Jeg har brug for lidt hjælp til at konstruere en hems rent styrkemæssigt, så den bliver så tynd som muligt, helst ikke mere end 12 - 15 cm om muligt.
Spændvidden er 306 cm og den samlede overflade 306 x ca. 160 cm.
Der skal ikke være nogen stolper bortset fra eventuelt langs væggene, da hele spændvidden skal dimensioneres uden andet støtte end ved væggene.
Jeg vil arbejde i træ og træmateriale, og jeg vil som sagt have, at tykkelsen på hemsen bliver så lille som muligt.
Jeg har tænkt mig
12 mm krydsfiner (ikke "konstruktionskvalitet"), som limes og skrues/sømmes på undersiden af hemsen, og
12 mm spånplader som gulv, der kun limes. Disse plader har jeg allerede.
Fastgørelse i væggene eller stolper til gulvet langs væggene kan jeg løse, så det er egentlig kun selve bæreevnen for hemsen, jeg har brug for hjælp med, i første omgang i hvert fald.
Hemsens forkant kan jo have en lidt højere bjælke end resten af hemsen (som fungerer som kantliste), så ikke alt bare falder lige ned, der kommer i nærheden af kanten.
Jo, det føles jo absolut som om en regel 45x95 på højkant skal være nok, jeg må prøve at finde noget om nedbøjning i omtrent disse lasttilfælde, så jeg nok kan vurdere, om det er nok eller ej.
Hvis nedbøjningen bliver rimelig (uden skrueklæbning) bør tre regler plus en ved væggen gøre, at loftet uden videre kan bære seks voksne personer (ca. 1 person/m2). Måske kræves der en ekstra regel i forkanten for at optage en større last ud mod det frie rum. Ved væggen burde det holde uden videre.
Skrueklæbningen bliver en ekstra forstærkning. Hvordan udfører man en skrueklæbning så den bliver stærk og god?
Antal skruer?
Skruelængde?
Limtype?
Jo, det føles jo absolut som at en regel 45x95 på højkant skal række, jeg må prøve at finde noget om nedbøjning i omtrent disse lastfald så jeg nok kan vurdere om det er tilstrækkeligt eller ej.
Hvis nedbøjningen bliver rimelig (uden skruelimning) bør tre reglar plus en ved væggen gøre at loftet uden videre kan klare seks voksne personer (ca. 1 person/m2). Måske kræves der en ekstra regel i forkant for at tage op en større last mod det fri rum. Ved væggen vil det nok holde uden videre.
Skruelimningen bliver en ekstra forstærkning. Hvordan udfører man en skruelimning så den bliver stærk og god?
Antal skruer?
Skruelængde?
Limtype?
Åh, det gik jo helt galt med nedbøjningen uden skruelimning. Hvis jeg har regnet rigtigt bliver den 25 mm med en punktlast på 160 kg. Jeg må ganske enkelt ændre belastningen! Det er jo trods alt ikke sandsynligt det kommer til at være en masse voksne på børnenes loft. Hvis jeg regner med en voksen midt på bjælken bliver det jo lidt bedre i hvert fald.
I = 0,045 x 0,095 ^3 / 12 = 3,21 x 10^-6 m4
δmax=(785 N x 3m^3) / (48 x 11x10^9 N/m2 x 3,21⋅10^−6 m4) ≈ 12 mm
(48 kommer fra lastfaldet med en bjælke med fri rotation i enderne.)
Det andet lastfald (320 kg udbredt last) bliver
δmax=5q x ℓ^4/384 x E x I = 31 mm
Det kommer ikke til at ske at fire voksne hænger på rækværket, og hvis det gør, så hjælper skruelimningen til så det er tilstrækkeligt, tror jeg. Må se om det måske alligevel ikke bliver en ekstra bjælke i forkanten eller så nøjes jeg med at skruelime en 22x125 bræt i forkanten som kan blive et kombineret "låg" i forkanten, sparkebeskyttelse, fæste for rækværket samtidig med at det hjælper til noget hvis der nu mod forventning kommer op en masse voksne.
Nedbøjningen er ikke noget at bekymre sig om. Du kan jo for enkelhedens skyld kigge på en almindelig seng med lamelbund, den bærer jo let 2 voksne personer og har svage dimensioner og 70-90 cm mellem lamellernes hvilepunkter.
Nedbøjningen er intet at bekymre sig om. Du kan jo for nemheds skyld kigge på en almindelig seng med lamelbund, den bærer jo let 2 voksne personer og har spinkle dimensioner og 70-90 cm mellem lamellernes understøttelse.
Lidt forskel bliver der jo på en 90 cm bred seng og en 300 cm bred seng, men det ser jo ud til at fungere godt at tage op lasten af et antal voksne personer med 45x95 på højkant og skrulimet playwood på undersiden. Bør klare 20 mm hvilket er okay synes jeg.
Lidt forskel bliver der jo på en 90 cm bred seng og en 300 cm bred seng, men det ser jo ud til at fungere fint at tage lasten af et antal voksne personer med 45x95 på højkant og skruelimmet playwood på undersiden. Bør klare 20 mm hvilket er okay synes jeg.
Skruelim skiver på begge sider, sæt gerne lægterne på cc600mm eller mindre.
Så här ungefär blir det, iaf. om jag får bestämma.
Det är inte spottar som sitter på loftets undersida, det är benen från den flygande säng jag använder som loft i webbversionen av Sweet Home 3D. Jag kom inte direkt på hur man lägger in ett mellanplan.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.