Hej! Jeg renoverer en lejlighed fra 40'erne i det sydlige Sverige og undrer mig over, hvad dette kan være for noget? En luge i væggen ud mod gaden med en skakt. Der går kobberrør her. Planlægger at renovere køkkenet og undrer mig om dette er noget fra gamle dage, som ikke længere bruges?

Tak for hjælpen

• Gammel metallemærket luge med nummer 12 på væg, to udspringende ledninger; del af renoveringsprojekt i Sverige.
  • En gammel muråbning med kobberrør og spindelvæv, muligvis en tidligere funktion i en 40'er lejlighed i det sydlige Sverige.
Det forekom før at have et kølerum i stedet for et køleskab. Dette kan være tilbage fra det i så fald. De var meget strømslugende, så de fleste blev ret hurtigt skrottet. Rørene i væggen var vel lettere at lade blive.

Ellers kunne det være gasledninger.

Måske en skakt til gas til komfuret?

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Oliefyr hvor ledningerne går til en tank for villaolie.

Skulle kunne være VVC, men også ældre gasledning.
Meget edderkoppespind er de

Jeg tror, jeg genkender dette. Er et af rørene grovere i skaktet i væggen? Så er der stor sandsynlighed for, at det har været centralkøling. Dvs der har været en kølemaskine et sted i bygningen siden køleskab uden kompressor i hver lejlighed. Bor selv i et sådant hus, hvor alt blev revet ud for længe siden. Men der er stadig spor efter rørene.

At der er to forskellige dimensioner på rørene i væggen taler for køleanlæg, da det er sådan, man transporterer kølemidlet. Højtryk i det tyndere rør, og efter udvinding af kulde reduceres trykket, og volumen på gassen øges = grovere rør er nødvendige for at transportere gassen tilbage til kompressoren.

• Synes
cpalm og 1 anden
  • Laddar…

Bedste svar

Utroligt, jeg vidste ikke, at man har kørt centralkulde i lejlighedsbygninger før i tiden, interessant!

Som kølemand kan jeg give ret i, at det ser ud til at være en køleinstallation. Kobberrørene er fortinnede, hvilket er almindeligt, når vi taler kølerør. Hvis du har skydelære og måler rørene, er det sandsynligvis tomme-dimensioner (6,35mm, 7,94mm, 9,62mm, 12,70mm, 15,88mm, 19,05mm, 22,23mm). Er der anvendt fortinnede rør inden for VVS?

Rørene er hårdloddede, hvilket altid er blevet brugt i køleinstallationer.

Samlenippelen ligner en flarekobling (køling).

Mine odds peger på en køleinstallation.

• Synes
Freniño
  • Laddar…
Tak for hjælpen! Der er et andet rør, der kommer fra væggen ved siden af, som jeg mere tror er gasledningen (se billede).

Planlægger at lukke åbningen med gips og spartle det. Det burde vel ikke være noget problem med det?

• Rør og slanger i et skab, hvor et gasledning-rør stikker ud fra væggen.
  • Et skab med et rør, der løber horisontalt fra væggen ud på venstre side, potentielt en gaslinje.
R Real-House sagde:
Utroligt, jeg vidste ikke, at man har kørt centralkøling i lejlighedsbygninger tidligere, interessant!

Som kølemand kan jeg være enig i, at det ser ud til at være en køleinstallation. Kobberrørene er fortinnede, hvilket er almindeligt, når vi taler om kølerør. Hvis du har skydelære og måler rørene, er det sandsynligvis tommedimensioner (6,35mm, 7,94mm, 9,62mm, 12,70mm, 15,88mm, 19,05mm, 22,23mm). Har fortinnede rør været brugt inden for VVS?

Rørene er hårdloddede, hvilket altid har været brugt i køleinstallationer.

Samlekoblingen ser ud som en flarekobling (køling).

Mine odds peger på en køleinstallation.
Dør i maskinrummet med teksten "Kylservice" skrevet på. Et rum med fundament, stablede tagsten, en grøn vandkande og en hvid kasse stående på betongulv.
Maskinrummet findes stadig i huset, i rummet er der kun fundament til kølemaskinerne tilbage.
To gamle, hvide elektriske kontakter på sort baggrund med en lille etiket nedenunder, hvor der står "källar - kyl".
En tom trefasegruppe vidner om en svunden tid "kælder køl".

Huset dette står i, er bygget 1953-1954
Ved ikke, hvor længe der var centralkøling, men mange urenoverede køkkener i lejlighederne har en udenpåliggende ældre kulo-kabel frem til køleskabet. (Resterende el er indfældet) Så strømmen til køleskabet er kommet til senere, formodentlig da kølemaskinerne blev skrottet.

• Elsker
  • Synes
Real-House og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.