hej,
jeg har et 40'er hus på bundplade dvs. ler, grus, støbt plade.
Jeg vil lægge isolering, gips og klinker, men IKKE gulvvarme.
Spørgsmål nummer 1. Er det nogen idé at lægge 20-30 mm celleplast?
Spørgsmål nummer 2. Skal jeg lægge platon under, hvis jeg skal have celleplast, eller køre celleplasten med boardfix direkte på pladen?
Spørgsmål nummer 3. Findes der en komplet god løsning til dette, eller er alt et spørgsmål om kompromis?
Jeg ved, at jeg burde bryde pladen op, lægge isolering og støbe nyt, men det er ikke aktuelt.
Håber på svar,
Peter
P.S Jeg har søgt på forum, spurgt eksperten og googlet alle mulige kombinationer om emnet.
jeg har et 40'er hus på bundplade dvs. ler, grus, støbt plade.
Jeg vil lægge isolering, gips og klinker, men IKKE gulvvarme.
Spørgsmål nummer 1. Er det nogen idé at lægge 20-30 mm celleplast?
Spørgsmål nummer 2. Skal jeg lægge platon under, hvis jeg skal have celleplast, eller køre celleplasten med boardfix direkte på pladen?
Spørgsmål nummer 3. Findes der en komplet god løsning til dette, eller er alt et spørgsmål om kompromis?
Jeg ved, at jeg burde bryde pladen op, lægge isolering og støbe nyt, men det er ikke aktuelt.
Håber på svar,
Peter
P.S Jeg har søgt på forum, spurgt eksperten og googlet alle mulige kombinationer om emnet.
Halløj, hvad er formålet med cellplasten?
Jeg kunne forestille mig, at et ventileret gulv med platon og evt. ventilator kunne være godt i dit tilfælde. Hvor tyk er pladen? Ligger den under jordniveau, dvs. kælder?
Er ingen ekspert på området, men det eneste jeg ved, er, at kældre plejer at kunne have lidt fugtproblemer.
###
Jeg kunne forestille mig, at et ventileret gulv med platon og evt. ventilator kunne være godt i dit tilfælde. Hvor tyk er pladen? Ligger den under jordniveau, dvs. kælder?
Er ingen ekspert på området, men det eneste jeg ved, er, at kældre plejer at kunne have lidt fugtproblemer.
###
Formålet kunne tænkes at være ikke at opvarme moder jord med hjælp fra gulvvarmen. Det plejer jo ofte at blive foreslået at isolere under gulvvarmen, så ikke alt for meget energi slipper den vej...Daniel Lundqvist sagde:
Men problemet som hairypete kan få er en uendelig masse fugt under cellplasten (mellem beton og cellplast). Den kan måske angribe syllen senere... :-/
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Villavarm kører jo med platon og isolering ovenpå pladen, tjek dette billede
http://www.villavarm.com/bilder/konstruktioner/golv_big.jpg
http://www.villavarm.com/bilder/konstruktioner/golv_big.jpg
Tusan hvor jeg er begyndt at læse sjusket, nu har jeg misset flere gange...Mikael_L sagde:Formålet kunne tænkes at være ikke at opvarme moder jord ved hjælp af gulvvarmen. Det foreslås ofte at isolere under gulvvarmen for at ikke for meget energi slipper den vej...
Men problemet som hairypete kan få er en masse fugt under cellplasten (mellem beton og cellplast). Den kan måske angribe syllen senere... :-/
OK, det skulle ikke være gulvvarme... !!!
Det jeg skrev synes jeg kan gælde alligevel, principielt. Dog er varmetab nedad på grund af manglende isolering ikke lige så store, hvis det ikke er gulvvarme.
Isolering under gulvet kan være godt, gulvene bliver sikkert varmere da.
Problemet er den fugt du kan få under isoleringen, den kan angribe syllen og alt andet organisk materiale som er i kontakt med pladen.
Hvis dit gulv tidligere har ligget direkte på pladen, har du sandsynligvis haft en del varmetab nedad som har sikret, at fugtigheden på pladens overside har holdt sig på et rimeligt lavt niveau, gulvet har måske desuden kunnet ånde og dermed ventileret fugt væk.
Hvis du isolerer, bliver pladen sandsynligvis koldere og "ventilationen" dårligere, så risikoen for øget fugtighed kan ikke udelukkes.
Øget fugtighed skader ikke cellplast f.eks. men derimod er det sandsynligt at du også har en del trækonstruktioner i kontakt med pladen derunder, og de kan leve farligt.
Jeg kan ikke give dig noget råd om, hvordan du skal gøre...
Klik her for at svare