Findes der nogen her, som har installeret en kulvert i eksisterende plade på jord?

Jeg har overvejelser omkring denne produkt.

Dette indebærer, at jeg skal grave ind under eksisterende plade.
Lave hul i eksisterende plade, enten med hulhammer eller med hulsav.
Fylde op igen, måske bakke horisontalt ved at støde med planke?

Nogen som har lavet lignende, som har tips, meninger osv.?
Og jer andre, som måske ikke har gjort det, men har erfaring med lignende projekter, skriv gerne en linje.

Skitse af kantelement og uponors bøjning.

• Skitse af kantelement med Uponor bøjning, viser dimensioner og orange kurve for kulvertinstallation.
Så skal det være...

• En teknisk tegning med en orange buet struktur med markerede mål og dimensioner.
Fordelen ved det bøjet, som jeg ser det, er at jeg kan grave/kradse så lidt som muligt ud.
Sammenlignet med bare at grave et hul og forsøge at bøje slangen op, tror jeg det kræver meget mere spillerum.

Vi har trukket kulvert ind efterfølgende med plade på jord. Brugte almindelig PEX-kulvert hele vejen, ingen problemer. Måtte lave et hul på ca. 50x30 cm i pladen, og fik så op 3 kulverter, 2 elrør og en vandslange.

Ok, godt! Så er jeg ikke helt på afveje...

Hvordan gjorde I med udgravning og tilbagefyldning under pladen?
I mit tilfælde er der 1 meter til hjørnet på fundamentet, så jeg vil derfor grave så lidt som muligt.

Jeg har kigget på maxitherm pex kulvert med 2 stk. 25x2,3 slanger.
Den har ikke så tyk isolering/mantel som uponor dito.
Jeg tænker, at den burde være lettere at håndtere, samt at det er nemt at isolere med celleplast i rørgraven for at erstatte den mindre isoleringstykkelse?
Den tager også mindre plads på gulvet i bryggerset, da der er en gulvbrønd i nærheden af det tiltænkte sted.

Jeg har allerede nu gravet op til fundamentet, hvor der er færdige rør indstøbte, som kollektor­slangen skal gå i.
Borehullet til bvp'en ligger 3 meter uden for væggen, jeg tænkte at gå ud med kulvert ved siden af disse rør.

Formålet er at opvarme en garage på ca. 65 kvm med en blæserkonvektor, som modtager varmevand fra en jordvarmepumpe.

En anden sjov ting, som jeg ikke vidste om tidligere...
Hvis man tager 12 stk. 160mm 7,5 graders bøjninger af pvc markafløb for at lave et blødt sving, får man en radius på ca. 30cm.
Hvis man tager 6 stk. 160mm 15 graders bøjninger, får man også en radius på 30cm, osv...

Vi (VVS-manden) lagde en 4-rørs kulvert til garagen, da huset blev forsynet med jordvarme.
Kerneborede ud fra kælderen, i samme rende som slangerne fra borehullet skulle ind, og derefter blev der kerneborret skråt ned gennem kantbjælken i garagens betonplade. Det blev rigtig godt og pænt.
Den lille mængde fyldemateriale, der faldt frem, da der blev gravet ind under pladen/kantbjælken, blev skovlet tilbage.

Dejligt med svar og input, jeg har besluttet, at det skal gennemføres.
Dog kan jeg ikke bore med kernebor i vaskerummet på huset, da jeg ved (via fotografi), at der går en varmeslynge der.
Så jeg må bryde op, og det med forsigtighed for at undgå at skade/genskabe gulvvarmeslangen.

Derimod i garagen ville det jo være perfekt at leje kernebor, alternativt hyre nogen til at gøre det, jeg ved ikke, hvor svært det kan være, det meste plejer at løse sig, bare man prøver... indtil videre ;)

Et andet spørgsmål, inden for emnet, det føles nu som, det er vigtigt at få gjort vaskerummets tætningslag og gulv færdigt, så at jordvarmepumpen kan tilsluttes.
Hvis jeg nu bryder op og ordner i huset, stikker kulvertrøret ind, støber sokkel, tætner osv., dvs får vaskerummet klart.
Kan kulvertrøret overvintre over jorden, udendørs?

Findes der nogle store ulemper?
Det eneste jeg selv kan komme på, ville være nedbrydning af kappen på grund af UV-lys...?

FredrikR og Wilfa (eller andre for den sags skyld..) brugte I et rør til at skyde kulvertrøret ind i, eller trak I det ind, fastgjorde og støbte det fast?

Og med rør mener jeg som det i mit første indlæg, uponors buede rør, eller tilsvarende i afløbsrørsdele eller andet passende rør?

Nej den er løs, ikke faststøbt.
Bør skummes fast, for et stykke tid siden... :)

Vi trak kulverten ind som den var, ikke i noget rør. Når du sammenligner forskellige kulverter, så glem ikke at tjekke, hvilken isolering der er omkring rørene. Hvis jeg ikke husker forkert, er det PUR-skum hos Maxitherm og polyuretan hos Uponor, dvs. Uponors skal have tykkere isolering for at få den samme totale isoleringsværdi. Isolering med celleplast i rørsgraven er helt unødvendigt. Kulvert kan ligge ude over vinteren, hvis du ikke når at få den ned. Hvis du skal bore kerne, så husk at gøre det skråt nedad/udad.

Ok, tak for info og tips.
Dog tror jeg, at PUR-skum og polyuretan er det samme.

Med at isolere med celleplast udvendigt var kun fordi, Maxitherms havde mindre yderdiameter i kappe på samme rørkonstellation. Dvs. mindre isoleringstykkelse, men det går måske så lidt ud over temperaturen, at det ikke er besværet værd.

Og på Uponor finder jeg ikke lige så detaljerede tekniske data, som vanligt...

Ja selvfølgelig, PUR eller PU er kort for polyuretan, jeg tror ikke du finder nogen isolering, der kan slå den på fingrene.

Mellem tommelfinger og pegefinger, er en kulvert på 2x 25x2,3 tilstrækkelig til at opvarme garagen?
Total længde kulvert ca. 15m, dvs. inkl. opstick i hus og garage.

Jeg ville sige ja, da jeg har en 25mm forsyning til to gvf i huset, først til den ene, så videre til den næste...
Det som gør mig usikker er, at huset har kun gulvvarme, og er velisoleret, jeg sigter altså på en lav fremløbstemperatur.

Man skal dermed have høj flow eller større overflade på konvektoren for at få den ønskede effekt...

Hus i to plan, totalt 186m2, 285mm iso i vægge, 435mm iso i tag, FTX.
Garage 57mm en port om 3m, isoleret. 165mm iso i væg, 340mm iso i tag, ingen vinduer, selvtræk.
Nibe F1245 er tiltænkt varmekilde, energibrønd boret...

Nogen der kan påvise at det er tilstrækkeligt, eller er det spinkelt?

Jeg var hurtigere på fingrene end i tankerne! Mener selvfølgelig, at Uponors er isoleret med polyethylen og intet andet :rolleyes:

Wilfa sagde:
Jeg var hurtigere med fingrene end i tanken! Mener selvfølgelig, at Uponors er isoleret med polyethylen og intet andet :rolleyes:
Selvfølgelig :-) det er vel de to alternativer, der findes, og pu slår pe på fingrene ret godt hvad angår isoleringsevne.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.