Skal til weekenden begynde at bygge et fundament til vores brændeovn i køkkenet. Under trægulvet og træbjælkelaget er der en krybekælder, og det ser ud som om, der tidligere har været et ildsted på stedet (gulvet er lappet, og under undergulvet slutter et betonfundament cirka 10 cm under bjælkelaget). Min plan er at save gulvet op og derefter støbe en armeret betonplade for at udjævne den eksisterende overflade (tænkte mig cirka 10 cm tykt). Derefter mure op med leca-blokke gennem gulvet og endelig støbe en tyndere plade i niveau med indendørsgulvet. Er dette en korrekt måde at gøre det på? Hvordan tætner jeg derefter mellem gulvet og fundamentet?
For en brændeovn behøver du næppe støbe et fundament for bæreevnen, de fleste jernovne vejer under 100 kg. Murer du derefter med leca (eller hvorfor ikke letbeton?), så holder du vægten nede yderligere.
Jeg har en lignende løsning som dig, fundamentet opbygget fra torpargrunden. Jeg lagde syllpapp mellem fundamentet og de regler, jeg fastgjorde bjælkelaget i rundt om fundamentet. I øvrigt tætnede jeg ikke mere end det, der blev af isolering og vindpapp. Da trægulvet blev lagt, lagde jeg det tæt mod fundamentet over gulvet. Revnen mellem gulv og fundament fyldte jeg op med puds, når jeg alligevel pudsede fundamentet.
(blev lidt rodet, spørg hvis du ikke forstår ;-)
Jeg har en lignende løsning som dig, fundamentet opbygget fra torpargrunden. Jeg lagde syllpapp mellem fundamentet og de regler, jeg fastgjorde bjælkelaget i rundt om fundamentet. I øvrigt tætnede jeg ikke mere end det, der blev af isolering og vindpapp. Da trægulvet blev lagt, lagde jeg det tæt mod fundamentet over gulvet. Revnen mellem gulv og fundament fyldte jeg op med puds, når jeg alligevel pudsede fundamentet.
(blev lidt rodet, spørg hvis du ikke forstår ;-)
Ok! Årsagen til, at jeg vil have et fundament, er at gulvet svajer en del lige der, hvor jeg tænker på at have ovnen, og desuden vil jeg mure delvist med teglsten for at få lidt varmelagring. Forskellen er jo, at jeg allerede har et gulv, som skal blive, og pladen vil blive støbt gennem hullet, jeg saver op. Men det burde kunne gøres på samme måde.
Jo, jeg er enig med dig. Desuden er det ikke forkert at gøre det stabilt. Hvis det desuden er en gammel torpargrund, er det praktisk at undgå at rive ovnen ned, hvis du har brug for at rive gulvet og bjælkelaget. (Har selv gjort netop det). Hvor meget plads har du i grunden, eftersom du skal mure op med lecablock? Eftersom du skal støbe den sidste del kan du måske gøre støbeformen lidt pæn og beklæde den indvendigt med syllpapp, og lade den blive efter støbningen, så har du alle muligheder for at lave en pæn overgang mellem form og gulv.
Klik her for at svare