Hej.

Jeg skal til at lægge klinker under en brændeovn, den står i dag på et lag gulvspån og derefter bjælkelaget direkte. Jeg ved desværre ikke, hvor tæt det er mellem bjælkerne, huset er et älvsbyhus fra -93, 1 plan. Brændeovnen står præcis over en bjælke. Den totale flade, der skal klinkerbelægges, er ca. 1,2 m2, omtrent 100x120 cm.

Hvad tror I bliver bedst?

- Flydespartle et lag, hvor tykt i så fald? Armering?

- Helklæbe en gulvgips med Ardex S48 og derefter lægge klinker, gulvgipsskiven skal desværre samles, da den kun er 60 cm bred, kan det være et problem?

Taknemmelig for tips og råd :)

Hvad vejer brændeovnen?

Ofte skal bjælkelaget forstærkes for at kunne bære vægten af en brændeovn.

Jeg er ikke ekspert på dette, men forestiller mig at det ikke er så kritisk under en kamin. Man står jo sjældent og hopper lige ved siden af kaminen. De gange jeg har lagt klinker under kaminer har jeg bare lagt det ovenpå eksisterende trægulv eller parket. Har du spånpladegulv fremme er situationen sandsynligvis bedre, og lægger du et forstærkende lag imellem bliver det endnu bedre. Helst vil man jo ikke bygge for meget i højden, så der bliver et trin op til kaminen.

Erik

Vi har også et Älvsbyhus og har brændeovn. Den står ikke direkte på en bjælke for vi har rør under til friskluftindtag til kaminen og det kommer jo ind i midten af kaminen.
Kunne samle hele familien og stå og hoppe rundt om den uden at det svigter. Vores kamin er en Contura af 500 model. Dog har vi ikke klinker under men den står på en plade som ligger direkte mod parketgulvet.
Så læg du dit klinker og sæt komfuret tilbage.
Du kunne jo bruge en fuge der er lidt fleksibel så de nok ikke sprækker.

Jeg har en pillebrændeovn og har lagt klinker direkte på gulvpladen. Der er ikke sket noget med det i fem år.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.