Har opvarmet krybekælder med sokkelmur og gulvelementer (ca. 20 cm tykke) i letbeton. Der er sokkelmur i midten, hvor kortsiderne af gulvelementerne mødes. Her er der en sprække, ca. 3-4 mm igennem hele huset, hvor gulvet oprindeligt har været "sammenlimet".

Hvad skal jeg gøre for forarbejde, inden det er muligt at lægge klinker over sprækken uden risiko for revner?

Jeg tænkte sådan her: bryde sprækken lidt op for at få ned en slags mørtel som forstærkning. Endvidere, forbinde gulvelementerne parvis, bore/bryde op, så man kan støbe ned et armeringsjern.

Er det en okay løsning, og hvilken type mørtel/spartelmasse/beton skal jeg bruge, tænker på krympningen som måske bliver et problem?

Et billede af, hvordan det ser ud, tror jeg letter betydeligt.

Generelt er det i princippet umuligt at spartle revner, så materialet holder op med at bevæge sig, selvom man får lidt armering ned. Hvis man derimod kan bygge lidt højde med en armeret kage ovenpå, plejer forudsætningerne at blive meget bedre.

Ok, billeder kommer her. Første billede viser et lille udsnit af sprækken. Næste billede hvordan jeg tænkte mig at bryde op og støbe armeringsjern ned (omvendt U). Tænkte at de runde huller kunne fræses ud med dåsefræser, måske 7-8cm dybt. Har ikke mulighed for at støbe på, men tænkte at denne forbindelse sammen med klinker alligevel ville blive ret stiv. Men jeg har ingen erfaring så jeg gætter bare. Hvilken type mørtel fungerer godt til at fylde med?

Betondæk med en tydelig revne parallelt med et træparketgulv.

Betongoverflade med udsnit af afmærket område til opbrydning og armering. Visuelt med cirkulære og rektangulære markeringer. Trægulv ses nederst.

Ardex har et "net," som du lægger på betonen, og så trækker du bare fix ud over det og lægger klinkers pladerne. Jeg har haft samme problem som dig, og nu nogle år senere kan man stadig ikke se revnen. Ardex løser alle problemer.... Glem at bryde op og forsøg at armerere, det vil revne igen.

Senest redigeret:
  • Synes
phosun
  • Laddar…
Tak, det lyder godt og fremfor alt enklere :)

• Synes
tornberg
  • Laddar…
Kan nævne, at jeg ikke fulgte anbefalingen, som jeg fik i tråden. Jeg ville ikke have et flydende klinkergulv. I stedet bankede jeg først fugerne lidt op, så jeg kunne fylde ud med gulvspartel. Derefter flydte jeg med flydespartel og armeringsmåtte i glasfiber (PCI Armeringsmåtte GFM), som giver en meget stærk spartling. Måtten var dyr i Sverige, så jeg bestilte fra Tyskland i stedet til halv pris. Princippet er, at man først lægger måtten ud, og derefter hælder man flydespartlen på. Ved hjælp af en pigavælger opløses fibrene af flydespartlen og flyder ind i flydespartlen. Flydespartlen må ikke være for tyktflydende, for så trænger den ikke igennem fibermåtten. Lav gerne som jeg først et eksperiment på f.eks. noget plademateriale.

Hvad angår fugen ville den bedste løsning formentlig have været letflydende epoxy beregnet til denne type udfyldning, men det er ikke et rart stof at arbejde med, så jeg undlod. Professionelle har udstyr, der trykker epoxy ind i revner og hulrum.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.