Pladsen til opvaskemaskinen under køkkenvasken er cirka 4 cm bredere end opvaskemaskinen. Jeg har skaffet en hvid melaminbelagt hylde af spånplade, som jeg planlægger at save til og montere som stående dækliste, cirka 2 cm på hver side af opvaskemaskinen. Jeg har aldrig savet i sådan materiale, men har hørt, at det let kan splintre på overfladen, hvis man bruger en håndrundsav. Derfor vil jeg tape på overfladen, hvor snittene kommer til at være, for at mindske den risiko. Hvilken slags tape anbefales?

Min sav har en klingestørrelse på 165 mm. Hvor mange tænder bør klingen have til dette formål? Er 24 nok?

B
hvorfor ikke tage en stiksav og save under/bagsiden?

Du skal få fast passstykkerne i skabene, så en mulighed kan være at købe en færdigmalet liste i passende dimension i stedet.
Hvis hyldeplanerne er fx 19 mm tykke, kan du vende kanten udad (og den savede indad), og så er du garanteret en lige kant på begge sider og kan også lime dem fast.

Ingen som har erfaring med dette? Hvad siger den almægtige samlede ekspertise?

Altså; hvilken type tape anbefales? Andre tips i emnet (se ovenfor)?

Mikael_L sagde:
[link]
Der står, hvad du har brug for at vide. Tjek også den linkede tråd til møbelsnedkeriforumet.

Ellers synes jeg, at pbengtsson:s idé med at bruge kanten på en melaminbelagt hylde er aldeles fremragende - specielt med tanke på hvor nemt det er at gennemføre.

Tak for gode tips! :)

Håndsav med tape på over- og underside...... En fintandet fyr.... Ellers en radial sav eller kap/geringssav....

zankan sagde:
Håndklinge med tape på over- og underside...... En fintandet fætter.. Ellers en rundsav eller kap-/geringssav....
Holder mig til håndklinge og retskinne. Har en Milwaukee CS55 med 165 mm klinge. Standardklingen har 24T + har en 18T. Hvad anses for at være en fintandet klinge til denne størrelse?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.