Y
Jeg fjernede nogle gulvlister og troede, det var nemt at købe nye, men opdagede, at det var ikke så let at finde matchende.

Mine er cirka list 54,2-54,8mm høje med vinklet overkant. Men butikker sælger i dag 56mm.

Så jeg er nysgerrig, om mine lister er tørret og blevet lavere, eller om fabrikkerne har ændret standard?

Hvis lister krymper, kan jeg montere 56mm og håbe, at de krymper ned og matcher de gamle lister.
Hvis det er ny standard, kan jeg enten høvle de nye lister ned eller udskifte de resterende lister i rummet.

Hvis lister krymper så kan jeg montere 56mm og håbe at de krymper ned og matcher gamle lister.

har dine nye lister ligget inde et 2-3 dage i rumtemperatur så krymper de ikke mere

• Synes
Anders.N
  • Laddar…
Lister krymper ofte over betydeligt længere tid end 2-3 dage. Oplever at dagens lister med langt mellem årringene bevæger sig ekstra meget og over lang tid

Y
Jeg købte nye gulvlister i dag. Butikken havde dem i koldopbevaring, og jeg har nu lagt dem i min kolde garage. Bange for at de vrider sig, hvis jeg tager dem ind uden at fastgøre dem?

Eller er det forkert, bør jeg lægge dem i rumvarmen et stykke tid, inden man monterer dem?

H
Gamle kan de lister være, som sidder i huset?

• Synes
Jonny Ljung
  • Laddar…
Y
Mine gamle er ca. 15 år.
Selvom jeg har taget hele væglængder ud, så nyt og gammelt ikke bemærkes midt på væggen. Mit spørgsmål nu er, om de nye lister skal hygge sig i varmen en dag, inden man skyder dem fast, eller om de bliver skæve da.

56 mm var et af standardmålene på lister/sokler, da jeg arbejdede på byggemarked for ca. 15 år siden, så mest sandsynligt er dine gamle lister af den dimension.

• Synes
Yrrol
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.