Skal bygge et hus til efteråret, er det tænkt.

Har fået nogle tilbud ind. De ligger ret tæt på hinanden i pris.

Overvejer om jeg skal lede rundt efter priser på mtrl, der er billigere end dem, der er i tilbuddene. Der må jo være ret mange penge at tjene på at lede lidt rundt. Tømrerne, der har givet tilbuddene, har i princippet regnet med at købe alt mtrl i det samme byggemarked.

Tømrerne har vel ret god rabat på bræddelageret, men den del tager de vel selv, kan jeg forestille mig?

Hvordan skal man gøre??

Mvh

Gå til en trælast og forhandl dig til en rabat, omkring 10-20% burde ikke være noget problem, aftal med dem at ubrugte materialer kan returneres. Så slipper du for at tælle al din tid og kan købe materialer for at holde byggeriet i gang.

Skal du bygge noget selv er dette det enkleste, skal tømrerne lave alt så er jeg ikke sikker. Det er deres tid som er det dyreste, og der kan det være lettere at lade dem klare logistikken. Tror ikke tømrere tjener specielt meget på træ, men kan tage fejl.

Skal du bygge eller skal du lade bygge? Køber du materialet af tømrerne, eller skal du købe det selv? Hvad er det for en type tilbud, er det fast pris eller løbende regning?

Kutymen i branchen er vel, at byggeren lægger 10-15% til materialomkostningerne, som bliver deres fortjeneste. Det plejer for det meste at blive fremlagt åbent for kunden. Der er stor risiko for, at den kunde, der vælger at købe materialet selv, alligevel ender med at betale det, som byggeren mister i materiale fortjeneste, men så som udvidet arbejdstid eller tilsvarende omkostning.

Disse påslag føles jo nogle gange ret taget ud af luften. Hvorfor ikke bare en ren timeløn plus den faktiske materialekostnad?? Jeg ved man motiverer det med "at man gør sådan" i mange brancher, men kan ikke lade være med at blive irriteret over det. At det kun drejer sig om 10% er en sjældenhed.

Påslagene er ikke taget ud af den blå luft. I de fleste tilfælde er det en del af indtægterne til virksomheden. Hvis de ikke får lov til at sælge materiale til dig, skal du forvente en højere timepris. Hvis du beslutter dig for at købe selv, vil de nuværende tilbud ikke gælde, og du skal starte fra begyndelsen med den del, og arbejdstiden vil blive dyrere. Nogle af dem er måske ikke engang interesseret i at tage jobbet, da de måske tjener deres fortjeneste på materialsalg, så regn med det også.

Hvis du skal handle selv, skal du være stensikker på, at du køber de rigtige ting i god kvalitet og de rette mængder. Husk også, at forkerte ting er noget, du selv skal kæmpe med at bytte eller få erstatning for, hvilket kan koste både tid og penge.

Der findes en del tråde, der behandler det her med påslag indgående, et par af dem er mere seriøse end andre, hvor der bare er skænderier. Forstå, at salg af materiale efter egen prisliste er en del af processen. Hvis du kan handle billigere end håndværkernes priser til dig, så fint, handle selv, men hvis du skal betale det samme eller mere som privatperson hos en grossist, så lad håndværkeren handle. Virksomhedens indkøbspriser er egentlig ikke noget, du som enkelt kunde har med at gøre, dit pris er ifølge virksomhedens prisliste, præcis som i hvilken som helst butik du handler i, ligesom du kan få en form for mængderabat hos ICA, kan du få rabatter på håndværkerens prisliste, men du går da ikke til ICA-købmanden og kræver at handle til hans grossistpriser?

At drive virksomhed som håndværker indebærer at forsyne kunder med både arbejdskraft og materiale, dvs. man beskæftiger sig både med tjenester og salg, og så har man jo krav fra myndighederne om at være profitdrevet også.

Senest redigeret:
Suk. Jeg skrev jo, at jeg ved "at man gør sådan". Uanset hvad der præsenteres som argument på den måde, hvor man vilkårligt lægger ekstra på materialet eller "i så fald må man hæve timelønnen", gør det jo, at man bare bliver endnu mere irriteret over hele tankegangen. Eftersom emnet er blevet taget op i andre tråde, ser jeg ingen mening i at fortsætte her.

At holde håndværkerne med det rette materiale i rette tid og mængde er næsten et fuldtidsjob... Har gjort dette til vores tilbygning og det gælder om hele tiden at få at vide, hvad der er på vej som det næste...

oskis 123 sagde:
Suk. Jeg skrev jo, at jeg ved "at man gør sådan". Hvad der end fremlægges som argument på den måde, hvor man vilkårligt laver påslag på materiale eller "i så fald må hæve timelønnen" gør jo, at man bare irriterer sig endnu mere over hele tankegangen. Eftersom emnet er taget op i andre tråde, ser jeg ingen mening i at fortsætte her.
Men det handler ikke om "at man gør sådan", det handler ikke om "vilkårlige påslag". Det handler om virksomheder, der skal tjene penge for at kunne betale lønninger og andre udgifter samt gå i overskud, præcis som ALLE virksomheder ønsker at gøre. Spørg hvilken som helst person, der driver virksomhed, som sælger tjenester og/eller varer, du får det samme svar, egne prislister baseret på en vis procent påslag på indkøbsprisen.

petersson79 sagde:
At holde håndværkerne med det rette materiale i den rigtige tid og mængde er næsten et fuldtidsjob... Har gjort dette til vores udbygning, og det gælder om hele tiden at få at vide, hvad der er på vej som det næste...
Det er sandt, det vigtigste er, at byggeriet flyder, selv om materialer er rene penge, så er tid og færdiggørelse vigtigere.
Hvis jeg skulle stikke næsen frem, påstår jeg, at som privatperson kan man maksimalt spare 150.000 på disse fakturaer i et byggeprojekt ved selv at købe materialerne, men så må man overveje, hvor meget egen tid, snak med håndværkere m.m., der ikke ses, kommer på andre regninger.

Ang. pristillæg så har dette været diskuteret med lukkede tråde som følge, men GG har i princippet ret, selv om hans indlæg skal læses som hvordan virksomhedsejeren ser på det.

Så må man måske tænke på, hvordan det bliver, hvis man har taget det forkerte/for lidt materiale med hjem med ventende håndværkere som følge.

S
at købe selv til et bygge kan skabe mere omkostninger for dig som bestiller. og du kan ikke stille lige så strenge krav til din udfører.

Glufsglufs sagde:
Men det handler ikke om "at man gør sådan", det handler ikke om "vilkårlige påslag". Det handler om virksomheder, der skal tjene penge for at kunne betale lønninger og andre udgifter samt opnå profit, præcis som ALLE virksomheder stræber efter at gøre. Spørg hvilken som helst person, der driver en virksomhed som sælger tjenester og/eller varer, du får samme svar, egne prislister baseret på en vis procent påslag på indkøbsprisen.
Jeg er helt enig med dit ræsonnement om, at man som erhvervsdrivende er interesseret i at tjene penge. Det er vel modellen med mere eller mindre store påslag, der får TS til overhovedet at overveje, om det kan betale sig at skaffe materialet selv med al den eventuelle problemer, som det naturligvis også medfører.

Det føles ret unødvendigt at gå ind i diskussionen om påslagene, som er blevet diskuteret i adskillige tråde, men forbrugerne kan åbenbart ikke lide modellen med store påslag (nu taler vi ikke 10 % på håndværkerens indkøbspris, hvilket jeg synes er helt OK) eftersom det gør det svært at få et billede af den reelle timeomkostning for en håndværker. Håndværkere har adskillige gange bekræftet, at de ikke kan tage den reelle arbejdskostnad på timelønnen, for så bliver de for dyre, og forbrugeren vælger nogen med en billigere timepris, fordi forbrugeren ikke forstår det ekstra time-påslag, der betales via materiale-påslaget. Åbenbart en skjult omkostning for de fleste og det er vel det, som også oskis 123 irriterer sig over.

Derefter må man vel sige, at adskillige håndværkere tilsyneladende ikke kan lide den model, der eksisterer i dag, og gerne vil væk fra den, eftersom det ville gavne både kunderne og håndværkerne. Derfor føles det lidt unødvendigt, at nogle krampagtigt forsøger at forsvare modellen hver gang den tages op i en eller anden form, når det ikke grundlæggende handler om, at en håndværker ikke skal få betalt, men det er selve betalingsmodellen, der ikke værdsættes af mange kunder.

SBH sagde:
at købe selv til et byggeri kan skabe flere omkostninger for dig som bestiller. og du kan ikke stille lige så hårde krav til din udfører.
Jeg er helt enig. Skal du købe alt materialet til et byggeri, kræver det en enorm viden og meget tid for at det skal fungere, men du kan absolut vælge at købe visse ting selv og spare penge.

Da vi byggede nyt, sparede vi 5000:- ved at købe køkkenvasken gennem sigro i stedet for køkkenproducenten. Vi kiggede på en brændeovn, og det ville koste ca. 10 000:- mere at installere den, da huset blev bygget, end hvis et firma efterfølgende skulle ind og rive, fixe og installere, så det blev ingen brændeovn der.

Jeg tror absolut, at det er muligt at tjene nemme penge på visse dele, hvis man er opmærksom, men at skaffe alt materialet selv kræver nok sin mand:D

SBH sagde:
at købe selv til et bygge kan skabe mere omkostninger for dig som bestiller. og du kan ikke stille lige så hårde krav til din udfører.
Jeg antager, at du mener noget i retning af, "Er træværket skidt, så bliver det skidt", kender nogle, der gør på denne måde, men de fleste håndværkere jeg kender ville være meget tydelige med at påpege problemer med materialet og derefter lade beslutningen være op til bestilleren om at fortsætte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.