Hej! Vi skal lægge gulvvarme og klinker i bryggerset og begge badeværelser. Huset, bygget i 1990, har en støbt plade, og ovenpå den ligger isolering og derefter spånplade, efterfulgt af vådrumsmåtte. Spånpladen er lagt med hældning mod gulvafløbene. Spørgsmålet er: Hvordan gør vi? :)

Har du tænkt dig vandbåren varme eller el-slanger? Ved du, hvor tyk isoleringen er?

• Synes
Ulriza
  • Laddar…
Vådrumsmåtten skal jo fjernes først af alt... så afhænger det jo af, hvor god spånpladen er. men du skal jo have nyt vådlag ind, så jeg ville tro, at flydespartelmasse derefter er den eneste mulighed... Det vil jo også hæve gulvet en del...

• Synes
Ulriza
  • Laddar…
Jo vandbåren varme er tanken, og flamingoen er mellem 5-7 cm, vil jeg tro. Jeg ville ikke ønske at hæve gulvene mere, end de allerede er. Findes der virkelig ingen anden mulighed? Skal flamingoen virkelig være der?

Ja, den er i den tyndeste ende for gulvvarme. Der findes systemer med en ret tynd sporet isoleringsplade, ligesom flamingo. Søg på Rooth. Men jeg er meget i tvivl om det virkelig kan lægges direkte på en uisoleret plade.

Risikoen ved dårlig isolering nedad er, at du kommer til at sende mere end halvdelen af varmen direkte ned i jorden, hvilket bliver dyrt i drift. Det øger samtidig risikoen for fugtskader i dele af huset, der ikke har gulvvarme. Den opvarmede jord under huset afgiver mere vanddamp, det såkaldte damptryk øges, så fugt kan trænge op og kondenserer derefter mod den kolde side af isoleringen under gulvene i resten af huset.

• Synes
Ulriza
  • Laddar…
Hvis vi antager, at den nuværende tykkelse på frigoliten er tilstrækkelig, hvilket jeg er tvivlsom overfor. Så kan man overveje at rive spånpladen og evt. reglar ud. Læg f.eks. 16mm gulvvarmeslange på frigoliten, flydespartel; jeg tror, at det kan være nok med 25mm flydespartel for at støbe slangen ind. Ovenpå det klinker. Så har man i princippet kun øget gulvhøjden med tykkelsen af klinkerne (spånpladen udskiftet med et bærende lag med armeret flydespartel).

• Synes
Ulriza
  • Laddar…
Ja, vandbåren varme er tanken, og frigoliten er mellem 5-7 cm, ville jeg tro. Jeg ville ikke ønske at hæve gulvene mere end de allerede er. Findes der virkelig ingen anden mulighed? Skal frigoliten virkelig blive?

Tak så meget! Hvor tyk bør frigoliten være for at være sikker på, at varmen ikke går nedad, hvis man river spånpladen og evt. reglar?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.