Hej,

Jeg har en indglasset altan, hvor jeg gerne vil hænge to hængestole op.

Foreningen har godkendt, at jeg må bore 6cm op i loftet, som er af beton. Men hvad for en plug/skruer findes der, som man kan fastgøre på den lille overflade, som alligevel holder til ca. 75-80kg?

Eller er det bare at glemme?

Noget i retning af en ekspansionsbolt måske?

Ja, en almindelig expander til beton sidder .
En almindelig ekspansionsbolt til beton.

Ville nok gerne have en lille plade med 2-4 fastgørelsespunkter, som krogen så sidder i, alt afhængig af hvor frisk loftet er.

M
ekspansionsbolt med M10-gevind monteret korrekt synes jeg er et sikkert valg. Derefter kan man skrue på en øje med indvendigt gevind og en låsemøtrik for en sikkerheds skyld.

• Synes
PaulineVingen
  • Laddar…
En hurtig google-søgning viser, at du ikke er den første, der støder på dette.

Der findes, som GK100 foreslår, lidt forskellige varianter af beslag.
Der er også fjedre, der dæmper "rykket":

Hængsel på loft med metalplade og krog, monteret med skruer. Anvendes sandsynligvis for stolesikring eller belastningsfordeling.
Metalfæste til loft, med krog og plade med fire skruehuller, bruges typisk til ophængning af hængestole eller lignende konstruktioner.
Metalfjeder med kroge i begge ender, bruges til at absorbere stød i ophængssystemer, som nævnt i diskussionen om ophængsfæster.
Loftbeslag med krog, to karabinhager, og reb til ophængning af hængestol, monteret med skruer i loftet.

En enkelt ekspansionsbolt holder sikkert, men det kræver, at den er monteret helt korrekt.
Med en slags beslag som ovenfor fordeles belastningen på en behagelig måde. :thumbup:

Hvad siger hængestolsforhandleren?

• Synes
PaulineVingen og 1 anden
  • Laddar…
M
Meget bedre, tak hnurre!

Tak for alle de fantastiske svar!

En plade med 4 ekspansionsbolte føles jo stabil og sikker. Hvor kan man købe sådan en? Jeg har googlet lidt, men ikke fundet noget.

Nogle problemer med at sætte det op selv, eller bør man få hjælp?

Lige det nederste billede, og også den montage som virker mest fornuftig, findes hos en som hedder Sportime – her:

Sportime

Den var ret dyr syntes jeg, 838 bopp - men den gør jo arbejdet, og man skal jo kun gøre det én gang. Burde kunne finde noget mere prisvenligt måske?

Selv eller ej? Jeg er vel i underkanten af normalhandy, måske 4,5 på en ti-skala (hvor 10 er dem der gladeligt snedkerer egne møbler og taler om forskellige schellacktyper...) - jeg ville have gjort det selv.

Fortæl hvordan det går.

• Synes
belrain
  • Laddar…
M
Eller tag til nærmeste smed og bestil, har du held så laves de mens du kører et par ærinder og har præcis så mange huller til ekspansionsbolte som du vil have. Dog må du nok lakere dem selv.

Senest redigeret af en moderator:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.