Jeg er i gang med at isolere en overetage på et Älvsbyhus, med forhøjet væg og kvist.
Spørgsmålet er, at der er sat 3 stk. 145x45 regler op stående på begge sider af kvisten, skrånaglede i tagkonstruktionen. Jeg forstår, at de selvfølgelig forstærker konstruktionen, men i betragtning af hvordan konstruktionen ser ud (reglets dimension i forhold til at det alligevel kun er sømmene, der holder det og bærer eventuel vægt), undrer jeg mig om de ikke mest vil fungere som en opskalning for at få "rigtig tykkelse" på isoleringen?
Min overvejelse er, om man skulle erstatte disse regler med 45x45, godt nok bliver isoleringen tyndere lige på kvistens ydervægge, ca. 190mm, men man vinder 2dm plads på bredden inde i kvisten. (som jeg synes er snæver nok i forvejen) Bredden i det færdige rum, med de eksisterende regler, vil lande på ca. 2,5m, men kan blive 2,7 med 45 regler i stedet. Måske dumt spare, men det giver alligevel en del flere valgmuligheder ved fremtidig møblering. Tænker at forstærkninger i stedet kan gøres inde i tagkonstruktionen, hvor de ikke stjæler "boligplads".
Måske billederne forklarer bedre, hvad jeg mener
Disse regler (bemærker, at intet ligger som belaster dem med tryk.)
Erstatte reglerne med 45x45 & lægge 120x45 inde i tagkonstruktionen (markeringer)
Sådan ser kvisten ud mere i sin helhed, synes den bliver meget trang og svær at møblere, vil jo have så meget plads som muligt.
(Der er også planer om i fremtiden måske at montere helglas i kvisten, eller åbne for en dør & bygge en åben eller indglasset altan)
Taknemmelig for input, tanker og idéer omkring dette.
Glædelig Jul! Uden at være konstruktør synes jeg, det er en dårlig løsning, måske kan nogen svare på, om det er ok at bytav145 mod 45, det havde jeg gjort uden at blinke
Ja, jeg er jo ingen konstruktør heller, men som jeg ser det, gør de der ekstra 10 cm regel ingen direkte nytte som konstruktion...
Skråspikningen er jo lidt si og så, så det er jo mindre end 45 mm regel, der holder i sømmene, som nu tager al last som det er nu iaf.
Ret sikker på, at de ikke bærer noget, tanken er, at gavlvæggen skal bygges ud for at få plads til mere isolering!
Din løsning med isolering fungerer på den nedre del, men kuppens gavlvæg dvs. trekanten over spærret bliver ikke tilstrækkeligt isoleret, hvis du gør det på den måde!
Ret sikker på at de ikke bærer noget, tanken er, at gavlvæggen skal bygges ud for at få plads til mere isolering!
Din løsning med isolering fungerer på den nederste del, men kækvæggen, dvs. trekanten ovenover spærret, bliver ikke tilstrækkeligt isoleret, hvis du gør på den måde!
Tak for input
Det lyder rimeligt.
Trak en af reglerne ud for at se, den kunne trækkes ud med hånden uden værktøj, 7 halvbøjede søm sad vel 20mm ind i spærret... Så den havde ingen større funktion, som den stod nu i hvert fald
Jo, det er jo isoleringen, der må give sig i så fald, det bliver 170mm i selve trekanten i så fald, men det er reglerne over spærret, der bliver den største udfordring/kuldebro... Der bliver det så kun 45mm på indersiden.
Selvfølgelig ikke godt for energideklarationen, men spørgsmålet er, hvor "koldt" det bliver i praksis?
Et alternativ er jo at flytte yderpanelet ud og isolere udad, hvilket man i så fald kan gøre ved behov i efterhånden... Ingen kæmpeopgave egentlig, men selvfølgelig besværligt og tager alligevel tid og penge.
Rummet inde er jo til gengæld mere besværligt at ændre (udvide) efterfølgende
Man får så mange underlige ideer, når man er midt i det...
Edit: Kan tilføje også, at der bliver 280mm pladeisolering i lodrette vægge, og 350mm løsuld eller lignende i skråt tag samt 45-50mm på "vind"
Som du selv siger så når de intet. Hvis det skulle blive koldt så fjern panelet på ydersiden og monter en 80mm vestkystskiva på vindduken og spik panelet tilbage.
Nej. disse reglar har absolut ingen bærende funktion, uden findes der bare for at huse isolering.At gå fra 145 til 45 på kupens sider er forsumbart i sammenhængen.
Søm dit plywood direkte fast, så bliver det endnu bredere.
Forstår desværre nok ikke helt, om dit svar er ærligt eller bare vil påpege min dumsnålhed/ukendskab?
Men jeg vil selvfølgelig også gerne have en eller anden form for isoleringseffekt, spørgsmålet er, eller det munder i hvert fald ud i, at det måske mere er ment som en passende kompromis mellem plads, isolering og konstruktion.
Forstår nok desværre ikke helt, om dit svar er ærligt, eller om det bare ønsker at påpege min dumsnålhed/ukyndighed? Men jeg vil selvfølgelig også gerne have en slags isoleringseffekt tilbage. Spørgsmålet er, eller mynder i hvert fald ud i, at det måske mere handler om et passende kompromis mellem plads, isolering og konstruktion.
Mvh Kalle
Hej, nejda, her spørger vi normalt højt og lavt og svarer højt og lavt. Der er fordele ved at bruge 45x45, da der er lidt plads til at trække el i, og man får mere isolering end krydsfiner, men med krydsfiner sparer man endnu mere plads til bekostning af isoleringen, med mindre man bruger en bedre isolering.
Så dette var et tip i al velmening.
Held og lykke
/W
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.