Jeg klør mig i hovedet over konstruktionen af hjertetvæggen på vores overetage. Jeg plejer at læse de fleste "er denne væg bærende"-tråde, da jeg synes bygningskonstruktion er interessant. Men har nu et eget spørgsmål, som jeg håber I med mere erfaring kan hjælpe med.
Huset, der er tale om, er fra 1945. CC-afstand mellem spær er ca. 900 mm, hvilket virker tættere end hvad jeg har forstået. Typen af konstruktion kan I se nedenfor. Loftet er koldloft, så ingen overetage. Loftet vil forblive et koldloft/opbevaring. Huset ligger i Sthlm, så snøzone 2, taget er tegl og vil forblive så. Ikke fladt, men med meget lav hældning.
Eneste tegninger, som tidligere ejer (familien der byggede huset) samt kommunen har, er det som I ser her i indlægget.
Til mit spørgsmål:
Hvis man tager udgangspunkt i den oprindelige tegning ("I henhold til tegning"). Vi havde tænkt os at fjerne væggen mellem "Sovrum og vardagsrum" samt væggen fra entreen ind til "Sovrum og Vardagsrum" ifølge "ny planløsning".
Væggen fra entreen ind til sovrum og vardagsrum har haft to døråbninger tidligere. Hele åbningen fra trappe til skorsten er ca. 2,3m. Jeg har markeret det, som jeg tolker som hjertetvæggen i grønt.
Afvekslingen i åbningen mellem trappe og skorsten føles meget spinkel, jeg har ikke målt dimensionerne endnu. Men overliggeren ser ud til at være ca. 50x120-140mm. I midten af overliggeren, mellem døråbningerne, står en stolpe, ca. 50x120-140mm. Overliggeren hviler på sidepiller af samme dimension. Dette må være en del af hjertetvæggen og bærende, føles dette ikke spinkelt?
Som parantes kan jeg nævne, at vi også tænker at åbne et vindue (2 m bredt) i ydervæggen lige overfor hoveddøren, og her foreslår Svenskträ's byggebeskrivelser (med samme input som ovenfor samt inklusion af 4 m til bærende væg (hjertetvæggen i midten af huset, som er ca. 8 m i den retning)) overligger på 90x225 og sidepiller på 90x90. Afvekslingen for vinduet føles jo mere taget i betragtning end afvekslingen i entreen. Jeg havde tænkt at bruge samme dimensioner for afveksling mellem trappe og skorsten. Ydervægge og hjertetvæg tager vel lige store laster? Tanker om denne afveksling?
Væggen der delte sovrum og vardagsrum var også åbnet tidligere. Ikke hele vejen op til loftet, og ca. 1 m blev efterladt i hver ende (ydervæg og væg mod entreen) ifølge tegning. Denne væg var mere robust bygget: 13mm gips / 13 mm Tretex / Spontet 50mm massiv spontvæg / 22mm liggende råspont / 13 mm tretex / 13 mm gips. Nu er det jo kun den spontede 50mm væg, der kan tage eventuelle laster fra taget, men alligevel. Men denne væg kan jo ikke være bærende, da den løber langs med en spær (om den overhovedet gør det, ved ej om en spær går direkte ovenover). Alle skillevægge ser ud til at være bygget sådan, derfor blev jeg lidt chokeret, da den væg jeg troede ville være godt dimensioneret, virkede lidt spinkel.
Her kan I se et dårligt billede, tager bedre i dag. OBS, jeg efterlod en kortele under overliggeren, så den ser højere ud end den er. Jeg slog en stiver op under spæren inden hjemgang.
Om det jag stått siden 1945, hvorfor tror du den er for svag?
Tænkte det samme, det har jo virket siden 45. Men p.g.a. at vi skal fjerne åbningen og installere et vindue foran samme tagstol, så vil lastfordelingen ændre sig, og så tænkte jeg, at hvis den oprindelige konstruktion var for svag, eller hvis jeg har misforstået husets konstruktion, så vil jeg gerne vide det nu
Spær er ikke selvbærende. Tværtimod lægger de en betydelig del af tagbelastningerne på skillevæggen. Huset har en plankestruktur, hvor i hvert fald indervægge består af fer og not 2 tommers planker. Gennem fer og not (og mange grove skråsøm) opnår man en pladevirkning. Fer og not afstiver desuden plankerne i den svage retning, så de kan tåle ganske meget belastning. At fjerne skillevæggen ved hallåbningen på 2,3 m bør ikke udgøre noget større problem. Ellers anbefaler jeg altid at tænke over planløsningen først og se, om der findes alternativer, der kræver mindre indgreb.
Tænk på, at tværsnitsmålingerne oprindeligt er i tommer. Det kan øge forståelsen. c/c mål måler man fra centrum til centrum. Da man begyndte at bruge regelfyldninger omkring 1950, blev det nødvendigt med en vis målestandardisering, for at isolering og gipsplader mm skulle passe. Da blev den almindelige spændingsafstand 1200 mm, hvilket tidligere blev anset som alt for stort.
Spærkonstruktionerne er ikke selvbærende. Tværtimod lægger de en betydelig del af tagbelastningerne på center væggen. Huset har en plankestamme, hvor i hvert fald indervæggene består af pløjede 2 tommers planker. Gennem pløjningen (og mange grove skråtspikrede spiger) får man en pladevirkning. Pløjningen afstiver desuden plankerne i den svage retning, så de tåler ret meget belastning. At afveksle center væggen ved hallåbningen på 2,3 m bør ikke indebære noget større problem. Ellers anbefaler jeg altid at overveje planløsningen først, og se om der findes alternativer, der kræver mindre indgreb.
Tænk på at tværsnitsmålene oprindeligt er i tommer. Det kan øge forståelsen. c/c mål måler man fra centrum til centrum. Da man begyndte at bruge reglkonstruktioner omkring 1950, blev det nødvendigt med en vis målestandardisering, for at isolering og gipsplader mv. skulle passe. Da blev den almindelige spærafstand 1200 mm, hvilket tidligere havde været anset for alt for stort.
Tak for svaret Justus, det forklarer og præciserer en hel del.
Har du nogle tanker om min tænkte Afveksling med 90x90 søjler og 90x225 overstykker?
For at beregne det, er det nødvendigt med en målsætning af sektionen samt information om snezone. 90x225 ligger i hvert fald i den rigtige retning, mere tør jeg ikke sige. 90x90 søjle er tilstrækkeligt, det kan jeg sige med sikkerhed.
For at regne på det, kræves der en målsætning af sektionen samt oplysning om snezone. 90x225 ligger i hvert fald i den rigtige størrelsesorden, mere tør jeg ikke sige. 90x90 stolpe er nok, det kan jeg sige med sikkerhed.
Tak, jeg sammenstiller al den information, jeg har, og vender tilbage senere i aften.
For at beregne det, behøves der en opsætning af sektionen samt oplysning om snezone. 90x225 ligger i hvert fald i den rigtige retning, mere tør jeg ikke sige. 90x90 søjle er tilstrækkelig, det kan jeg sige med sikkerhed.
Hej igen.
Jeg har forsøgt at måle op, da tegninger mangler. Jeg har forsøgt at få alt med på en tegning.
Hvis noget mangler, så sig til. Håber du kan verificere eller afkræfte dimensioneringen på åbningen mellem trappe og pejs.