1,784 læst ·
24 svar
2k læst
24 svar
Kræves der byggetilladelse til grøn farve på tagsten?
Side 1 af 2
Hej. Jeg skal lægge nyt tag på vores hus.
Behøves der byggetilladelse for at lægge grønne (eller en anden farve) tagsten?
Göran
Behøves der byggetilladelse for at lægge grønne (eller en anden farve) tagsten?
Göran
Bedrevidende
· östergötland
· 2 667 indlæg
Moderator
· Stockholm
· 56 240 indlæg
Det bør du nok spørge kommunen om. og gerne forberede med billeder af huse i området med grønne eller på anden måde usædvanlig tagfarve. Selv om der ikke findes noget eksplicit om tagfarve i lokalplanen, kan kommunen have synspunkter på en anderledes stil. Findes der dummiklausuler om det i PBL (plan o byggeloven)
Hvis du venter til 1. dec, ændres byggelovgivningen, og du kan skifte tagets farve uden byggetilladelse. Propositionen skal besluttes i folketinget i okt. Det der kan sætte en stopper for denne nyvundne frihed er, hvis dit hus indgår i et bevaringsværdigt bebyggelsesområde, der anses som kulturelt beskyttelsesværdigt. F.eks. et homogent fint bevaret "miljonprogramsområde" med brune farver anses af professionen undertiden som bevaringsværdigt. Kommunen kan svare på, om de vurderer, at det er sådan. I disse undtagelsestilfælde kræves der en byggetilladelse.
Hvordan fungerer det egentlig, jeg har et hus med 4 lgh og det har "altid" været sådan, men den er vurderet som en/to bolighus.
Hvis jeg bygger en Attefall efter 1. dec, og derefter ændrer vurderingskoden nogle år senere, hvad sker der så?
Hvis jeg bygger en Attefall efter 1. dec, og derefter ændrer vurderingskoden nogle år senere, hvad sker der så?
Har du fire lejligheder i huset, så er det ikke en et- eller tomandsbolig, så kan du ikke bygge et attefallhus. Det bliver bare en ulovlig bygning. At du og måske tidligere ejere ikke har angivet korrekt info ved ejendomserklæringerne i mange år, ændrer ikke på det. Skat ved jo ikke mere, end hvad du erklærer til dem.nino sagde:
Men det er jo vurderet som 220 i dag, alle lejligheder har lejlighedsnummer, og alle der bor der er skrevet der. Hvis jeg bygger et attefallshus og har 220, så er det jo okay?Claes Sörmland sagde:
Har du fire lejligheder i huset så er det ikke et en- eller tofamiliehus, så du kan ikke bygge et attefallshus. Det bliver bare en sortbygning. At du og måske tidligere ejere ikke har givet korrekt info ved ejendomsdeklarationerne i mange år ændrer ikke på det. Skatteverket ved jo ikke mere end hvad du deklarerer for dem.
Hvad jeg forstod på det, hvis jeg ændrer til 320 så sker der intet med attefallshuset.
Så er det måske ikke helt korrekt, men det er jo mærkeligt, at Skatteverket ikke har sagt noget når det har været sådan her i mindst 30 år.
Skatteverket ved ikke andet om din bygning, end hvad du angiver. Det er jo ikke sådan, at der sidder en medarbejder hos myndigheden og spekulerer over din ejendom og hvad der findes på den.nino sagde:
Men det er jo vurderet som 220 i dag, alle lejligheder har lejlighedsnummer, og alle der bor der er registreret der. Bygger jeg et attefallshus og har 220, så er det jo ok?
Hvad jeg forstod, så hvis jeg ændrer til 320, sker der ikke noget med attefallshuset.
Så er det måske ikke helt korrekt, men det er jo mærkeligt, at skv ikke har sagt noget, når det har været sådan her i mindst 30 år
Det är ditt ansvar.nino sagde:
Fast det är ju taxerat som 220 idag, alla lgh har lgh nummer och alla som bor där är skrivna där. Bygger jag ett attefallshus och har 220 så är det ju ok?
Vad jag förstod så om jag ändrar till 320 så händer inget med attefallshuset.
Sen är det kanske inte helt korrekt men det är ju märkligt att inte skv har sagt något när det varit så här i minst 30år
Det er ikke et afkrydsningsfelt, som man udfylder, og pludselig kan du bygge uden byggetilladelse... Enten er det en 1 eller 2boligsejendom, eller også er det ikke detnino sagde: