Y
Hej!

Jeg har mine idéer, ofte læser jeg op ret indgående inden projekterne, men i dette tilfælde blev det bygget spontant, hvilket jeg nu kan få spise op.

I badeværelset har jeg en kasse, som jeg tænkte at have et akvarium på... så en kasse ovenpå... for at give illusionen af, at akvariet er indbygget i et bjerg (fliser).

Men... Jeg har ingen direkte erfaring med akvarier, mindst af alt hvordan de bør bygges. Glarmesteren stønnede, at den vil blive for smal, ondt mod fiskene.

================================================== ===========

Kassen er lige nu 85 høj, 110 bred, 30 dyb. Så var det tænkt, at fliserne skulle bygge 3-4cm også.

akvariet tænkte jeg kunne være måske 90cm højt og som kassen i øvrigt.
Men jeg kan overveje at bygge om kassen, både øge højden og dybden på den kasse.

Sig 90høj kasse så rækker 80cm højt akvarium
. samt ændre dybden noget.. Hvis der findes praktiske pumper og filtre, der nødvendigvis skal stå ved siden af, så kan jeg jo overveje at skjule det bag en plante, så bliver akvariet desuden ikke helt så bredt.

================================================== ===========

1. Jeg er bekymret for hvilke mål jeg bør holde mig til

2. Jeg er usikker på, hvordan kasse over akvariet skal udformes, så man kan rengøre akvariet, fx hængsler på hele, eller lave en aftagelig kant nærmest akvariet, samt undgå fugtskader - måske lave ramme af aluminium i stedet for træregler, men der er jo mere, der kan tage skade end som så..

Det føles som om det blev lidt mange og rodet formulerede tanker nu, helt nyt emne for mig, men ville sætte pris på hjælp =) Tak på forhånd.

Eller skal jeg droppe hele projektet, bygge en lav kasse med spots ved loftet og stille shampoo flasker og blomster på kassen.. =/

En ufuldendt kasse i et badeværelse, dækket af plastik og papir, klar til at blive ombygget til et akvarium med fliseindramning.

En idé er at lade akvariets top, dvs. vandoverfladen, skjules af det øverste skabs dør/skuffefront. Har en fornemmelse af, at illusionen bliver bedre da. Tips, søg på google-billeder

I øvrigt tør jeg ikke komme med nogen anbefalinger... Kan ikke din glarmester samle akvariet? Han/hun har sikkert passende profiler og lim, ved at andre har ladet netop glarmestre bygge indbyggede løsninger.

Overvej hvordan du skal kunne rengøre, for det skal man... Ellers gror det snart til og ser usoigneret ud.

Fandt dette link, ser ud til at være en masse interessant info: http://saltaquarium.about.com/od/diytanksrefugiums/DIY_Do_It_Yourself_AquariumTank_Plans.htm

Det afhænger vel lidt af, hvilke fisk du vælger, der er jo fisk, som ikke bliver mere end nogle få cm, så 10x kropslængden er jo masser af plads.

Afhængigt af tykkelsen af glas, der vælges, behøver du ikke engang nogen profiler rundt om kanterne.

At lade den øvre kasse dække vandoverfladen med et par cm margin er nok en god idé. En form for ventilation i toppen af kassen er ikke så dumt. Jeg kunne forestille mig, at opbygning af kassen som 2 dele er en god idé, den nederste med indbygget lysskinne, måske 30 cm høj og hviler på akvariets kant, og den øvre lidt større, som du kan løfte væk for at komme til at rengøre akvariet, når det er nødvendigt.

At den nederste del har en slags hængsel er nok godt, så du nemt kan åbne forsiden for at fodre osv.

Da det kun er 30 cm dybt, er et udvendigt filter måske en god idé. Har du mulighed for at placere noget bag en lille dør i den nederste kasse?

Klart du ikke skal lukke ned! 30 cm dyb er ikke meget, men du må holde dig til fisk, der trives i det. Regn ikke med at kunne have nogle store maller i akvariet.

Som allerede nævnt er et eksternt filter at anbefale.. næsten altid! Du burde nemt kunne få plads til det i det nederste skab og få slangerne integreret pænt. Eftersom dette bliver et custom-bygget akvarium, kan du også selv bestemme, hvor du vil have ind- og udblæsning i akvariet. Og få monteret nogle fine forbindelser til dette!

Spændende projekt! (har lige solgt mit 540L, og det gør jo én lidt fristet igen :) )

Vi har også et sådan projekt i gang og fik mange tips og råd fra Akvarielagret i Bromma.
Jeg tror heller ikke, at 30 cm er for smalt, medmindre du har alt for store fisk, men vi fik tip om ikke at gøre akvariet højere end vores arme er lange. Man skal jo gerne kunne række ned og fikse på bunden.
Vores er 50 cm tykt.
Vi har heller ikke bygget selve akvariet endnu, men Akvarielagret bygger efter mål, så det kommer de til at gøre, når vi er færdige.
Hvad angår "bjerget" oven over akvariet, så skal du jo kunne flytte det væk, når du skal fikse i akvariet.
Vi planlægger en skydedør, som skydes ned foran akvariet, når vi skal rengøre og ordne. Så skydes den op igen. Beslag til det fandt vi hos Teofils, men vi har heller ikke bygget den væg endnu.

Et tip er også at lave et skab i kassen under akvariet, så pumpe m.m. kan være der.
Her er et par billeder af vores projekt. Først med vådrumslagene og derefter malet. Vi har malet vådrumslag rundt hele akvariet.

Vores akvarium har desuden en ekstra dimension - det skal kunne ses både fra badeværelset og rummet udenfor.
Byggeprojekt af et akvarium under konstruktion, med vådrumssikring på væggene og værktøj i nærheden.梯

Et ufuldstændigt vægmonteret akvarium med sorte vådskiktsmaling på væggen og værktøj, der kan ses gennem en åbning.

Y
Overvejer at lave en slank kasse ovenover.
Sætte spots. Så kan underkassen fungere som dekorationshylde med blomster eller andet, hvis man bliver træt af akvariet.

Så bør jeg jo undgå problemet med fugt og stadig kunne arbejde med akvariet osv.

Al el er jo allerede trukket, jeg har fejlstrømsafbryder, og at trække et diskret kabel derop for at drive akvariet burde også kunne lade sig gøre.

Føles det ikke mere hensigtsmæssigt end at bygge en stor overkasse for at skabe indtrykket af, at alt er indbygget i væggen?

(obs, meget hurtigt tegnet, så tag antallet af spots og placering osv med et gran salt)

3D-skitse af akvarieinstallation i murstensvæg med smal lodret boks over, planlagt til spotlights, og måleangivelser på væg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.