Overvejer min husgrund, som har brug for en affugter ifølge polygon/anticimex, men før jeg anskaffer det.

Overvejelse:
Er ny ejer siden 1 måned tilbage. Der var forhøjet risiko ved inspektion, og der er blevet bemærket tendens til vækst/ordentlige saltafvaskninger.
Det, der slog mig herom dagen, var, at kaminen, som er en Contura 350 (tror jeg), tager sin luft fra grunden.
Den har ikke været i brug i nærmere 10 år, inspektion er bestilt og kommer næste uge.
Det er den eneste forandring, der er sket, siden huset blev bygget i '72, hvad jeg ved.

Tænker jeg rigtigt, at hvis jeg begynder at fyre -> øget luftstrøm = lavere fugtighed?
Ganske vist fyrer man vel ikke om sommeren, men måske gjorde man det af og til førhen?
Det er aldersbestandig plast, cuprinol-imprægnerede brædder.
Har bemærket, at der også er behov for at lappe lidt på nogle få steder i plasten dernede.

Tag luften til kaminen udenfor grunden.
Læg plastik på jorden, luk ventilerne og mål hvilken luftfugtighed du har, før du går videre.

• Synes
Dr Benz
  • Laddar…
K Kane sagde:
Tag luften til kaminen udenfor grunden.
Læg plast på jorden, luk ventilerne, og mål hvilken luftfugtighed du har, før du går videre.
Ja jo det er jeg med på, at luften skal tages udefra, hvis jeg sætter igen.
Men fyrrede man da nu og da før for at trække fugt ud fra grunden?

R RuneB2 sagde:
Ja jo det er jeg med på at luften skal tages udefra hvis jeg sætter igen.
Men fyrede man da og da før for at trække fugt fra grunden?
Nej, men man havde skorstenen som var varm året rundt mere eller mindre og holdt fugten væk.

Har dog aldrig været skorsten i huset.
Overvejer mest, hvad der har ændret sig på 50 år, eller om det er tiden, der har gjort sit nu.

R RuneB2 sagde:
Tænker jeg rigtigt, at hvis jeg begynder at fyre -> øget flow på luften = lavere fugtighed?
Nej, så trækker du varm luft (som indeholder mere fugt) ind i grunden.

R RuneB2 sagde:
Har dog aldrig været skorsten i huset.
Overvejer mest hvad der er ændret på 50 år, eller om det er tiden der har gjort sit nu.
Sæt eventuelle ventilationsåbninger til og begynd at måle Rh.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.