2,675 læst ·
23 svar
3k læst
23 svar
Knudsamlet skur, sætte dør ind i bærende skillevæg
25 mm, bare bræt, er jo så tyndt, at du er nødt til at bygge noget at fastgøre karmen i.
Du skal lave en ramme at fastgøre dørkarmen. Havde savet ud for karmmål og derefter reglet op på "bræddevæggen", på siderne stående og en over, så det bliver karmtykkelse.
Det er muligt at lave forskellige løsninger, hvis man vil have det bærende mod tagbjælken i kippen, bare at improvisere hvad der ser bedst ud.
Derefter kan du skrue dørkarmen fast med karmeskruer.
Det er jo et almindeligt brædderum, hvor man har liggende brædder, der er sammensavede, vi skal nok glemme alt om "knuttimret". 😉
Du skal lave en ramme at fastgøre dørkarmen. Havde savet ud for karmmål og derefter reglet op på "bræddevæggen", på siderne stående og en over, så det bliver karmtykkelse.
Det er muligt at lave forskellige løsninger, hvis man vil have det bærende mod tagbjælken i kippen, bare at improvisere hvad der ser bedst ud.
Det er jo et almindeligt brædderum, hvor man har liggende brædder, der er sammensavede, vi skal nok glemme alt om "knuttimret". 😉
Tak for inputten 👍A AndersS sagde:25 mm, bare brædde, er jo så tyndt, at du må bygge noget at fæstne karmen i.
Du skal lave en ramme at fæstne dørkarmen i. Jeg ville have skåret ud til karmmålene og derefter reglere op på "bræddevæggen", på siderne stående og en ovenpå, så det bliver karmtykkelse.
Det er muligt at lave forskellige løsninger, hvis man vil have det bærende mod tagbjælke i kip, bare improvisere hvilket som ser bedst ud.
Er jo et almindeligt bræddeskur, hvor man har liggende brædder, der er samlet, vi skal nok glemme alt om "knuttimret". 😉
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Det er præcis som jonaserik skriver, at en tømring bevæger sig op og ned med årstiderne. Det spiller ingen rolle, om det er en tømring med bjælker, brædder eller planker, og om væggene er 25mm eller 500mm tykke. Det bevæger sig alligevel. Så at lave en ramme og skrue fast i væggen bør du ikke gøre, for hvis tømmeret i væggene begynder at svulme eller krympe, så kan det ikke bevæge sig, som det skal. Den enkleste løsning er som du selv skrev med foder. Skal du lave en ramme rundt om døren, som du skal skrue fast døren i, så skal du fræse et 25mm spor på bagsiden af de stående regler, som så bræddevæggen skal passe ind i, så det kan bevæge sig. Og også som jonaserik skrev, glem ikke at have nogle centimeter drevmål over døren, ellers kan hele konstruktionen over døren blive hængende på dørkarmen.
takker virkelig for jeres mening, før tænkte jeg faktisk slet ikke på dette, så det var virkelig nødvendigt! Imorgen bærer det af til trælasten, så går jeg i gang 🙂 Så når jeg at arbejde og føle lidt på det, inden sneen kommer også 😁S Snickarkirre sagde:Det er præcis som jonaserik skriver, at en tømring bevæger sig op og ned med årstiderne. Det spiller ingen rolle, om det er en tømring med stokke, brædder eller planker, og om væggene er 25mm eller 500mm tykke. Det bevæger sig lige fandens. Så at lave en ramme og skrue fast i væggen bør du ikke gøre, for hvis træet i væggene begynder at svulme eller krympe, kan det ikke bevæge sig, som det skal. Den nemmeste løsning er, som du selv skrev, med gerigter. Skal du lave en ramme rundt om døren, som du skal skrue fast døren i, så skal du fræse en 25mm rille på bagsiden af de stående reglar, som bræddevæggen så skal passe ind i, så det kan bevæge sig. Og også som jonaserik skrev, glem ikke at have nogle centimeter fuge over døren, ellers kan hele konstruktionen over døren ende med at hænge på dørkarmen.
En indvendig væg i en enkel bod med 25 mm brædder vil næppe bevæge sig meget, hvis du sætter reglar omkring en ny døråbning og sømmer/skruer i hver brædde. Det bliver som liggende panel på en regnet stamme, hvor hver panelbrædde sømmes fast.S Snickarkirre sagde:Det er præcis som jonaserik skriver, at en tømmerhytte bevæger sig op og ned med årstiderne. Det spiller ingen rolle, om det er en tømmerhytte med stammer, brædder eller planker, og om væggene er 25mm eller 500mm tykke. Det bevæger sig alligevel. Så at lave en ramme og skrue den fast i væggen bør du ikke gøre, for hvis træet i væggene begynder at svulme eller krympe, så kan det ikke bevæge sig som det skal. Den enkleste løsning er, som du selv skrev, med foder. Skal du lave en ramme rundt om døren, som du skal skrue fast døren i, så må du fræse et 25mm spor på bagsiden af de stående reglar, som bræddevæggen så skal passe ind i, så det kan bevæge sig. Og også som jonaserik skrev, glem ikke at have nogle centimeter gråde ovenfor døren, ellers kan hele konstruktionen ovenfor døren blive hængende på dørkarmen.
Holder fast ved, at det fungerer til 100 %.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Absolut, så bliver det som liggende panel på en regnet stamme rundt om døren. Men langsiderne og gavlerne er jo ikke skruet i stående regler. Så de vil jo sætte sig, hvis det er tørt udenfor, og brædderne krymper. Så vil alt hvile på dørrammen, og det vil sikkert klare den belastning, medmindre ts bor i sone 4,5 og har halvanden meter sne på taget. Men problemet er, at alle vægge, som ikke er skruet i regler, vil bevæge sig, mens brædderne rundt om døren er stumme. Så hvis det tørrer op, vil panelen til eksempel på væggen til saunaen se ud som en banan (groft overdrevet). Eller der kan opstå sprækker mellem brædderne på de andre vægge, så man vil kunne se gennem væggen mellem not og fjeder.A AndersS sagde:
Ts skriver, at der skal sættes stående granpanel i saunaafdelingen, hvilket jeg har taget udgangspunkt i i forslagene, og som vil komme til at låse dele af ydervæggene. 😉S Snickarkirre sagde:Absolut, så vil det blive som liggende panel på en ramme omkring døren. Men langsiderne og gavlene er jo ikke skruet i stående reglar. Så de vil sætte sig, hvis det er tørt udenfor og brædderne krymper. Så vil alt hænge på dørens regelsystem, og det vil sikkert kunne klare belastningen, medmindre ts bor i snezone 4,5 og har halvanden meter sne på taget. Men problemet er, at alle vægge, der ikke er skruet i reglar, vil bevæge sig, mens brædderne omkring døren vil være stive. Hvis det tørrer op, vil panelet på væggen ind til saunaen se ud som en banan (groft overdrevet). Eller det kan blive til, at der kommer sprækker mellem brædderne på de andre vægge, så man kan se gennem væggen mellem not og fjeder.
Så måske skulle ts sætte nogle stående brædder/reglar i afslapningsafdelingen, hvis den ikke bliver beklædt, hvis man vil have livrem og seler.
Et spørgsmål til ts, ligger brædderne virkelig løst i ydervæggen, eller hvordan ser det ud i hjørnerne/knuderne? Med kun 25 mm i ydervæggene uden anden fastgørelse end sammenklippede i knuden.
Senest redigeret:
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Det har du jo helt ret i 👍 missede den detalje. Skal han alligevel gøre det, så spiller det jo mindre rolle. Selvom det ikke er at anbefale i en tømring. Træet bevæger sig mere, end man tror. Tidligere på sommeren var jeg nødt til at save mere ud over døre og vinduer på min sauna, fordi det havde tørret så meget, at hele konstruktionen hang på saunadøren. Da havde jeg alligevel lavet 25-30mm fugerum over alle vinduer og døre, da jeg byggede den.A AndersS sagde:Ts skriver att det ska sättas stående granpanel i bastudelen, vilket jeg har udgået fra i forslagene, og som kommer til at låse dele af ydervæggene. 😉
Så ts burde måske sætte nogle stående brædder/regler i relaxdelen, hvis den ikke er beklædt, hvis man vil have både livrem og seler.
Et spørgsmål til ts, ligger brædderne virkelig løst i ydervæggen, eller hvordan ser det ud i hjørnerne/knuderne. Med kun 25 mm i ydervæggene uden anden fastgørelse end sammenhøvlet i knuden.
Klik her for at svare