Hej alle!

Behøver lidt hjælp til at sanity-checke min krybekælder. Vores hus er bygget i 1951, en 1,5-plans med kælder.

En tilbygning blev lavet i 2018, som står på krybekælder. Gulvet har vandbåret gulvvarme.

Forleden tog jeg mig ind i krybekælderen for at kigge lidt, da vi snart har boet her et år. Observationer og spørgsmål:

* bunden synes at være makadam med en dampspærreplastfilm over, det er vel fornuftigt. Men makadam er hårdt og skarpt, burde man undgå at kravle på det, så man ikke punkterer det?

* krybekælderen har en ventilationsåbning i det ene hjørne, men ikke mere. Burde vel være mindst to, ellers bliver det jo bare stående luft? Access-lågen kunne måske stå på klem, men så bliver det jo åbent for dyr. Nok en god idé med en ventilationsåbning mere, ikke?

* undersiden af gulvet synes at være masonitplader, som hænger ned. Nogle sprækker her og der. Burde man afhjælpe hængene eller sprækkerne? Sætte fast tværgående små reglar eller noget?

* der er en stikkontakt, antager det er smart at have installeret til en evt. ventilator eller affugter?

* det gamle vandudtag sad tilbage og var tilkoblet. Afmonterede og tilsluttede, men kan der være en grund til, at det blev efterladt? De satte et nyt vandudtag på samme vandledning, så nogen må have tænkt "lad os beholde den gamle også".

* der er en elektrisk ledning, som går til ....noget, den er muret ind. Tør ikke at tilslutte den heller :)

Så hvad synes I? Er der noget, der skriger "fix mig inden det er for sent"?

Billede af en krybekælder med makadam og plastdæksel. Et ventilationsrør fra badeværelset strækker sig herfra. Mærkninger: "gamla byggnaden". Masonitplader hængende fra loftet i en krybekælder med synlige sprækker og saggende områder. Krybekælder med makadam og plastdampbarriere, lofter af masonitplader med vent-gitter, betonvægge og ventilationsåbning angivet med tekst. En hånd med handske holder en elektrisk stik i en krybekælder med grus og plastfilm på gulvet samt en murstensvæg i baggrunden. Billede af en krybekælder med grusbund dækket af en plastikdampbarriere. Murstensvægge og en ventilationsåbning ses i baggrunden. Grå isolering med trådlignende struktur ved siden af en afbryder i en krybekælder, hvor kabler er synlige.

Og her, den berygtede vandudkaster! Sidder tæt på stikkontakten, bag ved ventilationskanalen. De to sorte isolerede rør er vand til gulvvarmen.

Krybekælder med vandrør til gulvvarme, tæt på et eludtag og ventileret kanal. Vandhane ved sort væg, tæt på træplade og grå isoleringsmateriale. To sorte rør leverer varme til gulv.

• To sorte, isolerede rør til gulvvarme i hjørnet af et rum med betonmur, tæt ved et træloft og ventileret ledning.
Hvad skal du fikse? Træet ser jo helt nyt ud, så alle eventuelle ændringer du laver vil sandsynligvis forværre noget...

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless sagde:
Hvad skal du rette? Træet ser jo helt nyt ud, så alle eventuelle ændringer du laver vil sandsynligvis forringe noget...
Ja det er det jo, og jeg vil gerne have, at det skal være maksimalt holdbart, så det er vel det, jeg undrer mig over egentlig - om der er en ulempe med, hvordan det ser ud nu. Fx øget fugtighed i gulvkonstruktionen pga sprækker og sænkning.

F
Måler du luftfugtigheden?

Lidt mærkeligt at efterlade vandudkasteren der.

Personligt ville jeg nok have tætnet ventilen og sat en affugter, men trin ét er at måle og se, om det virkelig er nødvendigt. At det hænger lidt i bjælkelaget er nok ikke noget større problem, så længe isoleringen ikke falder ud.

slothy slothy sagde:
ex øget fugtighed i gulvkonstruktionen pga revner og svaj.
Det er jo ikke lufttæt, selvom pladerne sidder som de skal, så der bliver ikke mere fugt af, at de hænger lidt.

Læn dig tilbage og nyd en velfungerende krybekælder.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
F Fideliox sagde:
Måler du luftfugtigheden?

Lidt mærkeligt at lade vandudkastet være der.

Personligt ville jeg nok tætne ventilen og sætte en affugter, men trin et er at måle og se, om det virkelig er nødvendigt. At det hænger lidt i bjælkelaget er nok ikke noget større problem, så længe isoleringen ikke falder ud.
Skal måle! Har en mængde sensorer, men på andre steder lige nu. Men meget rart at få data på sådan noget.

God input. Skal have det i baghovedet, når jeg har mere kød på benene. Det føles som, at hvor man end kigger, finder man mærkeligheder. I går blev "male tagkupen" til "skift facadebeklædning på tagkupen" og "pladen omkring stos og mod skorstenen er ikke tæt". :)

useless useless sagde:
Det er jo ikke lufttæt, selvom pladerne sidder som de skal, så der bliver ikke mere fugt af at de hænger lidt.

Læn dig tilbage og nyd en velfungerende krybekælder.
Godt tænkt. Tak.

F
slothy slothy sagde:
Skal måle! Har en mængde sensorer men på andre steder lige nu. Men meget rart at få data på sådant.

God input. Skal have det i baghovedet når jeg har mere kød på benene. Føles som at hvor man end kigger finder man mærkværdigheder. I går blev "male kviste" til "skift facadebeklædning på kviste" og "pladen rundt om stos og ved skorsten er ikke tæt". :)
Hehe sådan er det altid med huse, man støder altid på nye problemer. Men din krybekælder ser ikke ud til at være et akut et af slagsen iaf.

F Fideliox sagde:
Hehe sådan er det altid med huse, støder altid på nye problemer. Men din krybekælder ser ikke ud til at være et akut et af slagsen i hvert fald.
Top, dejligt at høre 😁 Tid til at måle fugtighed over tid og se om jeg behøver at tage fat i ventilationen i så fald. Så kan jeg fokusere på at klatre på taget så længe 🎉💥 Tak for svaret!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.