selvom det er snævert..

[link]
Sådan altså? føles lovende, det svære synes jeg er med hældningen. når jeg har skrabet betonen ren, skal jeg se om der findes nogen hældning, der hjælper der.

Rickard. Rickard. sagde:
Den obefintliga højde mellem dør og taget gør det rigtig svært at gøre noget fornuftigt, men det er intet problem med nogle vandpytter, hvis det er svejset pap. Forbindelsen mod facaden og døren er det vigtigste og også det mest bøvlede.
[link]
Her er der lidt læsning om trætrall på paptag.

Sand og sten ovenpå tagpap er ikke noget mærkeligt, og det bygges stadig sådan i dag, men måske ikke så ofte på villaer.
Troede, at en vandpyt på sigt ville ødelægge tagpappen.

Vidste ikke, at det var almindeligt længere, min tanke var, at sandet binder fugt, og at det ikke er så godt mod betonen på sigt, men det er måske okay.

P
Sådan her altså? føles lovende, det svære synes jeg er med hældningen. når jeg har renset betonen, skal jeg se om der er nogen hældning, der hjælper der.

[media]
Ja, når du køber det, vil butikken kunne hjælpe dig med produktfakta..
Synes, at det var et meget enkelt system at anvende, da det ikke kræver komplicerede udførelsesløsninger..
Lidt fald bør der vel være? Det skal være nogenlunde jævn overflade, så det ikke går op og ned overalt..

• Synes
_Nybyggaren_
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Du har vel fald på støbningen som tætningslaget monteres på?
I så fald bliver rammeværket savet som kiler, der lægges på tætningslaget, som trallen derefter skrues i. Dette vil blive liggende af egenvægt..
Intet skal fastgøres igennem tætningslaget, for så vil det lække før eller senere 😊
Det jeg mener, burde være nok. Ja, ved ikke hvordan hældningen er, da vi ikke har renset overfladen endnu, men der burde jo være lidt hældning. Garagen blev støbt i 50'erne og usikker på, om det blev gjort efter reglerne. Men skal kontrollere i morgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.