Jeg er i gang med at bygge et badeværelse i kælderen. Jeg har lagt fliser på væggene og fugtspærret alt osv. Men nu er jeg kommet i tanke om, at jeg måske ikke skal have gulvvarmen tændt, når jeg lægger klinker på et halvvarmt gulv. Klæberen tørrer måske hurtigere end den hærder. Jeg har en 10 cm betonplade med slangen støbt ind i midten. Jeg lukkede den slange, der går i gulvet, hvor jeg skal lægge klinker i går (mandag) eftermiddag. Gulvet føles nu koldt, og planen er at gå i gang i morgen aften efter arbejde.

Så længe det er sommertemperaturer udenfor, går det vel an at have den slange lukket. Men bliver det meget koldt udenfor, så er jeg nødt til at åbne den igen, i det mindste for at det ikke skal fryse. Varmepumpen sender jo varmere vand ud, jo koldere det er udenfor, så lige nu er det vel omkring 30 grader.
Planen er at lægge klinker i morgen aften (onsdag). Fredag aften fuger jeg. Jeg holder gulvet let fugtigt i nogle dage.

Men hvor længe skal jeg vente, før jeg tænder for varmen igen?

Amatørspørgsmål:
Hvilken fugt er det, man spærrer, når man sætter fugtspærre i badeværelset i kælderen? Fugten udefra eller fugten indefra? I betragtning af alle skriverier om at bygge for tæt i kælderen med skimmel og andre fugtproblemer som følge i kælderrum og lignende?

Spørgsmålet er af højst akademisk karakter for mit vedkommende, da min kælder består af en helsvejset kasse på en kubikmeter.

I mit tilfælde er det fugten indefra, eftersom badeværelset er mod kældervæggen, som er fritstående. Dvs. at der ikke er jord mod væggen. Så at jeg skrev kælder var egentlig helt unødvendigt. Kunne lige så godt have været på loftet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.