hej, Kan ikke bestemme mig for, hvordan jeg skal sætte mine lister og sokler sammen i spisestuen.
Hvordan ville du have gjort her?
1. Sat dem som på billedet og pænt udfyldt sprækken med blødt fyld eller tømmerspartelmasse før maling.
2. Sat en bundklods/listværkklods mellem sokkel og liste.
Fra starten havde jeg egentlig tænkt at lave klodser, men da jeg ikke kan få fingrene i noget planhøvlet i det rette format, må jeg få dem fremstillet af et tømrerfirma.
(Der findes en klods, der passer, men den koster 200pix, jeg har brug for i alt ca. 20st, jeg er alt for nærig til at bruge 4 tusinde på nogle ***** klodser)
Det afhænger vel en del af stilen i resten af huset.
Er der skurklodser i flere rum?
Well, hvis man ser på resten af huset, er det egentlig tre soveværelser, der ikke har det. Men de er heller ikke renoveret endnu. Så svaret er vel, nej det gør der ikke. Men det kommer måske til at være.
Har ikke helt besluttet mig endnu, men har i øjeblikket kun købt denne list til "valvene", kører eventuelt en enklere list til dørene. Men kommer sandsynligvis til at få det samme overgangsproblem alligevel. Så det kan blive klodser i alle opholdsområder, hvis jeg bare beslutter mig for det.
Det er klart, disse kan nok sættes sammen nogenlunde pænt med spartel.
Jeg kan jo afslutte gulvlisten med en 45-graders sving direkte ned i gulvet på de almindelige døre, hvor jeg eventuelt sætter en enklere foder.
Man kan jo gøre det enkelt for sig og finde en dimension på metervare, der fungerer som skureklods.
Ikke det bedste eksempel her, men du forstår måske, hvordan jeg mener:
[bild]
Ja, det har jeg været inde på fra starten. Men ville have brug for noget, der er ca. 25-28mm tykt og 95-100mm bredt. Og har ikke fundet det i de lokale byggemarkeder. Det nærmeste, jeg kan finde, er typ gles som er 28x95. De har afrundede kanter, så jeg skal planhøvle bagsiden på dem, hvilket jeg har adgang til at låne. Hvis jeg havde fundet noget, der var et par millimeter for tykt, kan jeg fase dem med overfræseren, hvis det er nødvendigt.
Usædvanlige lister du har! Jeg har nok aldrig set lignende. Vil du have en "almindelig" skureklods og har adgang til afretterhøvl og er sparsommelig, kan du købe 45x120 regel som du høvler ned til 28 og faser en siden så den hælder mod døråbningen.
Usædvanlige lister, du har! Jeg har nok aldrig set lignende. Vil du have en "almindelig" skurklods og har adgang til afretterhøvl og er sparsommelig, kan du købe 45x120 regel, som du høvler ned til 28 og faser på den ene side, så den hælder mod døråbningen
Ja, det er sådan, det bliver.
Man får jo let til 40 klodser på to 45x120 reglar. For nogle hundrede kroner i alt.
Ja, det jeg har været inde på fra begyndelsen. Men skulle have brug for noget, der er ca. 25-28mm tykt og 95-100mm bredt. Og har ikke fundet det hos de lokale byggemarkeder. Det nærmeste jeg kan finde er typ gles som er 28x95. De har afrundede kanter, så jeg skal derefter høvle bagsiden på dem, hvilket jeg har mulighed for at låne. Havde jeg fundet noget, der var et par millimeter for tykt, kan jeg fase dem med overfræseren hvis det behøves.
Moelven har jo planhøvlet fyr 27x95.
Burde passe udmærket.
Moelven har jo planhøvlet fyrretræ 27x95.
Bør passe udmærket.
[link]
Tak, også 27x118 ser jeg. Ved at ingen af dem, der sælger moelvens lister, har dem i sortimentet hjemme. Men kører nok til K-rauta for at købe reglen. Kan tjekke om dem tager hjem fra moelven, dem sælger meget fra deres sortiment i øvrigt.
Står Vestkysten på dig men den er jo ganske så lang. Men jeg er meget sikker på at XL bygg i Kungsbacka har dette hjemme. Ring og tjek om det ligger tæt på..
Har en time til Kungsbacka, men har nu høvlet alt i en vens værksted.
Både plan og afretterhøvlen er fra 1920'erne. Og jeg en forholdsvis uerfaren fintræmand. Men fik det gjort okay.
Samlet omkostning: 105kr for 6m (nok til mindst 40 klodser)
Arbejdsindsats: 3t inkl. lidt flægende.