S
Hejsa

Jeg tænkte på at friske vores fyrrum op. Det er i kælderen i et 100+ år gammelt hus med granitgrund, der er pudset. Efter 100 år, eller hvor længe pudsen nu har siddet der, er den ikke præcis stenhard og er faldet lidt af her og der. Vægfladen er heller ikke særlig plan, der kan nok være nogle centimeter forskel mellem højeste og laveste punkt.

Min tanke er at sætte fliser på væggene, og jeg tænker mig så, at det nok er bedst at afstive en glat væg indenfor grundmuren. Så jeg overvejer at afstive med 35x70 og sætte en form for plade på det, for derefter at sætte fliser på det.

Er det en god idé, tror I, eller har I noget bedre forslag?

Hvilken type plade er passende at bruge. Almindelig gips føles ikke så godt med tanke på evt. fugt, der kan komme fra grundmuren.

• Synes
Fredde1992
  • Laddar…
Ingen almindelig gips med papir i kælder. Vådrumsgips.

Jeg ville synes, at det var pænere med en hvidmalet bulet stenmur end fliser, men det er jo bare mig.

Tvivlsom til om det er så godt med at lave et mellemrum, men hvis man absolut skal, så ville jeg anbefale metalregler, ikke træ.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Polere og male med god maling

Jonatan79 sagde:
Puds og mal med god maling
Ja, eller puds og kakl,

S
Men det føles ikke videre godt at bare lægge ny puds på, når den gamle sidder så dårligt, og er faldet af nogle steder. Hvor længe vil den nye sidde, og fliserne så, risikerer jo at falde af med det samme.
Derefter vil der blive en del puds for at få en jævn væg. Det kan man jo måske klare, bare man ved, at det bliver godt og holder. Men gør det virkelig det?

Her er et billede, som måske giver lidt indtryk af, hvordan det ser ud.

Forvitring på betonvæg i kælder med eksponerede rør og kabeltilslutning. Vægvisende tegn på gammelt puds, flere steder afskallet.

100 år er jo ingen dårlig tidsramme mellem renoveringerne. Siger som de ovenstående, bank løs puds ned og puds om, derefter må dine oldebørn ordne overfladen om 100 år igen.

Det der ser præcis ud som vores fyrkælder, en CTC-panna tom? Uanset hvad, så har den eksisterende puds løsnet sig pga. fugt, der er blevet fanget af for tæt maling. Hvis du pudser og fliser, vil du ikke forhindre fugtvandringen, og fliserne vil blive siddende længe. Derefter ser væggen absolut tilstrækkelig lige ud til fliser.

At beklæde kælderen med regler og plader er en hurtigløsning for folk, der ikke kan acceptere, at en gammel kælder har 100% lige vægge. Kældervæggene vil jo være lige så skæve efter plader og regler, den eneste forskel er, at du har skjult dem med et nyt falsk rum og dermed fortærret en del af rummets volumen og evt. fået en risikostruktur med i købet.

S
Det er en CTC ja, men de er jo ikke direkte usædvanlige ;) selvom lige vores 453B nok ikke er en af de mere almindelige modeller ;)

Jeg kan give dig ret i, at det er en nødløsning at regle op, så selvfølgelig, hvis det virker at pudse igen, er det klart et betydeligt bedre alternativ. Jeg er dog stadig ikke helt overbevist om, at det er en god løsning. Jeg må vel lade det synke lidt ind og læse mere på emnet, måske.

Hvordan fjerner man bedst den gamle puds så? Vel klædt på, med åndedrætsmaske, og en stålbørste på vinkelsliberen? Og lidt vandspray på det måske for at dæmpe støvet, så må man trække galonjakken på også :)

Hvilken type puds er passende i den sammenhæng?

En gammel CTC ville jeg nok skrive, jeg har en 266K fra -68, men den skal ud til sommeren.

De vægge jeg har pudset om i kælderen har jeg først slebet med diamantslibeskive på vinkelsliberen. Jeg kørte med nogle skodslibere først og byggede en egen støvbeskytter som jeg koblede til grovstøvsugeren. Efter at den anden vinkelsliber brændte op inden det første rum var færdigt, købte jeg en blå Bosch med tilhørende kappe og det er et af de bedre køb jeg har gjort, stærk, udholdende og støver næsten ikke med den rette betjening.

Hvis du bare skal pudse om, behøver du jo ikke at fjerne al puds, men kun malingen udenpå pudsen, og så er det sandsynligvis kalkpuds du skal bruge. Hvis du skal flisætte, skal du have det meste af den eksisterende kalkpuds væk og derefter pudse med almindeligt b- eller c-brug.

• Synes
Zorro03
  • Laddar…
S
Vores CTC er fra 83, vil jeg mene. Jeg overvejer også at udskifte den. Jeg er lidt fristet af en Biomatic 20i med lambda og wifi :)

Her er det helt klart ikke diamantskive der gælder, for pudsen er alt for blød. Men en kappe og tilslutning til grovstøvsugeren kan jo være en mulighed, men i så fald først via en grovseparator så man slipper for at tømme/rengøre filteret konstant.

Jeg har en Biomatic 20+ som står i fyrrummet og venter på at blive tilsluttet, fandt den på blocket.

Du har mest sandsynligt kalkputs, dvs. det samme som mig, og det går rigtig godt med diamantskive, faktisk gik jeg løs med den i det sidste rum i kælderen i dag:

Kælderrum under renovering med kalkpudsede vægge, synlige træbjælker i loftet og diverse værktøjer samt materiale på gulvet.

S
Ok. Ja, tingene har jeg jo. Måske skal jeg slæbe frem husqvarnakapen med vandkøling ;) Men den er nok lidt for stor, tung og uhåndterlig til dette job.

Har du muligvis et billede af, eller link til den kåbe til støvopsamling, som du bruger?

Tak for billedet, straks steg motivationen til at tage fat på dette :)

Ja, der er nogle Biomatic på Blocket. Der var en ret ny, der røg for næsen på mig for nylig, for bare 5 lapper, det var vel ikke dig, der lagde beslag på den ;) Det var i Boråsområdet, lidt langt fra dig, tror jeg ;)

S
Ja, forresten, væggen her er langt fra så plan som billedet giver indtryk af, der er en forskel på en del cm fra højeste til laveste punkt, men mest forskel er der lidt højere oppe, uden for billedet, tror jeg.

Ellers kan du leje en saneringsfræser for typ 300:- per dag. Min kælder er lidt speciel, de tre første rækker er muret med 5 cm tykkere sten, og mellemrummet har de dækket med træullitskiver, som de så har pudset. Alt er dog pudset med kalkpuds, som skal væk, inden der kan flises, jeg vil gå løs med vinkelsliberen senere på ugen. Derefter skal jeg mure lecablokke op i højde med kanten for at få en aflastningsflade langs rummets ydervægge. Derefter skal jeg pudse det hele med c/b-mørtel inden flisearbejdet. Har sikkert også lidt ujævnheder på min væg, men det værste får jeg nok væk med pudsen.

Nej, jeg købte min i Skellefteå-området for 8000, inkl. alt muligt som ugetank, eksp.-beholder, cirkulationspumpe etc.

• Synes
Bojen2
  • Laddar…
Kælder under renovering med eksponerede træbjælker i loftet, udbedret murværk, værktøj og byggematerialer spredt på gulvet.

Så, klart! Værste gang hidtil!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.