Hej nu skal jeg udvide min terrasse, som skal være L-formet.
Nu har jeg tegnet terrassen op, men er gået i stå med bærelinjen.
Begge bærelinjer skal fastgøres til væggen.
Jeg vil have, at plankerne skal gå i samme retning på begge planer.
Hvordan løser jeg bærelinjen for at opnå dette?
Det er mange gange ikke nødvendigt at fæste en bærende bjælke i facaden. Den kan stå på sokler, og krydsende sekundærbærende reglar kan fæstes med bjælkesko i facadepanelet. Men der er situationer, hvor det er nødvendigt, og en montering med afstandsstykker er uhensigtsmæssig pga væggens konstruktion. Jeg er enig i, at det da kan være passende at beskytte vægtilslutningen med en blik. Meget afhænger også af facadepanelets kvalitet og overfladebehandling.
Med hensyn til TS seneste billede gentager jeg, hvad jeg skrev tidligere: Bærende bjælker kan kun fæstes med bjælkesko i væggen, hvis væggen tåler de fastgørelser. Det gør en plankevæg, men ikke alle regelvægge.
Uanset hvad bjælken ligger mod, så bliver der skidt og fugt imellem. En terrasse skal ikke være fastgjort til huset, den skal leve sit eget liv og ikke trække i huset, når de bevæger sig. Nogle gange går det ikke godt, det afhænger af forudsætningerne. Så gælder det om at få en afstand, hvis der er noget indenfor panelet at trække i med franske bolte, så læg nogle store galvaniserede skiver som afstandsstykke eller bjælkesko.
Jeg er enig i, at tilbygninger generelt ikke bør være fastgjort til huset, man bør altid have en bevægelsesfuge. Tilbygninger (inklusive terrasser) har en anden fundering som kan medføre uønskede trækkræfter. Det bedste er derfor, at terrassen ikke er fastgjort til huset.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.