Har en knudetømret skur, der skal laves om til sauna, og planen er at sætte en glasdør ind mellem det, der bliver afslapningsdel og sauna, men da denne væg er bærende, undrer jeg mig over, hvordan man bedst kan gøre dette.

Næsten hele den bærende væg vil skulle saves op for at få plads til døren (19x7), og derefter vil sauna-delen blive bygget på indersiden. Sauna-delen er 1,4m x 3m, og alle væggene vil blive beklædt med stående granspanel.

Så mit spørgsmål er, vil den stående panel hjælpe med at holde konstruktionen sammen, da den holder sammen det liggende, eller skal jeg på nogen måde forsøge at afveksle, og hvordan gør jeg det på den bedst mulige måde?

Jeg vedhæfter to billeder, en skitse (undskyld for mine paintfærdigheder), hvor grøn markering skal symbolisere den nye dør, og et billede af, hvordan væggen ser ud og hvordan taget er konstrueret.

• En skitse, der viser en bærende væg med en planlagt døråbning markeret med grøn farve. Vandrette elementer i blå og røde linjer nederst.
  • Indvendig væg af træ med en rød markering, hvor en glasdør planlægges til installation i en kommende sauna. Åben dør til højre viser græslagt have.
Totte_S
Har du ikke tænkt dig at isolere saunaens vægge noget? Der har du ellers en gylden mulighed for at sætte en indervæg op i saunaen og udføre den, så den kompenserer for dørhullet.

Totte_S Totte_S sagde:
Har du inte tænkt på at isolere saunaens vægge noget? Der har du ellers en gylden mulighed for at oprette en indvendig væg i saunaen og udføre den, så den kompenserer for dørhullet.
Hej, jeg vil helst ikke gøre det af to grunde, og det er plads mangel og for at mindske risikoen for at indespærre fugt i væggen, men mest af alt pga. pladsmangel.

Tænker at det stående panel, der skal sidde i saunaen, burde hjælpe med at kompensere for dørhullet, men gør det måske ikke?

En så lille bygning ser jeg ingen problemer i at sætte ind en dør. Ville have savet op og monteret. Mellemvæggen er bare lidt ekstra støtte til tagbjælkerne. Og døren har vel en træramme, hvor du kan lade de stående karm sider blive støtte.

• Synes
Turbo_Tail og 1 anden
  • Laddar…
Hvor tykt tømmer har du i mellemväggen? Ser ikke bæreevnen som et større problem, men det burde bare være at åbne op. Når jeg selv har gjort lignende i denne type skure, har tømmeret ofte været så tyndt, at man alligevel må bygge en ramme af en slags tømmer, da karmen på en dør, som skal ind, ofte er dybere end tømmerets tykkelse i mellemväggen. For mig er det en fremragende mulighed at i forbindelse med, at du laver åbningen, gøre denne lidt større end karmen, så du kan opstille regler for karmens fastgørelse. En stående 45x70 på hver side af karmen, og en overligger i en lidt kraftigere dimension giver både tryghed for nattesøvnen og en god base for fastgørelse af karmen. Jeg formoder, at du uanset om du isolerer sauna-delen eller ej, vil have brug for en slags afstandsmateriale mellem de nuværende ydervægge og det sauna-panel, du tænker at sætte op.

Hvordan er yderdørene monteret?

Sådanne små bygninger laver man jo så, at kun ydervæggene er bærende for spær/bjælker, i dette tilfælde rygningstag. Er jo maks 15 kvm og plejer at være 3*5m.

Tagreglerne er garanteret dimensioneret til at have støtte på den væg.

D Daniel 109 sagde:
Taglægterne er garanteret dimensionerede til at have støtte på den væg.
De holder uden væggen, og væggen skal ikke fjernes, men kun indsættes en dør. Hvis ts føler sig usikker på, hvad der skrives, så sætter ts karmen ind og lægger klodser i, så karmssiderne støtter.
Eller så skruer ts en regel under og mellem sidebjælkerne, så en kort stående regel op mod mønbjælken.
Hvor nemt som helst, hvis man vil forstærke.

Ja, jeg tror absolut, at det som bliver tilbage af væggen, klarer den belastning. Men jeg vender mig mod påstanden om, at den ikke tager last. Taget bæres til stor del af gavle og skillevæg.

M myrstack sagde:
Hvor tykt træ har du i skillevæggen? Ser ikke styrken som et større problem, det burde bare være at åbne op, men når jeg selv har lavet lignende i disse typer af skure, har træet ofte været så tyndt, at man alligevel må bygge en ramme af en slags træ, da karmen på en dør, der skal ind, ofte er dybere end træet er tykt i skillevæggen. For mig er det en fremragende mulighed for i forbindelse med at du laver åbningen at gøre denne lidt større end karmen, så du kan lave en ramme for karmens fastgørelse. En stående 45x70 på hver side af karmen og en overlægger i en lidt kraftigere dimension giver både tryghed for nattesøvnen og en god base for fastgørelse af karmen.
Jeg formoder, at du uanset om du isolerer saunadelen eller ej, vil have brug for en slags afstandsmateriale mellem de nuværende ydervægge og den saunapanel, du har tænkt dig at sætte op.
Hej, det er 25mm træ som hytten er bygget af, og som du siger, vil jeg sætte en 12mm lægte før den nye panel fastgøres.

D Daniel 109 sagde:
Hvordan er yderdørene monteret?
Det er en udfræset karm som væggen er indsat mellem, men ikke fastskruet på nogen måde

En karm skal i et tømmerhus eller som dit, ikke være fast med karmeskruer eller andet, men kunne glide i sporet. Dette fordi alt bevæger sig i en tømmerhytte, op eller ned. Så tænk på det med den nye dør, som er af glas og ikke tåler de spændinger, der kan opstå. Den skal være løs.

• Synes
Snickarkirre
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
En karm skal i et tømmerhus eller som dit, ikke være fast med krammeskrue eller andet, men kunne glide i sporet. Dette fordi alt bevæger sig i en tømmerstue, op eller ned. Så tænk på det med den nye dør, som er af glas og ikke tåler de spændinger, der kan opstå. Den skal være løs.
Tak for informationen, må klodse døren op og derefter liste på hver side, så den sidder "løst" derimellem.

Sørg for, at der er nogle centimeter over døren, det er der, hvor der kan ske mest, med at træet bevæger sig op/ned. En sprække der kan let maskeres med et brætstykke eller foder.

• Synes
Snickarkirre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.