Hej,

Jeg har et vinduesparti bestående af tre ens vinduer og en altandør, hvor jeg har fået kondens på ydersiden af døren og et vindue. Kan man drage nogen konklusion af dette, at de er mere utætte eller tætte så de holder varmen inden i huset?

Mvh
Bambi

De isolerer godt, da der bliver kondens på ydersiden, tror jeg. Jeg oplever det samme hjemme hos mig tidligt om morgenen, og jeg har nye 3-lags vinduer.

ullberg
Min teoeri:
De er gode. Varme på indersiden og kolde på ydersiden tyder på god isolering. De køles ned om natten og varm fugtig luft rammer vinduet om morgenen og kondenserer.
Min anden teori:
Det kan også være sådan, at glasset afgiver meget stråling om natten mod den kolde og klare uendelighed ude i verdensrummet og derfor køles ned.

Tak, men er de to vinduer, der sidder lige ved siden af, som ikke har kondens, dårlig U-værdi eller dårligt tætnet ved karm? Mvh

Bambi sagde:
Tak,Men så er de to vinduer, der sidder præcis ved siden af, som ikke har kondens, dårlige U-værdi eller dårligt tætnede ved karm?Mvh
Ikke nødvendigvis dårlige, men sandsynligvis dårligere. Kan skyldes andre ting også, som at du har mere tagskæg der eller at der vokser et stort træ der, som skærmer for varmeudstrålingen...

Eller ikke lige så udsatte for fugtig luft. Eller sidder "skjult" så de ikke køles lige så meget af nattehimlen. Det er svært at vide uden at se billede af hvordan de sidder.

Tak,

Skal tage billeder i morgen. Jeg mener ikke, at de ydre omstændigheder adskiller sig, findes der noget enkelt, man kan gøre for at slippe for varmelækagen.

Fx fjerne den ydre plastliste, der holder ruden, og trykke vinduerne ind og montere igen, fjerne panelbræt mellem vinduerne og fylde med isolering, hvis der er sjusket?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.