hej, jeg tænkte på at høre, hvilke forskellige fordele og ulemper der er ved plywood og osb plader til indervægge.

• Synes
vcx
  • Laddar…
Hej og velkommen!

Har været oppe før men kort:
Plyfa
- dyr
+ endnu bedre træk for søm/skruer

OSB
- "stikkende" at håndtere/skære
+ billig

tak så meget så det man skal satse på med andre ord lader til at være plyfa altså! men hvis man tænker på isolering da? både mod lyd og brand er nogen bedre end den anden?

ja brænde vil de jo gøre :)
har plyfan eller osb.n nogen fordel som gipsen ikke har? udover prisen.

OSB'en er helt plan. Krydsfinér er ofte en smule skæv. Jeg tror ikke, det har nogen betydning. Jeg stod overfor valget OSB vs krydsfinér for et par uger siden, da de desuden havde tilbud på krydsfinéren. 179 kroner for krydsfinér og 149 for OSB/3. Det blev OSB. Jeg tænkte sådan her: 179 kroner for den billigste (skidt?) krydsfinér eller 149 for den bedste OSB? (Jeg ved, der findes OSB/4)

fredriki sagde:
ja brinna lär de ju göra :)
har plyfan eller osb.n nån fördel som gipset inte har? förutom priset.
Ja det går att skrue ting op i dem uden gipsankre og andet elendighed.

Jeg har sat plyfa+gips der, hvor jeg ved, at jeg skal skrue op tunge ting, OSB på andre steder.

Hvis du ved, at du skal sømme noget i pladen (f.eks. panel), så er det bedre med plyfa, det holder ikke så godt i OSB'en (på den anden side ville man måske lave væggen på en anden måde, men dog).

• Synes
masse74
  • Laddar…
Er OBS egnet som gulvunderlag?

Skal lægge et flydende fyrretrægulv og har tidligere lagt med billig krydsfiner under,
men det blev ikke helt godt, da krydsfineren ikke var helt plan.
Men er OBS egnet til at skrue et 25mm fyrretrægulv i?

TN sagde:
Er OBS egnet som gulvunderlag?

Skal lægge et flydende fyrretræsgulv og har tidligere lagt med billig plywood under,
men det blev ikke helt godt, fordi plywoodet ikke var helt plant.
Men er OBS egnet til at skrue 25mm fyrretræsgulv i?
25mm fyrretræsgulv SKAL ikke lægges flydende? Som nævnt i en anden tråd for nylig, fraråder gulvproducenterne stærkt at lægge massive gulve flydende. Man skal i stedet bruge lamelgulv ved flydende lægning.

TN sagde:
Er OSB egnet som underlag til gulv?

Skal lægge et svømmende fyrretræsgulv og har tidligere lagt med billig krydsfiner under,
men det blev ikke helt godt da krydsfineren ikke var helt plan.
Men er OSB egnet til at skrue 25mm fyrretræsgulv fast i?
Jeg tror, du har misforstået noget. Man kan ikke både lægge svømmende og skrue. At skrue fyrretræsgulv i OSB burde fungere udmærket. Glem ikke grålumppappet imellem for at undgå knirken. Som MathiasS siger, bør man ikke lægge massive trægulve svømmende. Det kan lade sig gøre, hvis det handler om små bredder, og man undgår at lægge med fris (ramme).

En ulempe ved OSB er, at den er meget glat, at håndtere pladerne selv er ikke altid så sjovt *suk*
Så er der også spånplader, og hvis man ikke skal belastningstrække ting ekstremt, så hvorfor ikke.

/Kent

mattiasp sagde:
[quote author=TN link=1139840639/0#7 date=1139921012]Duger OBS at have som gulvunderlag?

Skal lægge et flydende fyrretræsgulv og har tidligere lagt med billig plyfa under,
men det blev ikke helt hundrede på grund af at plyfaen ikke var helt plan.
Men duger OBSen at skrue 25mm fyrretræsgulv i?
Jeg tror, du har misforstået noget. Man kan ikke både lægge flydende og skrue. At skrue fyrretræsgulv i OSB bør fungere udmærket. Glem ikke grålumppappen imellem for at undgå knirken. Som MathiasS siger, bør man ikke lægge massive trægulve flydende. Det kan gå, hvis det handler om små bredder, og man undgår at lægge med fris (ramme)[/quote]

Ok, det bliver jo en slags hybrid, for trægulvet skrues i pladerne, som ligger flydende.....

Det lyder lidt tosset synes jeg. Er det ikke meningen, at træet skal kunne bevæge sig lidt? Det kan vel i så fald lige så godt skrues i bjælkerne direkte?

styrman1 sagde:
Det lyder lidt skørt synes jeg. Er det ikke meningen, at træet skal kunne bevæge sig lidt? Det kan vel i så fald lige så godt skrues i bjælkerne direkte?
I mit hus, bygget 1925, var det sømmet i bjælkerne.

Støbt plade!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.