Har et klinkegulv i gangen, som blev lavet lige inden vi købte huset. Nu her om vinteren er fugerne løsnet, og flere fliser er løse. Er det noget man kan tage på husforsikringen?

Er det sket gennem en pludselig og uforudset hændelse (f.eks. at du har tabt noget på gulvet) er det muligt, at visse forsikringer dækker dette? Men eftersom man enkelt kan udskifte enkelte fliser, bliver det næppe store summer, vi taler om. Selvrisikoen bliver dyrere.

Hvis fliserne løsner sig gennem normalt slid, skyldes det sandsynligvis fejlagtig montering, og sådant dækker hjemforsikringen næppe.

Er det en virksomhed, der har lagt fliserne, kan I måske reklamere dette?

Ja dem løsner en efter en nu er sikkert 15 af 30 plader løse og det bare sker. Så antagelig dårligt gjort

Skjult fejl så? Jeg må jo tage alt op. Flytte gulvet osv.

Jo det må firmaet, der har lavet gulvet, komme og lave om og gøre rigtigt.

Ja, men det kan jeg nok glemme. Lænker til en tråd, så I kan læse historie

I har gjort forretning med husets tidligere ejer, og det burde altså være der, I skal reklamere. Skjult fejl ville jeg påstå.

Hvordan går man videre med skjult fejl?

Hej, jeg har læst din anden (lange) tråd... Det hele er svært at udtale sig om dette, da det ikke fremgår, hvor gammel bygningen er. Det er heller ikke klart, hvilken aftalestruktur der var gældende, da I erhvervede ejendommen under igangværende renovering. Det er let at havne i en aftaleretlig gråzone, hvis man ikke er forsigtig. Den stærkeste beskyttelse har I sandsynligvis via forbrugerkøbeloven. Skjulte fejl og andet, som "burde" have været på en bestemt måde, er sandsynligvis meget svært at påberåbe sig. Det sidstnævnte afhænger selvfølgelig af bygningens alder, og hvilke fejl og risici man som køber kan forvente findes.

Tag fx entreens gulv. Jeg ville ikke acceptere en keramisk overflade på et trægulv uden et kvalitetsdokument, der viser en teknisk beskrivelse af udførelsen - mere specifikt - hvordan gulvet er blevet forstærket for at klare en keramisk overflade. Du har som køber en meget stor undersøgelsespligt, undtager du noget i undersøgelsen eller bruger en fusker som tilsynsmand, så er det dig, der sidder med Sorteper. Tilsynsmanden har en ansvarsforsikring, men formuleringerne i tilsynsprotokollen ned til komma-niveau er så snedigt udformede, at tilsynsmanden i princippet ikke har noget ansvar overhovedet.

Er entreens gulv ikke stumt, så løsner fliser og fuger sprækker. Vær glad for, at det sker i entreen og ikke i vådrummene. Jeg ville reklamere dette hos den entreprenør, der har udført arbejdet, forudsat at garanti stadig er gyldig. Der har du støtte i forbrugerkøbeloven. Fungerer dette ikke, så er det bare at finde slaghammeren frem og gøre det om og gøre det rigtigt.

Indboforsikringen er ikke til for at beskytte dig mod fejl i konstruktion eller udførelse. I så fald skulle vi ejendomsejere betale 100-gange højere præmier for at beskytte os mod alle de mærkeligheder, der foregår i byggebranchen. Ved nybyggeri har du en 10-årig byggeskadegaranti, men det er som sagt ikke tydeligt, hvor gammelt dit hus er.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.