var o kiggende på et hus, tænkte på at lægge et bud, men gik alligevel til anden fremvisning af huset. Jeg havde da en fugtmåler med, den viste 12-14% fugt i indervægge (alle indervægge jeg målte, og også indervægge mod ydervæg). Det lugter ikke af noget i huset, men de har tidligere haft varmeslanger i gulvet som opvarmning, men nu skiftet til jordvarme.

Huset er bygget i 1979, uisoleret betonplade på jord. Jeg er ret interesseret i huset og ærligt talt blev jeg meget overrasket over, at der var fugt i væggene. Min tanke er, at hvis der er 12-14% ca. 1 dm oppe i væggene fra gulvet, så er risikoen, at reglerne længere nede under gulvet er fugtige, da jeg antager, at fugten må vandre på en eller anden måde opad og at det desuden er endnu værre der.

Huset er svinedyrt, 9 mio. kr., men jeg tænker, overdriver jeg, det ser måske sådan ud i de fleste huse med uisoleret betonplade, og så længe det ikke lugter, så er det ok?

Hvor fugtigt var det indendørs i luften? Hvor langt inde målte du? Hvad var temperaturen? 14% er ikke meget om sommeren med høj luftfugtighed og temperatur udendørs.

• Synes
mikethebik og 1 anden
  • Laddar…
14% lyder ikke farligt.
Anbefalingen er jo, at Træ (som i reglar, fx af fyr) ikke skal overstige 17-18% og ved >24% kan man få problemer med råd.
Så 14% om sommeren lyder rimeligt og ikke bekymrende overhovedet.

Var der nogle tegn på råd/belægning?

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
14% lyder ikke farligt.
Anbefalingen er jo, at Træ (som i reglar, f.eks. af fyr) ikke skal overstige 17-18%, og ved >24% kan man få problemer med råd.
Så 14% om sommeren lyder rimeligt og ikke bekymrende overhovedet.

Var der nogen tegn på råd/påvækst?
nej ikke hvad jeg kan se, men som sagt, disse 12-14% er en dm op på væggen, så min tanke er, at det da sandsynligvis er betydeligt højere længere nede inde i væggen/gulvregel, som jeg ikke kan se. Altså jeg tænker, at fugtigheden burde være højere jo tættere på kilden (hvilket da bør være et sted under gulvet, hvor jeg ikke kan måle).

Matti_75 Matti_75 sagde:
Hvor fugtigt var det indendørs i luften? Hvor langt ind målte du? Hvad var temperaturen? 14% er ikke meget om sommeren med høj luftfugtighed og temperatur udendørs
jeg trykkede de to pigge direkte ind i væggen, se billedet. Så jeg målte ikke langt ind. Det føltes tørt indendørs. Målte jeg højere oppe på væggen, var det nul. Temperaturen indendørs var omkring 20.

• En hånd holder en fugtmåler mod en væg, der viser forskellige fugtighedsniveauer med LED-lys.
surris
T Tommy12345302 sagde:
jeg trykkede de to pigge direkte ind i væggen, se billedet. Så jeg målte ikke langt ind. Det føltes tørt indendørs. Målte jeg højere oppe på væggen så blev det nul. Temperaturen indendørs var omkring 20.
Kommer du virkelig ind til træet, når du målte sådan?

Har huset stået i 45 år uden problemer med fugt og det ikke engang om sommertiden nu viser mere end 14% og der ikke er tegn på fugtproblemer, så ville jeg ikke have bekymret mig overhovedet.

• Synes
mikethebik
  • Laddar…
T Tommy12345302 sagde:
jeg trykkede de to pinde direkte ind i væggen, se billedet. Så jeg målte ikke langt ind. Det føltes tørt indendørs. Målte jeg højere oppe på væggen, så blev det nul. Temperaturen indendørs var omkring 20.
Jeg ved ikke, hvor repræsentativ en sådan måling er for, hvor fugtig syllen er; har jo svært ved at se, at du måler i andet end den nederste del af gipspladen.

Hvis huset er dyrt, er det en lille omkostning i sammenhængen at bede et inspektionsfirma bore inspektionshuller og lugte, måle fugtighed og vurdere konstruktionen (trykimpregnerede syllar som kan afgive lugt? indstøbte regler?)

Så overlader jeg til andre på forumet at afgøre strategi ved budgivning; Hvis der er mange spekulanter, der ikke bekymrer sig om det tekniske ved huset, kan det måske være bedre at vinde budgivningen og skrive kontrakt med klausul om egen inspektion? Da er chancen måske større for, at man kan forhandle prisen ned, hvis en mere detaljeret undersøgelse viser behov for kostbare foranstaltninger.

Men har ikke tjek på, hvilken strategi der er bedst.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
kan tilføje, at jeg er træt af at lede efter hus, så jeg er ret ivrig efter at byde her, men denne ting ved jeg ikke, hvad jeg skal tro om. OM det er trættende at lede efter hus, så er det no
surris surris sagde:
Kommer du virkelig ind til træet, når du målte sådan?
nja, sandsynligvis ikke, men hvad spiller det for en rolle? (jeg kan ikke dette)
jeg overvejer om jeg overdriver dette og bare skal byde på huset

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Har huset stått i 45 år uden problem med fugt og det ikke engang om sommeren nu viser mere end 14% og ingen tegn findes på fugtproblemer så ville jeg ikke have været bekymret overhovedet.
det er altså mere fugt om sommeren som jeg skal forstå det? (og mindre om vinteren, er det fordi det er koldt udenfor så bliver det mindre?)

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
F FellanD sagde:
Jeg ved ikke, hvor repræsentativ en sådan måling er for, hvor fugtig syllen er, da jeg har svært ved at se, at du måler i andet end den nederste del af gipspladen.

Hvis huset er dyrt, er det en lille omkostning i sammenhængen at bede en inspektionsfirma om at bore inspektionshuller og lugte, måle fugtighed og vurdere konstruktionen (trykimprægnerede syllar som kan afgive lugt? indstøbte regler?)

Så overlader jeg det til andre på forummet at afgøre strategi ved budgivning; Hvis der er mange spekulanter, der ikke bekymrer sig om det tekniske ved hus, måske er det bedre at vinde budgivningen og skrive kontrakt med klausul om egen inspektion? Da er sandsynligheden måske større for, at man kan forhandle prisen ned, hvis fordybet undersøgelse viser behov for bekostelige foranstaltninger.

Men har ikke styr på, hvilken strategi der er bedst.
nej præcis, det er jo indervæggen jeg måler her, og ikke syllen men jeg tænker hvis indervæggen er sådan, så burde syllen være mindst dette men mere sandsynligt endnu mere, men som sagt, jeg måske laver en ting UD af ingenting her, måske jeg bare burde lægge bud og skide på dette

huset er dyrt, men hvad kan en egen inspektion koste, der er lavet den inspektion på huset men der målte de intet uden at skrive, at det er risikokonstruktion osv

T Tommy12345302 sagde:
nej præcis, det er jo indervæggen jeg måler her, og ikke syllen men jeg tænker hvis indervæggen er sådan her så burde syllen være mindst dette men mere sandsynligt endnu mere, men som sagt, jeg måske laver en ting ud af ingenting her, måske jeg bare burde lægge bud og skide i dette

huset er dyrt, men hvad kan en egen inspektion koste, der er lavet den inspektion på huset men der målte de intet men bare skrev at det er risikokonstruktion osv.
Du har flere muligheder her; Brug din frustration til at tillade dig at tage risiko. Læg bud og se hvad der sker. Men synes at man skal være mentalt forberedt på at det kan koste flere hundrede tusinde at konvertere til et ventileret gulv, hvis man er uheldig. Sandsynligheden for det er måske ikke så stor hvis huset har stået i 45 år og ikke lugter underligt ved fremvisningerne. Men vi ved ikke hvordan det ser ud under gulvet.

Eller som jeg foreslår og taler for (selvom jeg selv ikke lyttede til samme råd da jeg købte) gør en dybere inspektion.
Gætter at det koster mellem 10-15kkr afhængig af hvor du bor og hvilket firma du kræver.

Der kan være mulighed for at lave en tillægsinspektion med f.eks. prøveboring af dem som sælgeren har hyret, spørg mægleren.

Dog plejer det ikke at blive anbefalet, man anbefaler at hyre egen inspektør for at undgå at de tager sælgerens parti.

Men hvis du føler at du har en god buffer tilbage i økonomien efter købet så kan du jo købe og håbe på det bedste; så gætter jeg at de fleste gør i områder med mange spekulanter og høje priser.

• Synes
Tommy12345302 og 2 andre
  • Laddar…
T Tommy12345302 sagde:
det är altså mere fugt om sommeren som jeg skal forstå det? (og mindre om vinteren, er det fordi det er koldt udenfor så bliver det mindre?)
Præcis.
Varm luft holder mere fugt og er da mere fugtig, hvilket da også øger fugtindholdet i træ osv.
Normal fugtighed i luften om sommeren kan uden problemer være omkring 70-80% mod vinterens måske 40-60%

• Synes
Tommy12345302
  • Laddar…
F FellanD sagde:
Du har flere alternativer her; Brug din frustration til at tillade dig at tage risiko. Læg bud og se, hvad der sker. Men jeg synes, man skal være mentalt forberedt på, at det kan koste flere hundrede tusinde at konvertere til et ventileret gulv, hvis man er uheldig. Sandsynligheden for det er måske ikke så stor, hvis huset har stået i 45 år og ikke lugter mærkeligt ved fremvisningerne. Men vi ved ikke, hvordan det ser ud under gulvet.

Eller som jeg foreslår og går ind for (selvom jeg selv ikke lyttede til samme råd, da jeg købte), lav en dybdegående besigtigelse. Jeg gætter på, at det koster mellem 10-15kkr afhængigt af, hvor du bor, og hvilket firma du tager ind.

Der kan være mulighed for at lave en tillægsbesigtigelse med f.eks. prøveboring med dem, sælgeren har hyret, spørg mægleren.

Men det plejer ikke at blive anbefalet; man anbefaler at hyre en egen bygningssagkyndig for at undgå, at de tager sælgerens parti.

Men hvis du føler, at du har en god buffer tilbage i økonomien efter købet, kan du jo købe og håbe på det bedste; så gætter jeg på, at de fleste gør i områder med mange interesserede købere og høje priser.
takker for svar, sagen er, at huset har varmeslanger i gulvet, men disse er nu slukket, da huset i stedet har fået jordvarme, så jeg tænkte, at man måske bare kan tænde for disse varmeslanger og håbe, de tørrer lidt op, hvis det skulle være nødvendigt. Jeg føler mig ret klar til at købe huset, hvis det nu ikke bliver for dyrt.

• Synes
Sthlm_
  • Laddar…
T Tommy12345302 sagde:
takker for svar, sagen er, at huset har varmeslanger i gulvet, men disse er nu slukket, da huset i stedet har fået jordvarme, så jeg tænkte, man måske kan bare tænde for disse varmeslanger og håbe, de tørrer lidt op, hvis der skulle være brug for det. Jeg føler mig ret parat til at købe huset, hvis det nu ikke bliver for dyrt.
Lyder som om du er klar til at tage en risiko for huset. Man skal ikke undervurdere mavefornemmelsen.

Uden at vide noget om varmeslangerne, ville jeg ikke sætte noget særligt håb til dem. Nu ved jeg ikke, hvad slags slanger det er; Men varme i kolde betongulve menes at kunne give fugtvandring i den "forkerte" retning. Derfor foreslår beskrivelser af gulvvarme meget isolering under og dampspærre på det "rigtige" sted.

Jeg er ingen ekspert, bare opfordrer til eftertanke, så du ikke bliver skuffet.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.