Er det krav at fugtspærre hele bryggeriet/vaskerummet, eller er det tilstrækkeligt at lytte op med fliserne ca. 20cm op ad væggen og male resten/tapetsere/sætte glasfibervæv?

Hvordan har I gjort det?

Jonte
 
Der findes en særlig maling, man kan male glasfibervævet med, som gør, at væggen bliver fugtspærret.

Ellers kommer det vel helt an på, hvad I har tænkt at bruge rummet til. Hvis det skal regnes som vådrum, er det nok en god idé at have en form for fugtspærre.
 
Det er jo en grovindgang og bryggers, så vi kommer til at gå derind nogle gange og måske ud også... ;) Så er det vaskemaskinen, tørretumbleren og tørreskabet, der kommer til at blive brugt som normalt.

Hvordan har du gjort Generalen?
 
Hvis der er en gulvafløb, skal gulvet forsegles plus et stykke op ad væggen. Glem ikke, at tærsklen skal være af badeværelsestype, dvs. mindst to cm høj (forsikringsspørgsmål).

Bliver det en bruser eller et badekar (nu eller i fremtiden), så er det bedst at gøre præcis som i badeværelset.
 
Jonte sagde:
Hvordan har du gjort Generalen?
Vi har tre gulvafløb og en bruser i grovgangen - tæller altså som vådrum. Gulvet og væggen ved bruseren er fugtspærret på "almindelig" vis. Øvrige vægge har vi glasfibervæv, som er malet med en fugtspærrende maling.
 
General Failure sagde:
Vi har tre golvbrunnar och en dusch i groventrén - räknas alltså som våtutrymme. Golvet och väggen vid duschen är fuktspärrade på "vanligt" vis. Övriga väggar har vi glasfiberväv som är målad med en fuktspärrande färg.
Ingen dusch i min tvättstuga borde alltså innebära att jag kan skippa fuktspärr á la badrum?!
 
Forbandede smilys !!! Kapitel OTTE i anden del (side 34 ifølge Acrobats beregning)
 
LB sagde:
Jäkla smilys !!! Kapitel OTTE i anden del (side 34 ifølge Acrobats opgørelse)
Kan ikke finde det... :( Kunne du ikke kopiere den vigtigste tekst her i stedet?!

Jonte
 
Desværre lader dokumentet sig ikke kopiere, så det bliver nok til at lede lidt i stedet.
 
Det skal blive spændende at se om dette her fungerer og bliver forståeligt...

8.2.2 Vådrum og hygiejneområder

• Overfladebelægning på gulv og vægge skal udføres i henhold til nedenstående tabel. Tabellen angiver i hvilke rum, gulvafløb skal placeres.

________      Vaskerum/Tøjspasning    Bruserum/Badeværelse    Separat toilet
Gulvafløb:__________X_________________X
Vandtæt
overflade gulv:_________X_________________X__________________X
Vandafvisende
overflade gulv:__________________________________________
Vandtæt
overflade væg:________X*________________X
Vandafvisende
overflade væg:________X*___________________________________X

*) Vælges med hensyn til omgivende bygningselementers fugtfølsomhed

• Tærskel i vådrum skal udformes så vand forhindres i at trænge ind i tilstødende rum.
• Afstanden mellem rør og mellem rør og væg ved gennemboring gennem gulv skal være mindst 40 mm.
• Alle rørgennemføringer i væg og gulvkonstruktioner skal tætnes så de svarer til den gennemtrængte bygningselements vandtæthed. Tætning skal ske i overensstemmelse med den gældende vådrumskonstruktion og med dens tilbehør. I de tilfælde en fuldstændig vådrumsløsning ikke findes, skal en sådan udarbejdes og præsenteres for SP for godkendelse inden den må anvendes.
• Vådrummene skal projekteres med hensyn til de bevægelser og deformationer, der kan forekomme i den aktuelle bygning, eksempelvis må ikke nedbøjninger i træbjælkelaget nedsætte tætningslagets funktion.
• Vådrummene skal i øvrigt opføres og sikres mod vandskade i henhold til gældende brancheforskrifter:
 - PERs Brancheforskrifter for vandtætte keramiske vægbeklædninger og gulvbelægninger i vådområder [ref. 9].
 - GVKs Sikkert vådrum - overflade- og tætningslag/plast [ref. 10].
 - GVKs Sikkert vådrum - tætningslag/keramik [ref. 11].
 - Malerbranchens branchestandard for vådrum [ref. 12].
 
Jonte sagde:
Ingen dusch i min tvättstuga burde altså betyde, at jeg kan springe fugtspærring á la badeværelse over?!
Har du gulvafløb så betragtes det som vådrum.
gå ind på www.bkr.se så findes regelværket der
 
BOD!

Hvordan gjorde du for at kopiere teksten?
 
LB sagde:
BOD!

Hvordan gjorde du for at kopiere teksten?
I Acrobat er der en knap med et T på (forskellig afhængigt af hvilken version du har), som du klikker på. Så er det bare at markere teksten, du vil kopiere... :)

Kør hårdt, det er jo fredag ;D
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.