Hej,
fungerer det at bruge vejrtæt krydsfiner som yderpanel, hvis man bruger økologisk isolering? Tænkte på, at den er vandtæt, og at huset måske derfor ikke kan "ånde"... er det tilstrækkeligt at have et ventilationshulrum indenfor krydsfiner-ytterpanelet? eller skal jeg også have en yderpanel, der kan ånde?

Jeg planlægger at isolere med hør-isolering (isolina-plader) med luftspærre på indersiden og vindbeskyttelsesdug på ydersiden indenfor hulrummet. Grunden til, at jeg vil have krydsfiner, er den lave vægt - jeg bygger et lille "hus på hjul", og understellet kan tage maks. 2-3 ton.

Hvis dette ikke fungerer sammen med vejrtæt krydsfiner, er der så en god og vægtmæssig let alternativ? Kan man bruge ubehandlede krydsfinerplader som konstruktionsplyfa og imprægnere med linolie måske? Det føles som om, det ville rådne, men man ved jo aldrig...

Micke

Det er ingen fare, at det bliver for tæt, men bliver det så meget lettere end en 13mm spontad panel?

Hvis du vælger PVC panel, bliver det lettere end plywood + at det tåler vand supergodt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.