Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Hej
Sidder lige nu og tegner på en udbygning. Tanken er én etage på ca. 40-50 kvm.
En byggemand anbefaler torpargrund, og den anden anbefaler pladefundament. Jeg ved hverken ud eller ind.
Kan man bygge en torpargrund i dag, så den er sikker? Jeg har styr på forskellen fra før og forstår, hvorfor det er en risikokonstruktion. Men det burde jo kunne løses, tænker jeg. Prismæssigt er der en betydelig forskel, men jeg vil ikke være dumsnål.

Sidder lige nu og tegner på en udbygning. Tanken er én etage på ca. 40-50 kvm.
En byggemand anbefaler torpargrund, og den anden anbefaler pladefundament. Jeg ved hverken ud eller ind.
Kan man bygge en torpargrund i dag, så den er sikker? Jeg har styr på forskellen fra før og forstår, hvorfor det er en risikokonstruktion. Men det burde jo kunne løses, tænker jeg. Prismæssigt er der en betydelig forskel, men jeg vil ikke være dumsnål.
Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Hvad er det for en type fundering i dag? Det nemmeste er at fortsætte med samme type. Ligger færdigt gulv på eksisterende hus lidt højere over jord end normalt, er det nemmere med krybekælder. Personligt ville jeg foretrække en plade på jord, hvis dette er muligt, for at fjerne de fugtrisici, der findes ved krybekældre.
Varmgrund er en rigtig god og omkostningseffektiv grundtype, der fjerner mange af ulemperne ved en fri krybekælder. Så afhænger det selvfølgelig af jordforholdene, men hvis huset i dag står på en almindelig krybekælder, så vil en isoleret krybekælder sandsynligvis fungere lige så godt, i det hele taget er det som en plade på jord uden beton.useless sagde:
Krybekælderen har også den fine fordel, at man kan løse meget aftrækning af afløb, el, ventilation under byggeriet eller i fremtiden, hvis man vil lave om. Var stærk fortaler for plade til jord i alle tilfælde, men nu hvor jeg bor i et nybygget hus med varmgrund, er det meget rart i efterfølgende at kunne løse ting via grunden, f.eks. el til kogeø, tilluft til pejsen, stikkontakter på facaden, ekstra vandhaner osv.
Vi gjorde bara en mindre tillbyggnad på 15 m2, men kan ändå dela med mig av vad vi gjorde. Det är en lecablocksmur runt om.Chrissofsweden sagde:
Hej
Sitter i nuläget och ritar på en utbyggnad. Tanken är ett plan på ca 40-50 kvm.
En byggare tycker torpargrund och den andra platta. Själv vet jag varken ut eller in.
Kan man bygga en torpargrund idag så att den är säker. Jag har koll på skillnaden mot förr och förstår varför det är en riskkonstruktion. Men det borde ju gå att lösa tänker jag. Prismässigt är det en rejäl skillnad, men jag vill inte vara dumsnål.
![]()
-Dränering runt om
-Isolerad markduk som tätas i alla skarvar och upp mot mur. Ser ut som liggunderlag
-Inga ventiler
-Satte dit en avfuktare med kondensrör ut genom muren.
Känner mig trygg nu
Vi har en tilbygning i vores sommerhus. Hele huset har krybekælder. Vi har gode, sandede jordbundsforhold, som huset står på, så gamle dele, hvor jeg har renoveret senere, efter tilbygningen, har været knastørre. Tilbygningen er (nok, det var ikke mig, der gjorde det) lavet lignende som Göran Sten nævner ovenfor, dvs. lecastensmur, dræning og fiberdug under makadam. Vi har derimod ventiler og dermed ingen affugter, men jorden, som huset står på, er sandet og dermed veldrænet.
Huset bruges ikke andet end nogle weekender om vinteren, så det påvirker måske. Min nogenlunde kvalificerede gætning er, at det, der påvirker mest, er, hvor fugtige jordbundsforhold du har. Hvis du har drænet rundt og lægger makadam under huset, kan der ikke komme fugt op fra jorden.
Vi havde tidligere et sommerhus, hvor vi havde fugtproblemer i krybekælderen. De problemer løste vi ved netop at dræne vandet bort, som kom fra en skråning bag huset, aflede regnvand på en korrekt måde (vand fra en tagrende løb ind under huset), rense krybekælderen for organisk materiale (nogen havde tidligere lagt træ ind, som var rådnet) og jord samt lægge sand/makadam, hvor der samlede sig fugt.
Huset bruges ikke andet end nogle weekender om vinteren, så det påvirker måske. Min nogenlunde kvalificerede gætning er, at det, der påvirker mest, er, hvor fugtige jordbundsforhold du har. Hvis du har drænet rundt og lægger makadam under huset, kan der ikke komme fugt op fra jorden.
Vi havde tidligere et sommerhus, hvor vi havde fugtproblemer i krybekælderen. De problemer løste vi ved netop at dræne vandet bort, som kom fra en skråning bag huset, aflede regnvand på en korrekt måde (vand fra en tagrende løb ind under huset), rense krybekælderen for organisk materiale (nogen havde tidligere lagt træ ind, som var rådnet) og jord samt lægge sand/makadam, hvor der samlede sig fugt.
Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Tak for alle svar!
Varmgrund er noget, jeg selv har tænkt på. Tilbygningen ville vende mod en uindrettet kælder. Den er fugtig, men ikke noget, der generer, da vi kun har gym og vaskemaskine der samt VP. Hvis man skulle drænere, ville forholdene dernede selvfølgelig blive endnu bedre.
Varmgrund føles som et relativt godt valg, som kan inspiceres løbende, da en mandehul fra kælderen er mulig.
Skal man så vælge Isodræn-oplægget?
Varmgrund er noget, jeg selv har tænkt på. Tilbygningen ville vende mod en uindrettet kælder. Den er fugtig, men ikke noget, der generer, da vi kun har gym og vaskemaskine der samt VP. Hvis man skulle drænere, ville forholdene dernede selvfølgelig blive endnu bedre.
Varmgrund føles som et relativt godt valg, som kan inspiceres løbende, da en mandehul fra kælderen er mulig.
Skal man så vælge Isodræn-oplægget?
Har I forsøgt at køre uden affugteren og set, hvad det bliver for RH?Göran Sten sagde:
Vi lavede kun en mindre tilbygning på 15 m2, men kan alligevel dele med mig af, hvad vi gjorde. Det er en lecablokmur rundt om.
-Dræn rundt om
-Isoleret markdug, der tætnes i alle samlinger og op mod muren. Ser ud som liggeunderlag
-Ingen ventiler
-Satte en affugter med kondensrør ud gennem muren.
Føler mig tryg nu
Jeg kører omtrent med deres princip med plader på jorden. Samlinger og plader mod muren limes med Biltemas stenlim. Tjällden har en lignende konstruktion: https://tjallden.se/produkter/krypgrund-inneluftsventilerad/konstruktion/Chrissofsweden sagde:
Det jeg ikke helt har formået at finde god information om, er hvordan man skal udforme ventilationen. Det plejer at stå, at man skal tage fra-luften fra grunden og lade indeluften suges ned gennem gulvene, men jeg har ikke fundet nogen mere detaljeret beskrivelse af, hvordan man gør for at f.eks. sikre korrekt fra-luftstrøm i hvert rum... Nogle producenter har smalle ventiler, man sætter langs væggene, men jeg tror, at mine plankegulve er tilstrækkeligt utætte alligevel.
Ellers må man lave en slags variant af Træguidens eksempel. Men da skal alle gulve være forholdsvis tætte:

https://www.traguiden.se/konstrukti.../grundlaggning/inneluftsventilerad-krypgrund/
Nej, det har vi ikke gjort. Har først nu for bare nogen uge siden installeret en fugtmåler, så vi får se nu til sommeren.useless sagde:
Det er sommeren som er den kritiske tid for den relative fugtighed.
Nu er det for koldt og lidt RH
Medlem
· uppsala
· 9 indlæg
Dræn kælderen inden du laver udbygningen, det er svært at gøre bagefter.
Klik her for at svare
