Jeg er ved at renovere en kælder bygget på plade på jorden (1976), hvor den tidligere ejer har bygget kælderen som det var sædvanligt for den tid, dvs. syld, træreglar, plast mod pladen, derefter mineraluld isolering og spånplade.
Jeg er ved at rive alt organisk materiale ud og tænkte lægge en isolerblå platon gulv samt sætte metalreglar og gips på det (uden dampspærre) og luftlommer mellem gulv og sokkel, så huset har mekanisk udsugning og er ret tørt i øvrigt (jeg isolerede udefra og drænede sidste år).

Nu til spørgsmålet:
Jeg vil gerne beholde trappen og har brug for tips til, hvordan jeg får platonmåtten under trappens konstruktion uden at risikere bæreevnen. Tips modtages med tak! Se to billeder jeg tog nedenunder.

• Under trappen, træstøttekonstruktion med mineraluldsisolering på betonloft.
  • Træstruktur under kældertrappe ses fra undersiden, med ledning, gipsplader og isolering synligt. Brugeren planlægger at installere platonmåtte.
Er billederne på hovedet?

Japp jeg så, at de blev op og ned, da jeg uploadede dem. Tak fordi du så det!

Bedste svar

Jeg gik ikke under trappen med platonmattan, men afsluttede platon lige inden trappen med en fugelist. De få kvadratmeter der er under trappen skjules bag en dør, var bare malet beton, så den overflade lod vi være "nøgen" bortset fra malingen. Har du brug for at skifte/tætte nogen lægte under trappen, ville jeg bare have pillet en ny lægte på med lidt syllisolering under.

Sådan gjorde vi i kælderen, hvor der lå trykimprægnerede lægter under dørkarm og tærskel. Bankede de gamle trykimprægnerede væk og satte nye af almindelige lægter med en stribe syllisolering under. Under trappen var der ret lille overflade med træ i kontakt med pladen, og det var faktisk knastørt, så det gjorde vi ikke noget ved.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.