Tja, begge er jo af træ så brænder gør det nok
det er jo gipsen der giver lidt bedre brandsikring... Tror ikke at det skiller så der videre meget på hverken brand/lyd men det er heller ingenting som jeg tænkte på ved byggeriet. Det var prisen der styrede så det blev OSB:n, men hvis jeg havde haft råd så havde jeg taget Plyfa 
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117573074
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117573074
OSB'en er helt plan. Krydsfinér er ofte en smule skæv. Jeg tror ikke, det har nogen betydning. Jeg stod overfor valget OSB vs krydsfinér for et par uger siden, da de desuden havde tilbud på krydsfinéren. 179 kroner for krydsfinér og 149 for OSB/3. Det blev OSB. Jeg tænkte sådan her: 179 kroner for den billigste (skidt?) krydsfinér eller 149 for den bedste OSB? (Jeg ved, der findes OSB/4)
Ja det går att skrue ting op i dem uden gipsankre og andet elendighed.fredriki sagde:
Jeg har sat plyfa+gips der, hvor jeg ved, at jeg skal skrue op tunge ting, OSB på andre steder.
Hvis du ved, at du skal sømme noget i pladen (f.eks. panel), så er det bedre med plyfa, det holder ikke så godt i OSB'en (på den anden side ville man måske lave væggen på en anden måde, men dog).
25mm fyrretræsgulv SKAL ikke lægges flydende? Som nævnt i en anden tråd for nylig, fraråder gulvproducenterne stærkt at lægge massive gulve flydende. Man skal i stedet bruge lamelgulv ved flydende lægning.TN sagde:
Jeg tror, du har misforstået noget. Man kan ikke både lægge svømmende og skrue. At skrue fyrretræsgulv i OSB burde fungere udmærket. Glem ikke grålumppappet imellem for at undgå knirken. Som MathiasS siger, bør man ikke lægge massive trægulve svømmende. Det kan lade sig gøre, hvis det handler om små bredder, og man undgår at lægge med fris (ramme).TN sagde:
En ulempe ved OSB er, at den er meget glat, at håndtere pladerne selv er ikke altid så sjovt *suk*
Så er der også spånplader, og hvis man ikke skal belastningstrække ting ekstremt, så hvorfor ikke.
/Kent
Så er der også spånplader, og hvis man ikke skal belastningstrække ting ekstremt, så hvorfor ikke.
/Kent
Jeg tror, du har misforstået noget. Man kan ikke både lægge flydende og skrue. At skrue fyrretræsgulv i OSB bør fungere udmærket. Glem ikke grålumppappen imellem for at undgå knirken. Som MathiasS siger, bør man ikke lægge massive trægulve flydende. Det kan gå, hvis det handler om små bredder, og man undgår at lægge med fris (ramme)[/quote]mattiasp sagde:
Ok, det bliver jo en slags hybrid, for trægulvet skrues i pladerne, som ligger flydende.....