Hej,
Jeg planlægger at bygge en større indrettet bod i forbindelse med byggeri af sommerhus.
Den bygges i træ med almindeligt bjælkelag og isolerede vægge. 5 tommers bjælkelag og 4 tommers vægge. Dette betyder, at kun stommen, gulv, tag, vægge, isolering, tagpap, osv. vil veje cirka 1,7 ton. Ovenpå dette kommer der så dør, et par vinduer og indretning med et lille køkkenområde og badeværelse. Måske lander den omkring 2,2-2,3 ton i totalvægt.
Boden vil jeg stille på et hjulbåret understel, så den kan flyttes, og det er her, jeg går i stå med dimensioneringen af jernkonstruktionen. På det vedhæftede billede er konstruktionen tegnet med 40x60 rektanglerør.
Rammen er 7 meter lang og 1,9 meter bred.
Er der nogen her, der har lidt fornemmelse for sådanne konstruktioner?
Hvor grove skal bjælkerne være?
Jeg planlægger at bygge en større indrettet bod i forbindelse med byggeri af sommerhus.
Den bygges i træ med almindeligt bjælkelag og isolerede vægge. 5 tommers bjælkelag og 4 tommers vægge. Dette betyder, at kun stommen, gulv, tag, vægge, isolering, tagpap, osv. vil veje cirka 1,7 ton. Ovenpå dette kommer der så dør, et par vinduer og indretning med et lille køkkenområde og badeværelse. Måske lander den omkring 2,2-2,3 ton i totalvægt.
Boden vil jeg stille på et hjulbåret understel, så den kan flyttes, og det er her, jeg går i stå med dimensioneringen af jernkonstruktionen. På det vedhæftede billede er konstruktionen tegnet med 40x60 rektanglerør.
Rammen er 7 meter lang og 1,9 meter bred.
Er der nogen her, der har lidt fornemmelse for sådanne konstruktioner?
Hvor grove skal bjælkerne være?
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Jeg havde kigget efter en brugt mandskabsbod på hjul. Kan ikke huske, hvad de kaldes, men de bruges ofte ved vejarbejder.
Spørg hos nærmeste Cramo eller lignende.
//
Spørg hos nærmeste Cramo eller lignende.
//
Skapeligt friske brugte boder ligger oftest rundt 20-30 tusind. Jeg vil nok kunne bygge denne bod for omkring 20, og så bliver den i topstand, så det føles ikke så interessant at købe en brugt bod, som man alligevel skal lægge en hel del arbejde i for at få den i acceptabel stand.
Låner tråden lidt.. Findes der nogle maksimale mål for, hvor stor boden må være på sådan en vogn? Hvis man får fat i et underrede og bygger boden bredere end underredet og så høj, at man får plads til et loft ovenpå.. Jeg tænker på, når man senere skal ud på vejene med den.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bordsben/underrede till marmorskiva
Inredning -
Hvordan skal jeg fastgøre konstruktionen til min væg?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur kan man få tag i en konstruktionsritning till ett kungshus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Golvkonstruktion och koppling till fukt problem!
Hustillverkare -
Hjælp med konstruktion til indglasset forstue
Byggematerialer & Byggeteknologi