Hej
Har brug for nogle råd angående konstruktionen på en væg. Starter udefra og går indad.
Træfacade
Luftspalte
Asfaltboard
Isolering, isover,
Vindpapp
OSB-plade
Gips
Tapet
Væggen er regelrammet med 12 cm regel.
Behøves der yderligere dampspærre? Hvad tror I om konstruktionen, kan det gøres sådan her?
Har brug for nogle råd angående konstruktionen på en væg. Starter udefra og går indad.
Træfacade
Luftspalte
Asfaltboard
Isolering, isover,
Vindpapp
OSB-plade
Gips
Tapet
Væggen er regelrammet med 12 cm regel.
Behøves der yderligere dampspærre? Hvad tror I om konstruktionen, kan det gøres sådan her?
Lav den sådan i stedet udefra og ind
Træfacade
Luftspalte 28*70 gerne skråfaset
Vindtæt papir i stedet for asfaboard, går hurtigere
Isolering
Ingen vindtæt papir mod den varme side, der skal være plast så det bliver tæt,
ellers kan varm indendørsluft kondensere i væggen med skimmel som resultat.
OSB-plade, råspont eller lignende.
Gips
Tapet.
Træfacade
Luftspalte 28*70 gerne skråfaset
Vindtæt papir i stedet for asfaboard, går hurtigere
Isolering
Ingen vindtæt papir mod den varme side, der skal være plast så det bliver tæt,
ellers kan varm indendørsluft kondensere i væggen med skimmel som resultat.
OSB-plade, råspont eller lignende.
Gips
Tapet.
og jeg ser gerne en udskiftning af vindpappen med en moderne vinddug i stedet.
Ånder i ét hul og tætslutter i det andet.
Asfan har den fordel, at den stabiliserer konstruktionen, inden det indre gips kommer på.
Ånder i ét hul og tætslutter i det andet.
Asfan har den fordel, at den stabiliserer konstruktionen, inden det indre gips kommer på.
mats_o løsninger er ikke forkerte heller, mine var som sagt forslag og asfan er ikke sværbearbejdet. mats_o, når du mener moderne vinddug, er det fx Isover Vario Duplex du tænker på da? Har du anvendt det og fungerer det godt? Er vel måske ligeså god løsning i gamle huse kan jeg tænke mig hvor det kan være svært at få det 100% tæt.
tror det 
Jeg har kun prøvet parocs variant, da jeg byggede mit varmdepot efter tips fra en bekendt, der er tidligere tømrer. (han fik desuden en god pris)
Det, jeg ser som den store fordel, er dels vægten. En 25x2,70 rulle vejer jo ikke meget mere end en enkelt asfa-plade.
Dels hastigheden man får den op med. Enten fastgør man med papspiger (sådan gjorde jeg) eller med en kraftigere hæftepistol.
Bare fastgør i toppen af strukturen og så går man og ruller væggen ud. Jeg valgte at gå i samme højde som hammerbåndet, så jeg kunne på den måde rulle byggeriet rundt.
Vipti så var væggene vejrtætte.
Ulempen er, hvis man skal bygge noget, som man ikke skal sætte plader på indersiden af. F.eks. et kuldepot. Dugen stabiliserer jo ikke på samme måde som f.eks. asfa, så hvis man ikke sætter plader på indersiden, ville jeg tage asfaen, men ellers synes jeg, at dugene er værd at overveje.
Jeg har kun prøvet parocs variant, da jeg byggede mit varmdepot efter tips fra en bekendt, der er tidligere tømrer. (han fik desuden en god pris)
Det, jeg ser som den store fordel, er dels vægten. En 25x2,70 rulle vejer jo ikke meget mere end en enkelt asfa-plade.
Dels hastigheden man får den op med. Enten fastgør man med papspiger (sådan gjorde jeg) eller med en kraftigere hæftepistol.
Bare fastgør i toppen af strukturen og så går man og ruller væggen ud. Jeg valgte at gå i samme højde som hammerbåndet, så jeg kunne på den måde rulle byggeriet rundt.
Vipti så var væggene vejrtætte.
Ulempen er, hvis man skal bygge noget, som man ikke skal sætte plader på indersiden af. F.eks. et kuldepot. Dugen stabiliserer jo ikke på samme måde som f.eks. asfa, så hvis man ikke sætter plader på indersiden, ville jeg tage asfaen, men ellers synes jeg, at dugene er værd at overveje.
Jeg satte vindduk på garagen sidste år, går meget nemt hvis man er to – en der ruller dugen ud og en der fastgør den, jeg brugte en el-drevet hæftemaskine og vil aldrig bruge pap, asfaboard etc efter at have prøvet dugen. Kan ikke huske fabrikatet men den var grøn/hvid holdt isoleringen tør under en regnbyge som ingen havde regnet med også.
Klik her for at svare